Direksiyon Dişli Kutusu Nedir? Çeşitleri Nelerdir?
a) Pinyon-kremayer
dişli kutusu,
b) Sonsuz
vida–sektör direksiyon dişli kutusu,
-Sonsuz vida–döner bilyeli somun dişli kutusu (en
yaygın kullanım),
-Kam–levye dişli kutusu,
-Sonsuz vida makara dişli kutusu
“Pinyon-Kremayer tip direksiyon dişli kutusu” ve “Bilyalı sonsuz vidalı tip direksiyon dişli kutusu”, en yaygın kullanım alanına sahip kutulardır. Bugün tüm dişli kutusu tipleri, hidrolik ve elektrikli sistemlerle güçlendirilmiş şekilde kullanılmaktadır.
Direksiyon Dişli Kutusunun Görevleri
*Direksiyon milinden aldığı dönme hareketini (dairesel
hareketi), doğrusal (düz) harekete dönüştürür.
*Dişli oranı sayesinde, direksiyon simidine uygulanan
döndürme kuvvetini arttırarak tekerleklere iletir. Tersinden bakarsak,
direksiyon simidinin yumuşak (kolay) biçimde döndürülmesini sağlar.
Direksiyon simidinin dönüş hareketi, direksiyon milinin ucundaki pinyon
dişliden kremayer dişliye aktarılır. Böylece dairesel hareket doğrusal (düz)
harekete dönüştürülmüş olur. Pinyon ve kremayer dişleri arasındaki dişli oranı
sayesinde, direksiyon kuvveti arttırılmış olur.
a) Pinyon Kremayer Tip Direksiyon Dişli Kutusu
Pinyon kramyer, binek araçlar ve hafif ticari araçların
tümünde kullanılan en yaygın direksiyon dişli kutusu tipidir. Günümüzde bu
dişli kutusuna hidrolik veya elektrikli sistemler ilave edilmiştir. Sürücünün
direksiyonu döndürmesiyle, dairesel hareket dişli kutusunda doğrusal harekete
çevrilir ve miktarı azaltılarak tekerleklere iletilir.
Direksiyon Dişli Oranı ve Döndürme Kuvvetinin Arttırılması
Pinyon ve
kremayer dişli arasındaki dişli oranı sayesinde, direksiyon simidinden elde
edilen döndürme kuvveti, arttırılarak tekerleklere iletilir. Burada
şanzımanlardaki gibi, küçük dişlinin büyük dişliyi döndürdüğünde momentin
artması ve hızın azalması prensibi söz konusudur. Dişli kutusundaki oran
sayesinde, tekerleklere iletilen itme kuvveti, direksiyonu çevirmek için
gereken kuvvetten çok daha fazladır, yine bu oran sebebiyle tekerleklerin dönme
miktarı da (açısal), direksiyonun dönme miktarından çok daha azdır. Dişli
kutusunun kuvvet miktarını arttırıp, hareket miktarını azaltması sayesinde;
direksiyonu çevirmek daha kolay, aracı yolda kararlı (stabil) şekilde tutmak
daha kolay olmuştur.
Direksiyon dişli oranının formülü
Dişli oranı= Direksiyon simidinin dönme miktarı (derece) / Ön tekerleğin dönme miktarı
(derece)
Direksiyon dişli kutusunda dişli oranı arttıkça ,
direksiyonu döndürmek için gereken kuvvet de azalır fakat, tekerlekleri
döndürmek için direksiyonu daha fazla döndürmek gerekir. Direksiyon simidinin
tur sayısının artması, o direksiyonun daha yumuşak olmasını sağlayacaktır (aynı
tekerlek dönme açısı için).
Aktarma
oranı, pinyon dişlinin çapına bağlıdır. Direkiyon dişli kutusundaki pinyon
dişlinin çapı ne kadar küçükse, direksiyon o kadar yumuşak ve tekerleğin dönme
açısı o kadar az olur. Yani; hareketin aktarılması azalırken, kuvvetin
aktarılması artar.
Araçların ön
tekerlekleri, direksiyon sadece düz konumdayken birbirine paralel hareket
ederler; dönüşlerdeyse her zaman içteki tekerlek dıştaki tekerlekten daha fazla
döner (dönüş açı daha fazladır), bu düzen "ackerman
prensibi" ile açıklanır.
Direksiyon
için ön tekerleklerin döndürülmesi, tekerlekler ve gövde arasındaki bağlantıyı
oluşturan süspansiyon sistemiyle çok ilgilidir; direksiyon ve süspansiyon sistemi
birlikte çalışırlar.
b) Sonsuz Vida Döner Bilyeli Tip Direksiyon Dişli Kutusu
Temel olarak parçaları: Sonsuz vida , döner bilyalı somun ve sektör mili
ile dişlisinden meydana gelir.
Bilyeli Dişli kutusunun çalışması
Direksiyon simidindeki dairesel hareket , direksiyon mili ile sonsuz
vidaya iletilir.
Sonsuz vida dişleriyle, sonsuz vida somunu dişleri arasında çok sayıda
bilya yer alır.
Sonsuz vidanın hareketi bilyeler üzerinden sonsuz vida somununa geçer. Bilyeler,
bilye somunu ve kanallar içinde sürekli devir daim yaparlar.
Bilye somunu, sonsuz vidanın dönüş yönüne bağlı olarak, aşağı yukarı
hareket ederek sektör milini de sağa sola döndürür.
Sektör milindeki bu hareket , komuta kolu (pitman) , rotlar ve rot
başları ile tekerleklere kadar ulaşır.
Bilye somunu ve bilyeler arasında sürtünme çok küçüktür, direksiyonu
döndürmek kolaydır. Ağır taşıtlarda (kamyon, tır, otobüs) tercih edilir. Yoldan
gelen darbelerin direksiyon simidine etkimesi (direksiyon tepmesi) daha azdır.
Sonsuz Vida Döner Bilyeli Tip Hidrolik Direksiyon Dişli Kutusu
Günümüzde tüm sonsuz vidalı tip direksiyon kutuları, hidrolik direksiyon
donanımıyla birlikte kullanılmaktadır. Sistemde; hidrolik pompa, kumanda valf,
dişli kutusunda basınç odaları bulunmaktadır. Pompa, motordan aldığı hareketle
basınçlı yağı dişli kutusundaki kumanda valfine gönderir. Kumanda valfi,
direksiyon yönüne göre burulma milinin valf kanallarını açmasıyla; basınçlı
yağın yönünü ve miktarını belirler. Dişli kutusu içinde, sektör milinin iki
yanında bulunan basınç odalarından birine basınçlı yağın gönderilmesiyle, sektör
milinin dönme kuvveti arttırılmış olur. Böyle tekerlekleri döndürme kuvveti
artar, direksiyon yumuşar.
Biyeli Sonsuz Vida Tip Direksiyon Kutusunun Avantajları
*Pinyon
kremayere göre darbelere daha dayanıklıdır.
*Değişken
direksiyon dişli oranı (değişken aktarım) yapılabilir.
*Daha büyük
kuvvetler aktarılabilir, yani direksiyon döndürme kuvveti çok daha fazla
arttırılarak tekerleklere iletilir, böylece direksiyon simidi daha yumuşaktır
(çevirmek için daha az efor sarf edilir)
*Çalışma
açısı çok büyüktür. Bu dişli kutusu sayesinde tekerlekler çok büyük miktarda
döndürülebilir.
*Az yer
kaplar.
*Hidrolik
direksiyon sistemi uygulanabilir, hidrolik yağın basıncıyla direksiyon daha
yumuşak, tekerlekleri döndürme kuvveti çok daha fazla olabilir.
Direksiyon Dişli Kutusu Arızası
Direksiyonun aşırı zorlanması, aracın kaza yapması,
tekerlekler tarafından gelen aşırı yol darbeleri, direksiyon kutusunun montaj
civatalarının gevşemesi, direksiyon dişli kutusunda arızaya sebep olabilir. Bu
arızalar; direksiyon boşluğu, kutu gövdesinde çatlak vb. olabilir.
Pinyon kremayer direksiyon dişli kutusu boşluk yapmışsa
değiştirilmesi gerekir. Bilye vida tip direksiyon kutusunda boşluk
giderilebilir.
Direksiyon Ortalaması
Direksiyonun
ortalanmış olması için şunlar olmalıdır;
*Tekerlekler
tam olarak düz pozisyonda olmalı. Düz değilse, rot ayarıyla tekerlekler düz
konuma getirilir.
*Direksiyonun
simidinin tur olarak tam orta pozisyonda olmalı.
*Direksiyon simidi
pozisyon olarak düz konumda (9’u çeyrek geçe pozisyonu)
*Direksiyon
kutusundaki dişlinin orta pozisyonda olması (pinyon dişli, kremayerin tam orta
noktasında veya sektör mili dişlisi-bilye somunu tam orta pozisyonda olmalı).
Direksiyon dişli kutusunun orta pozisyonda olduğunu anlamak için, kutunun
üzerinde ve direksiyon mili üzerindeki işaret çizgilerinin aynı hizada olup
olmadıklarına bakılır, aynı hizada değilse ayar civatalarıyla ayarlanabilir.
Direksiyon Ortalaması Nasıl Kontrol Edilir?
Direksiyon
orta pozisyondayken, tam sağ yapıldığındaki direksiyon tur sayısı, tam sol
yapıldığındaki tur sayısına eşit olmalıdır.
Direksiyon Ortalaması Nasıl Yapılır?
*Tekerlekler
tam düz pozisyona getirilir,
*Pitman
(komuta kolu) çıkarılır,
*Direksiyon
tam sol veya tam sağ yapıldıktan sonra, aksi yönde sona varana kadar döndürülür
ve sayılır (örneğin 8 tur),
*Tam turun
yarısı kadar direksiyon geri döndürülür (4 tur),
*Pitman kolu
tekrar takılır.
Direksiyon
ortaaması yapıldıktan sonra bu pozisyondayken, direksiyon simidi de tam orta
konumda olmalıdır, eğer direksiyon simidi yamuk duruyorsa, direksiyon miline
bağlandığı somun sökülerek simit çıkarılır, daha sonra düz konumda takılıp
somun sıkılır.
Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)
Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)
2007 model Opel Astra h kasa aracım var. Direksiyonu tam sağ yapıp geri geldiğim zaman sağ tekerlek bugi koluna sürtüyor. Rot ayarlarında sorun olmadığını söylediler. Bugi kolu yanlış mı diye kontrol ettik onda da sorun yok. Sadece tam sağ yapınca sürtme var öbür tekerde sorun yok bunun sebebi ne olabilir ustalar baktılar bi çözüm bulamadılar. Yardımcı olursanız sevinirim iyi günler.
YanıtlaSildireksiyon simidinin içinden ayarlanıyor. bende de oldu ancak simidi açmak için plastiğin delinmesi gerekiyor. bu da airbag sorunu varmış gibi gösteriyor. o yüzden ben direksiyon hafif yan kullanıyorum.
YanıtlaSil