Toyota Multidrive S Şanzıman Nasıldır? Multidrive S Yorumu

Toyota Multidrive S Şanzıman Yorumu

Toyota’nın CVT şanzımanı olan Multidrive S bir tam otomatik şanzımandır. Motor ve şanzıman arasında kavrama olarak “tork konvertörü” bulunuyor. Aslında kademesiz bir şanzıman olan Multidrive S’te, sanal olarak oluşturulmuş 7 vites bulunuyor, böylece vites kolu D konumundan sola çekildiğinde ileri-geri yapılarak manuel olarak da vites değiştirilebiliyor. Vites kolunda P (park), N (boş vites), R (geri), D(otomatik) ve + - ile manuel konumlar bulunuyor.


Bu yazıda yaklaşık 15.000 km kullanımdan sonra, 2017 model 1.6 litre atmosferik benzinli valvematic motora sahip Corolla Multidrive S aracın şanzıman izlenimleri aktarılacak. Öncelikle belirtmek gerekir ki, Multidrive S şanzımanın sürüş konforu gerçekten mükemmel. En sıkışık trafikte bile kusursuz bir rahatlık ve konfor sunuyor. 
Aracı bir oyuncak gibi kullanmak mümkün. Tork konvertörlü olması sebebiyle, araç yokuşlarda geri kaçırmıyor ve düz yolda ayak frenden çekildiğinde araç yavaşça hareket etmeye başlıyor, bu durum; dur-kalk trafikte ayak frende tutularak (bas-bırak) çok rahat ilerleme yapılmasını sağlıyor.  Bununla birlikte dik yokuşlarda tork konvertörü olsa bile geri kaçırma ihtimali olabilirdi, fakat zaten Advanced pakette olan yokuş kalkış destek sisteminin birkaç saniye frenleme yapması sayesinde, geri kaçırma olayı kesinlikle yok.



CVTşanzımanın, içten yanmalı motorun hareketini tekerleklere iletmenin en iyi yolu olduğu bilinen bir gerçektir. Japon şanzımanı olarak da bilinen cvt, Toyota tarafından oldukça kaliteli şekilde kullanıma sunulmuş. Şanzımanın mekanik yapısı ve ECU yazılımı işini iyi yapıyor. Düz yolda mümkün olduğunca aracı akarına bırakıyor, yani hafif gaz verip ayak geri çekildiğinde araç yolda akmaya başlıyor. Şehir içi düşük hızlarda bile vites oranını yukarı çekerek, aracın rahatça ilerlemesini sağlıyor, örneğin 30-40 km/h hızla düz yolda giderken bile, vites 4. Vites oranında bulunuyor, bu durum hareketin akıcılığını ve motor devrinin oldukça düşük değerlerde tutulmasını sağlıyor. Düşük motor devri= düşük yakıt tüketimi.


Şanzıman, güç talebi olmadıkça, gaza yüklenilmedikçe, motor devrinin minimumda kalmasını sağlıyor. Düşük motor devri, yakıt ekonomisine büyük katkıda bulunuyor. Tork konvertörlü klasik tam otomatik şanzımanlara göre, tork konvertörlü tam otomatik cvt şanzımanlar daha düşük yakıt tüketimi sağlıyor. CVT şanzıman oldukça geniş bir dişli oranı aralığı sunuyor. Düz yolda 100-120 Km/h sabit hızda motor devri 1800-2000 dev/dk gibi düşük değerlere iniyor. Bu, 5 vitesli benzinli motorlarda 3000 dev/dk’dır.

Şanzımanı 6 temel kullanım modunda veya karakteristik özellikte anlatmak mümkün.

1) Yukarıda anlatılan şehir içi 30-40km/h düz yol, çok hafif gaz, akıcı sürüş.

2) Hafif gazla hızlanma modu. Bu durumda motor devri gaza basılma miktarına göre 2000-3000 devire çekiliyor ve cvt şanzıman oranı değiştirilerek araç hızlanmaya başlıyor. Bu sırada motor devrinin sabitken, aracın hızlandığını; araç hızlandıkça yakıt tüketiminin azaldığını görmek mümkün. Bu sürüşte, zaten olmayan vites geçişlerini hissetmek mümkün değil, araç elektrikli otomobil gibi ilerliyor.

3) Biraz daha agresif sürüşte, kalkıştan itibaren yarım gaz ve daha fazlası söz konusu olduğunda, şanzıman çalışma şeklini değiştiriyor ve araç hızlandıkça vites değişimini (sanal vites oranı oluşturarak) sürücüye hissettiriyor, bu sürücünün hoşuna giden bir his. Araç hızlanırken vites oranları değiştikçe, motor devrinin manueldeki gibi değiştiğini görmek mümkün, farklı olan ise güç aktarımının asla kesilmeyişi ve aracın hızlanmasının pürüzsüz-akıcı şekilde gerçekleşmesi.



5) Sportif-hızlı sürüş. Tam gaz yapılması durumunda motor devri maksimuma çıkıyor, devir 5-6000 devir civarında sabitleniyor ve tüm hızlanma cvt şanzımanın kasnak çaplarının değiştirilmesiyle oluşan vites oranıyla gerçekleşiyor. Bu durumda motor devrinin üst seviyelerde sabit kalırken, hız göstergesinin hızla arttığı görülebilir. Aracın hızlanması kademesiz bir şekilde iyi bir ivmelenmeyle gerçekleşiyor. Ani hızlanma gerektiğinde, araç sollarken dip gaz yapmak, atmosferik motorun yüksek devirli sesini duymak ve hızlanmayı hissetmek gerçekten zevkli. Advanced pakette “SPORT” butonu da bulunmaktadır, sport moduna alındığında motor yüksek devirler çevirmeye başlıyor, hızlanma keskinleşiyor, artık ayak gazdan çekilse bile, şanzıman motoru bırakmıyor ve akmasına eskisi gibi izin vermiyor, aracın daha atılgan olduğu hissedilebiliyor. Sport modunda, araçta LPG olmasına rağmen hafif yokuşta dizel Linea’nın geçildiği görülmüştür. Özetle, gaz pedalı paspasa yapıştırıldığında, benzer sınıftaki ve yakın güçteki bir çok aracı kolaylıkla geçmek mümkün.

6) Son olarak yokuş inerken Multidrive S şanzımanın davranışına bakalım. Araçta ivme sensörü ve eğim sensörü bulunmaktadır. Yokuş inerken frene basılmadığı müddetçe araç tüm hareket enerjisiyle akıyor ve hızlanıyor. Frene basıldığındaysa, ECU vites oranını değiştirerek motoru kompresyona bindiriyor (motor freni), devir saatinden devrin arttığı gözlemlenebiliyor, yokuşun dikliğine göre devir daha da artıyor ve aracın hızlanmasının önüne geçilmeye çalışılıyor. Bu güzel özellik fren balatalarının aşınmasını azaltan bir etki sunuyor. Öte yandan hafif rampa inişlerde hızı kontrol etme görevi tamamen frenlere kalıyor, bu ise fran balatalarının çabuk aşınmasına sebep olacaktır. Bunun önüne geçmek için, vitesi manuele alıp elle vites küçültmek ve makul oranda motor freninden yararlanmak mantıklı olabiliyor.

Dikkat edilmesi gereken noktalara gelince, her otomatik şanzımanda olduğu gibi, vites P konumuna alındığında mekanik bir kilitleme pimi şanzımanı kilitliyor, özellikle yokuşta park ederken P konumuna almadan önce el frenini çekmek iyi olacaktır, böylece şanzımana yük bindirilmemiş olur. Yokuşta el frenini çekmeyi unutup, P’ye alındığında şanzımanın mekanik zorlanışı hissedilebiliyor, hoş bir durum değil, bu yüzden el fren + P alışkanlığını edinmek en iyisi.



Geri vitese takıldığında, aracın gaz-hareket tepkisi azalıyor, bu çok iyi düşünülmüş bir özellik. Planet dişlilerde oluşturulan bu oran sayesinde, geri gidişlerde aracın daha yavaş ve sakin hareket etmesi, çarpma risklerini azaltıyor ve manevra kabiliyetini iyileştiriyor.
Vites D konumundayken stop edilirse, araç uyarı veriyor ve P konumuna alınmasını istiyor. Yine aynı şekilde D konumunda ve motor çalışırken sürücü kapısı açılırsa yine uyarı veriyor.
Sonuç olarak Toyota’nın Multidrive S şanzımanı oldukça başarılı, çok konforlu, makul derecede ekonomik bir şanzıman.
2017 toyota corolla cvt şanzımanın yağ değişimi 80bin Km'de bir değiştirilmektedir. 
Cvt şanzıman (multidrive s) için: CVT Fluid FE şanzıman yağı kullanılmalıdır.

Deneyimler arttıkça bu yazı tekrar düzenlenecektir.
Aşağıdaki yorum kısmında kendi otomatik şanzıman deneyimlerinizi, sorularınızı ve yorumlarınızı paylaşabilirsiniz.

Yorumlar

  1. Guzel anlatilmis emeginize saglik... Benim bir sorum olacak size... Civic cvt ile corolla multidrive s' in farki varmidir? Yazilim kullanim vs... Ortalama 2014 modelleri kiyaslarsak... Tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Honda ve Toyota'nın cvt şanzımanları farklıdır, ikisi de kendi şanzımanlarını kendileri üretiyorlar, dolayısıyla yazılımları da farklıdır. Fakat kullanım olarak benzer özellikler sunuyorlar, ikisi de konforlu ikisi de japon ve kaliteli.

      Sil
  2. Bende 2-3 bin km oldu kullanıyorum. Sorum ise; dsg lerde olduğu gibi kronik bir arızası var mı duyduğunuz?. En sorunsuz otomatik=tork konvertörlü klasik tip alma isteği ile yola çıkarak multidrive S de karar kıldım umarım bi sorun çıkmaz. Sağlamlık ve ömür ile ilgili bildiğiniz bir şey varsa paylaşabilir misiniz?

    Konfor olarak muhteşem. Vites geçiş ses ve hissi arayan kişiler beğenmiyor olabilir ancak normal kullanımda kim niye vites geçişi hissetmek ister anlamış değilim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bilinen kronik bir arızası yoktur. Bakımları yapıldığı sürece Toyota nın her donanımı sağlıklı ve uzun ömürlüdür.

      Sil
    2. İhsan
      Yarış 2013 yarı otomatik kullanıyorum şanzıman gayet memnunum.

      Sil
  3. Merhaba.
    Aracım Yaris 1.33 CVT.İkinci el olarak aldığım aracımda son 125 km, yol bilgisayarı yakıt tüketimim 6.1 lt.Ama reelde ölçtüğümde( benzin ışığından benzin ışığına 7.9 lt).Bu fark normal mi?

    YanıtlaSil
  4. Faydalı bir anlatım olmuş teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. Her yerde bulunmayan teknik konuları anlaşılan bir dilde kaleme almışsınız 2015 premium Corolla multidrive s aracim var cvt şanzıman için tecrübelerinize katılıyorum sorunsuz ve konforlu

    YanıtlaSil
  6. Iyi günler 2014 ve 2017 arasi otomatik vites corolla düşünüyorum araçlara bakarken bazi satan kişiler benim arabam digerleri gibi yari otomatik değil tam otomatik yaziyor kafam karişti iki tip şanzumanmi var anlamadim yareimci olirsaniz sevinirim

    YanıtlaSil
  7. Teşekkürler bilgilendirme için

    YanıtlaSil
  8. Merhaba 2013 toyota auris multidrive s cvt bir aracım var. Otomatik şanzıman yağını değiştirmek istedim. Kullanım kitapçığında 7.7 litre şanzıman yağı kapasitesi gösteriyor. Konuştuğum özel ve yetkili servislerde 3 litre olarak değiştiriliyormuş. 4.7 litre eski yağ içinde kalıyor. Ve eski kalan yağla karışıyor. Sizce bu yağ değişimi nekadar sağlıklı oluyor. Bu konuda olması gereken nedir yardımcı olurmusunuz.

    YanıtlaSil
  9. Merhaba aracım 2013 corolla 1.6 multidrive s 43.000 km de şanzıman yağı değişimi ne zaman yapılmalı kolay gelsin

    YanıtlaSil
  10. 2014 toyota auris touring sports var, yolda araç ile giderken otomotik vitesten Manuel en alabilir miyim yoksa aracı durdurmam mı gerek.

    YanıtlaSil
  11. 2019 corolla 1.6 otomatik almayı düşünüyorum fakat yokuş çıkarken yığılma olur mu korkutuyor beni

    YanıtlaSil
  12. Aurisin hangi modelinden var cvt şanzuman tork konvektör kavrama Teşekkürler

    YanıtlaSil
  13. auris cvt şanzuman yagı yag degişiminde hangi miktarda yag konulması gereklidir.yag üst dolum tapasına kadar mı dolumu olmalıdır.aracımda sanzuman keçesinde terletme var. ona göre ekleme yapacagız. birde araç şanzuman yagında eksilme olursa araç ikaz lamabası yakarmı herhangi bir sensör varmıdır. yardımcı olabilrseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. torpido gözündeki kitapçıkta yağ miktarı yazar. sensör olup olmadığı yetkili servisteki veya orijinal diyagnostik cihazına bağlanarak görülebilir. cvt şanzıman işini yetkili serviste halletmek iyi olur, yanlış işlemde daha büyük problem çıkabilir.

      Sil
  14. 2019 1.6 mds corolla park modundan D ve R konumuna getirdigimizde silkeleme yapıyor. araç hareket ettikten sonra en ufak sarsıntı vites geçisi pürüzsüz. sadece araba park halinde ileri ve geri konuma aldıgımızda hafif bir silkeleme yapması normal mi ??*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. D'ye ve R'ye aldığınızda araç ileri veya geri hareket etmek istiyor, fakat siz engelliyorsunuz. Hafif bir hareket isteği normaldir.

      Sil
  15. Teşekkürler cvt Honda düşünüyorum

    YanıtlaSil
  16. Merhaba, avensis aracımın otomatik şanzıman yağını serviste değiştirttim ve 2.5 lt. yağ değişti toplamda. Geri kalan yağ ayrı bir kısımdaymış ve bu değişen yağı bozmuyormuş. Doğrumu dur. Eski ve yeni yağ karışmıyor mu?

    YanıtlaSil
  17. Merhebe
    2014 Auris advance ilk sahibiyim.40.000 km kmyi yeni
    Geçtim.10 ay önce BRC LPG taktım.132 beygir olması büyük avantaj. Yazdıklarınıza katılıyorum.Benzinli 210 LPG ile 206 km.huza Çeşme Alaçatı girişinde ulaştım.Sorusu olanlara yardımcı olabilirim.

    YanıtlaSil
  18. Gerçekten faydalı yazılar var teşekkürler.
    Ancak Toyota hangi modellerinde hangi yıllarda Multidrive kullanmış bulamıyorum.
    2010 1.8 Versolar multidrive mi acaba.

    YanıtlaSil
  19. Merhaba. Nissan 2012 Model Qashqai model otomobil I'm var. 45.000 Km de. Sanziman Dan ses geliyor. Bu modellerin otomatik sanzimanini degerlendirebilirmisiniz? Tesekkur ederim.

    YanıtlaSil
  20. Vitesi N DR arasında geçişlerde kolaylıkla hareket ediyor.P konumuna geçişte ve p konumundan r veya d alırken zorlanma hissi oluyor . Normal mi? Sıfır km corolla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok normal çünkü p konumunda şanzıman mekanik olarak kilitlenir.

      Sil
  21. Merhaba araç 120 binde auris 2014 cvt servis bakımlı ama ben şanzıman yağını değiştirdiklerini hatırlamıyorum 120 binde değiştirsem sıkıntı olur mu

    YanıtlaSil
  22. Merhabalar aracım 2012 toyota Yaris multidrive s km,şu 58 binde , okuduğum yazıda 80 binde şanzıman yağı değişir deniliyor ,ben şanzıman yağının değiştiğini zannetmiyorum ,yani bilmiyorum sorum şu ; bu değişim aracın yaşına goremi yoksa km ye goremi olacak . teşekkürler.














    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim araç corolla 2019 sıkışık trafikte tam durmadan firenden ayagını çekince gaza hafif basıyorum sanki vites geçişinde ikilem yaşıyor gibi ufak sarsıntı şeklinde tıkırtı geliyor tamdurmuşken kalkarken sorun yok

      Sil
  23. Merhaba.
    2020 model Toyota CHR 1.2 Flame Multidrive S aracımda yaklaşık 13.000km sonrasında aracın devri düşükken gaza basılmasında tıkırtı şeklinde ses gelmeye başladı. (Gaza basınca tık tık, gazdan ayak çekilince tık tık ses yapıyor.) Servis, sesi dinledi. Bu model araçlarda normal olduğunu söyledi. Aynı aracın 2017 modeli de var. Kullandığımda sesi duyamadım. Gerçekten normal bir ses midir?
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ayni durum benim 2017 corolla cvt sanjiman aracimdada var gaza basinca tik tik diye veya gazdan cekince ayni ses geliyor bana sanki bir elektronik parca acilip kapama sesi gibi geldi ne oldugunu bende merak ediyorum insallah normal bir durumdur.

      Sil
  24. 2016 Toyota advance multidrive s aracım tüplü hareket halindeyken araç silkeliyor bayağı bir hissediliyor neden acaba yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
  25. Merhaba. 2016 auris 1.6 multidrive s aracımı manuele alınca ne vites kolundan ne de topuzundan vites yukseltemiyorum. Arza mi var, uyarı vermiyor, yoksa yapmam gereken eksik birsey mi var?

    YanıtlaSil
  26. Merhabalar. 2020 Model Corolla 1.6 Multidrive aracım var. Işıklarda vitesi D den boşa almak gereklimi , yada bu şekilde kullanmak otomatik şanzımana zararı varmıdır ,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba, boşa almaya gerek yok, D'de kalınca zarar vermez. Ben aklıma gelirse uzun ışıklarda boşuna motora yük binmesin diye boşa alırım bazen.

      Sil
  27. Merhaba. 2023 Toyota Corolla multidrive s aracım hakkında bir sorum olacak. Bahsettiğiniz şanzıman karakteristik özelliklerinden 6. madde ile alakalı. Aracım bayır aşağı inerken frene basmiyorum ama birden devir yükseltmeye başlıyor, hemde eko mod'da olmasına rağmen. Bunu 2002 model Honda hrv ile de yaşıyordum. Bayır aşağı giderken hızım 100-120 aralığında ne gaza basiyordum ne frene, devir 4000-5000'e çıkıyordu. Gaz pedalına basınca devir düşüyordu ama hızım artmaya başladığı için frene de basmak zorunda kalıyordum. Şimdi Toyota'da da aynı şeyi daha hafif şekilde yaşıyorum. Bunun sebebi nedir? Bu bir cvt şanzıman kusuru mudur?

    YanıtlaSil
  28. Merhabalar yeni araç kullanmaya başladım aracım 2017 otamatik yaris 1.33 yokuşlarda geri kaçırıyor gaza yüklenmem gerekiyor. Bazende özellikle park edeceğim zaman hafif gaza dokunuyorum algılamayıp birden fırlayabiliyor bu durumda beni zorluyor özellikle yokuşlarda park ediceksem, acaba bilmediğim dikkat etmem gereken bir durum olabilir mi?

    YanıtlaSil
  29. Merhaba vites d konumda beklerken sol taraftan uğultu sesi yükseliyor. Hareket halinde ses gelmiyor. Vites d konumda iken el freni çekip beklediğimiz de ses gelmiyor. Ayak frendeydken ses geliyor neden olabilir

    YanıtlaSil

Yorum Gönder