Direksiyon Sisteminin Parçaları
Mekanik pinyon-kremayer
dişli kutulu direksiyon sisteminin parçaları aşağıdaki gibidir: Direksiyon simidi,
direksiyon mili, direksiyon kolonu, direksiyon dişli kutusu, uzun rot, kısa
rot, aks taşıyıcı ve tekerlekler.
Bununla birlikte
sistemin parçaları, direksiyon siteminin tipine, süspansiyon sisteminin tipine
bağlı olarak bazı değişiklikler gösterebilir. Örneği bilyeli sonsuz vidalı tip
direksiyon kutularında tipik bir parça olan pitman (komuta kolu) bulunur.
Sonsuz vidalı tip dişli
kutulu direksiyon sisteminde bulunan temel parçalar:
Direksiyon simidi,
direksiyon mili ve kolonu, direksiyon dişli kutusu, pitman kolu, uzun ara rot,
deve boynu, bağlantı kolu (uzun rot), avare kol, aks taşıyıcı ve tekerlekler.
Bazı direksiyon
sistemlerinde direksiyon amortisörü de kullanılmaktadır.
Direksiyon Simidi
Direksiyon simidi,
direksiyon miline bağlı olan ve direksiyon milini döndürerek sürüş yönünü
belirleyen parçadır. Sürücünün aracı yönlendirmek ve kumanda etmek için
kullandığı ve döndürme kuvvetinin oluşturulduğu kısımdır. İyi bir düz
sürüş ve viraj performansı için, sürücüye sürüş (direksiyon) hissi ve kolay
döndürebilme imkanı verir.
Aracın ağırlığı
arttıkça, özellikle kamyon gibi araçlarda yük arttıkça, lastik genişliği
arttıkça, aracın hızı azaldıkça; direksiyonu döndürmek çok zorlaşır. En fazla
direksiyon simidi döndürme kuvveti gerektiren durum; durur halde yükü ağır
aracın direksiyon (tam sağ-tam sol) hareketidir.
Daha hafif, daha az yükü
olan, durur halde yerine hareket halindeki aracın direksiyonun çevirmek daha
kolaydır.
Hidrolik veya elektrikli
yardımcı sistemlere sahip olmayan klasik mekanik tip sistemlerin bulunduğu
araçlarda, direksiyonu çevirmenin daha da kolay olması için eskiden
direksiyonların çapları daha büyük yapılırdı, büyük direksiyonu çevirmek daha
kolaydır (kuvvet-moment prensibi), özellikle eski kamyonların eski traktörlerin
direksiyon simitleri çok büyüktür, bunun sebebi sürücünün direksiyonu döndürmek
için harcayacağı eforu biraz daha azaltabilmektir. Direksiyonun yarıçapı iki
kat arttığında, aynı momenti (torku) elde etmek için gereken kuvvet yarıya
iner.
Yeni nesil
güçlendirilmiş (hidrolik-elektrikli) direksiyon sistemine sahip araçlarda ise,
direksiyon çapları oldukça küçülmüş, ergonomik sınırlara indirilmiştir, çünkü
direksiyonu çevirmek için sürücünün çok az efor sarf etmesi yeterlidir,
direksiyon simidi parmakla bile çevrilebilir hale gelmiştir.
Hidrolik direksiyonlu
traktör, kamyon, otobüs gibi ağır vasıta araçlarda bile direksiyon simidinin
çok küçüldüğü gözlemlenebilir. Bununla birlikte ağır yük taşıyan araçların
direksiyon sistemleri, güçlü yardımcı sistemlerle (hidrolik yardımlı direksiyon
gibi) donatılmıştır.
Direksiyon Mili
Direksiyon simidinin
dönme hareketini direksiyon dişli kutusuna aktaran mildir. Üst ucu frezelidir
ve direksiyon simidi buraya geçip somunu sıkılır. Alt ucu pinyon dişliye
bağlıdır ve kremayeri hareket ettirir. Direksiyon mili tek parça olabileceği
gibi genellikle iki parçalıdır ve direksiyon mili mafsalları sayesinde açılı
olarak çalışabilir.
Direksiyon Mili
Çeşitleri
• Ayarlanmayan (Sabit) Tip Direksiyon Mili
• Ayarlanabilir Direksiyon Mili – Teleskopik
Direksiyon (Derinlik ve Yükseklik ayarı yapılabilir)
Ayarlanamayan (Sabit)
Tip Direksiyon
Bu tip direksiyon
milleri eski tip araçlarda kullanılmaktadır, direksiyonun yüksekliği ve
derinliği değiştirilemez.
Teleskopik Direksiyon
(Ayarlanabilir Direksiyon)
Teleskopik Direksiyon: Direksiyon simidinin deriliği ileri-geri
ayarlanabilen ve darbede iç içe geçerek sürücüyü koruyan direksiyon tipidir.
Ayarlanabilir teleskopik
direksiyonlarda bir ayar kolu (mandalı) bulunur. Aracın özelliğine bağlı olarak
bu kol çekildiğinde;
-Direksiyonun yüksekliği
ayarlanabilir.
-Direksiyonun hem
yüksekliği hem de derinliği ayarlanabilir.Direksiyon Kolonu
Direksiyon kolonu
içinden direksiyon mili geçer. Kolon; mili korur ve yataklık eder. Direksiyon
kolonu, sabit tip (boru şeklinde) olabileceği gibi, direksiyon miliyle birlikte
katlanabilir tipte de olabilir.
Direksiyon kolonu,
çarpışmalarda direksiyon mili ve simidinin, sürücüye zarar vermemesi için
çeşitli güvenlik önlemleriyle donatılmışlardır. Önden çarpışmalarda darbe
geldiğinde; direksiyon kolonu-gövde montajında kırılabilir braketlerin
kullanılmasıyla, darbe sönümlenir.
Direksiyon Dişli Kutusu
Dişli kutusunun görevi,
dairesel direksiyon simidi hareketini, doğrusal (itme-çekme) hareketine
çevirmek, bunu yaparken dişli oranı sayesinde direksiyon döndürme kuvvetini
azaltarak, tekerleklere uygulana döndürme kuvvetini arttırmaktır. (Bkz: Direksiyon Dişli Kutusu)
Modern araçlarda en
yaygın iki tip direksiyon dişli kutusu kullanılmaktadır:
*Pinyon kremayer
direksiyon dişli kutusu
*Döner bilyeli sonsuz
vida tip direksiyon dişli kutusuRot Kolları (Uzun Rot-Kısa Rot)
Tekerlekleri
yönlendirmek için, direksiyon kutusundan aldığı hareketi, tekerleklere (aks
taşıyıcısına) ileten kollara rot kolu denir. Binek araçlarda iki tipi
kullanılır; uzun rot ve kısa rot. Direksiyon dişli kutusundaki kremayerin her
iki ucu; uzun rot kollarına bağlıdır, bu uzun rot kolları kremayere küresel
mafsallar ile bağlıdır. Bu mafsallar bakım gerektirmez (tamiri yapılmaz),
zamanla boşluk yapabilir, boşluk yaparsa direksiyon boşluğuna sebep olur ve bu
durumda değiştirilmeleri gerekir. Uzun rotlar, kısa rotlara bağlanmıştır.
Rot kolları eğilmişse
veya boşluk yapmışsa değiştirilmesi gerekir. Uzun rot eğilmişse, dişli kutusu
da darbe almış mı zarar görmüş mü diye kontrol edilmelidir.
Rot Başı ve Küresel Mafsallar
Direksiyon bağlantı
kollarında küresel mafsallar kullanılmaktadır, bunlar; uzun rotu kremayere
bağlayan kısımdaki küresel mafsal ve kısa rot kolunu aks başına (aks
taşıyıcısına) bağlayan küresel mafsal (rot başı)’dır. (Bkz: Rot Başı ve Rot Kolu)
Rot başının görevi,
direksiyon dişli kutusundan rot kolu ile gelen hareketi, aks başına (aks
taşıyıcısına) iletmektir. Rot başı, itme-çekme (yanal) kuvvetini boşluksuz
olarak tekerleğe iletirken, tekerleğin yukarı-aşağı yönlü süspansiyon
hareketine de izin verir.
Rot başları bakım
gerektirmeyen ve yağlı küresel bilye kısmı toz körüğüyle korunmuş yapıdadır.
Rot başının somunu, gevşemez tipte veya taç başlı ve kopilyalı olmalıdır.
Rot başının koruma
körüğünün yırtılmamış olması ve küresel mafsalın (bilyenin) boşluk yapmamış
olması gerekir, aksi halde değiştirilir.
Direksiyon Amortisörü (Darbe Emici)
Bazı arazi araçlarında
ve ağır vasıtalarda yoldan (tekerlekten) gelebilecek darbeler-titreşim gibi
etkileri azaltmak için, direksiyon bağlantı kollarında darbe emici (direksiyon
amortisörü) bulunur. Bu amortisör, darbe ve titreşimlerin direksiyon dişli kutusuna
ve direksiyon simidine (sürücüye) iletilmemesini sağlar, böylece dişli
kutusunun zarar görmesi engellenirken, sürücü de daha konforlu manevra
yapabilir.
Direksiyon amortisörü
tek yönlü olarak çalışır, yani sadece tekerlekten gelen darbe ve etkileri
sönümlerler; direksiyon simidinden tekerleklere iletilen döndürme kuvvetini
sönümlemezler (etkisizdirler). Bununla beraber yoldan gelen darbelerin
sönümlenmesi aşırı fazla olmamalı ve sürücünün sürüş (direksiyon) hissi
kaybolmamalıdır.
Direksiyon Milinde Kullanılan Bilye ve Burçlar
Bilyeler (rulmanlar)
direksiyon milinin yataklanmasını ve rahatça dönebilmesini sağlar. Burçlar ve
lastik takozlar da,hareketli parçaların montajında kullanılırlar, kendileri
aşınarak esas malzemenin aşınmasını önlerler, esnek ve sessiz çalışma imkanı sağlarlar.
Direksiyon çevrildiğinde
tıkırtı benzeri ses gelmesi, burçların eskidiğini, yağsız kaldığını gösterir.
Direksiyonun zor
dönmesiyse, (diğer teme sebepler dışında), direksiyon bilyelerinin bozulmuş
olduğunu veya yağsız kaldığını gösterir.
Pitman (Komuta Kolu)
Pitman kolu, ağır ticari
araçlarda (kamyon vb.) kullanılan sonsuz vida bilyeli tip direksiyon dişli
kutusunun sektör miline frezeli olarak geçmiştir, sektör milinin dönüş
hareketini alır ve bağlantı kollarına ve deve boynuna iletir. Binek araçlarda
(pinyon kremayer dişli kutulu) kullanılmaz.
merhaba toyota gt86 model bir aracım var. direksiyonu sağa cevirdigimde gaz verince kendsini toplayıp 0 konumuna getiriyor. ama sola çevirince solda kalıyor kendini toplamıyor. daha önce küçük bi kazaya karışmıştı sol önden. amortisor kuleleri değişti (değişince sola çevirince direksiyonu tak tuk gelen sesler geçti) , daha onceden de poryalar değişmişti. rotcuya gosterdim 2 kez, ayar yaptı birazcık düzeldi ama hala aynı sorun devam ediyor. bana direksiyon kutusu milinde yamulma olmuş olabilir dedi
YanıtlaSilmerhaba
Silbu yazıyı okumanız faydalı olabilir http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2017/12/king-pim-acisi-nedir-ne-ise-yarar.html
teşekkür ederim ilginiz için. aynı zamanda çok faydalı bir site, tebrikler
SilMerhaba 5 gun once 100 km hizla bir hayvana carptim ondan once direksiyonum sertlesmis saga ve sola manevrada cok zor donuyordu elektrikcime goturdum direksiyon motorunun saglam fakat icindeki fiber (dugmeye benzer ufak bir parcanin yalama oldugunu soyledi ve 350 tl gibi bir fiyata degistirdi 2 gun sonra sol tampon altina kopek hizla carpti ve bir suru zarar oldu bu olaydan 3 gun sonra aracimi tamirciden aldigimda ertesi gun direksiyon sertlesti yine ayni sorun oldu bu kopek carpmasindan mi kaynakli olmustur yoksa usta bir hata mi yapti acaba rotcuyada gittim bir sorun yok dedi
YanıtlaSil