Islak Kompresyon Testi Nasıl Yapılır ?
Yağ ile
yapılan ıslak kompresyon testinin amacı, kompresyon kaçağının piston ve piston
segmanlarından mı, yoksa supap sisteminden mi olduğunu belirlemek içindir.
Silindirler
içerisine bir miktar (tatlı kaşığı kadar) yağ dökülerek yapılır. Silindir
içerisine yağ dökülmesinin amacı, piston ve silindir arasında kalacak yağ
sayesinde, piston kaynaklı kompresyon kaçaklarının en aza indirilmesidir,
böylece pistondan kompresyon kaçağı olmadığı varsayılarak kompresyon testi
yapılır ve sonuçlar bu şekilde yorumlanır.
Yapılışı kuru
testteki gibidir, sadece ölçümden önce sökülen buji yuvasından tatlı kaşığı (yaklaşık
15 mililitre) kadar motor yağı dökülür ve test bundan sonra yapılır. Fazla yağ
dökülürse, yağ hacim kaplayacağından basıncın olması gerekenden yüksek
çıkmasına sebep olabilir.
Daha önce
yapılan kuru kompresyon testinin ardından yapılan ıslak kompresyon testi
sonuçları karşılaştırılıp değerlendirilir.
Önce kuru test yapılır, basıncın standart değerde olup olmadığına bakılır. Normalse, ıslak teste gerek yoktur.
Basınç düşükse, kompresyon kaçağı var demektir, ıslak test yapılır.
Islak test yapmanın amacı, kaçak alttan mı üstten mi gerçekleşiyor, bunu belirlemektir. Örneğin kuru testte 100 psi basınç elde edilsin. Olması gereken katalog değer ise 150 psi. Demek ki kompresyon kaçağı var. Şimdi bu kaçağın nereden kaynaklandığını bulmak için ıslak test yapılır. Islak testle piston segmanları (alt taraf) sızdırmaz hale getirilir.
Eldeki basınç 100 psi'ydı. Islak test sonucu basınç 150 psi çıkarsa, kaçağın piston segmanlarından olduğu sonucuna varılır. Demek ki supaplar ve silindir kapak contası zaten sağlammış, kompresyon, segmanlardan kaçıyormuş, yağ dökülünce bunun önüne geçilmiş olmuş.
Eldeki basınç 100 psi'ydı. Islak test sonucu yine 100 psi çıkarsa, demek ki piston ve segmanları sızdırmaz hale getirmenin hiç bir anlamı olmamış, kompresyon supaplardan veya silindir kapak contasıdan kaçmış anlamı çıkar.
Basınç düşükse, kompresyon kaçağı var demektir, ıslak test yapılır.
Islak test yapmanın amacı, kaçak alttan mı üstten mi gerçekleşiyor, bunu belirlemektir. Örneğin kuru testte 100 psi basınç elde edilsin. Olması gereken katalog değer ise 150 psi. Demek ki kompresyon kaçağı var. Şimdi bu kaçağın nereden kaynaklandığını bulmak için ıslak test yapılır. Islak testle piston segmanları (alt taraf) sızdırmaz hale getirilir.
Eldeki basınç 100 psi'ydı. Islak test sonucu basınç 150 psi çıkarsa, kaçağın piston segmanlarından olduğu sonucuna varılır. Demek ki supaplar ve silindir kapak contası zaten sağlammış, kompresyon, segmanlardan kaçıyormuş, yağ dökülünce bunun önüne geçilmiş olmuş.
Eldeki basınç 100 psi'ydı. Islak test sonucu yine 100 psi çıkarsa, demek ki piston ve segmanları sızdırmaz hale getirmenin hiç bir anlamı olmamış, kompresyon supaplardan veya silindir kapak contasıdan kaçmış anlamı çıkar.
Her silindir
için kuru ve ıslak test sonuçlarına bakıldığında; Kompresyon testinin sonuçları
şöyle değerlendirilebilir. (Bkz: Kuru Kompresyon Testi ve Kompresyon Kaçağının Belirtileri)
Kompresyon Kaçağının Sebepleri ve Yorumlanması
Kuru ve ıslak test arasında hiçbir fark yoksa, ve ölçülen basınç, standart değerdeyse, her şey normal demektir. Zaten ilk önce yapılan kuru kompresyon testinde ölçülen basınç (kompresyon) değerinin, standart değerde olduğu görülürse, ıslak test yapmaya gerek yoktur. Motor zaten kompresyon kaçırmıyor demektir.
Kuru ve ıslak test arasında hiçbir fark yoksa, ve ölçülen basınç, standart değerdeyse, her şey normal demektir. Zaten ilk önce yapılan kuru kompresyon testinde ölçülen basınç (kompresyon) değerinin, standart değerde olduğu görülürse, ıslak test yapmaya gerek yoktur. Motor zaten kompresyon kaçırmıyor demektir.
Örneğin 1. Silindir için;
SUPAPLAR VEYA
SİLİNDİR KAPAK CONTASI ARIZALI
Kuru test
basıncı ile ıslak test basıncı arasında neredeyse hiç fark yoksa veya çok az
fark varsa; ama ölçülen basınç değeri standart değerin altındaysa; bu durumda piston-piston segmanları-silindir (gömlek) sağlam
demektir, o silindire ait supaplarda arıza veya silindir kapak contasının o
kısmında yanma-sızdırma var demektir. Supaplar yanmış, aşınmış olabilir, supap
yayı kırık-eğik olabilir, supap boşluk ayarı bozulmuş olabilir. Bu durum için
supap arızası, silindir kapak contası arızasına göre daha olasıdır.
Supap arızası
varsa, bunun en yaygın çeşitleri ise; supap boşluk ayarının bozuk olması,
supapların yanmış olması, supap yaylarının eğilmesi-zayıflaması (supapları
kapatamadan askıda bırakması) olabilir. Supaplarda yanma genellikle daha çok
sıcaklığa maruz kaldığından egzoz supaplarında meydana gelir. Emme supapları
dışarıdan hava girişiyle daha iyi soğuyabilmektedir.
PİSTON –
PİSTON SEGMANLARI – SİLİNDİR (GÖMLEK) AŞINMASI
Islak test
sonucuna göre 1. Silindirin basıncı kuru test sonucuna göre çok artmışsa,
Örneğin 1 silindir: kuru test 100 psi, ıslak test 150 psi ölçülmüş olsun)
basınç değerleri olması gereken normale değere gelmişse, bu durumda o
silindirin supapları sağlam, silindir kapak contası sağlam; piston segmanları
veya pistonlar veya silindir –gömlekte aşınma var demektir. Kompresyon piston
silindir arasından kaçıyor demektir.
PİSTON DELİK
Nadir de olsa
piston kafasında oluşabilecek bir delik, o silindir pistonunda kompresyon
oluşmamasına sebep olabilir. Piston delinmesi, genellikle enjektörlerin
sızdırma-damlatma yapmaları durumunda meydana gelir.
MOTOR SENTE
ATLAMIŞ (SUPAP – EKSANTRİK ZAMANLAMASI BOZUK)
Islak test
yapıldı ve tüm silindirlerdeki basınç, olması gerekenden düşük çıkıyor.
Piston-segman-silindir aşınması yok, silindir kapak contası ve supaplar da
sağlam; bu durumda eksantrik mili zamanlaması bozulmuş olabilir, yani motor
sente atlamış olabilir. Sente atlamış motorda, piston üst ölü noktaya geldiğinde,
supaplar tam olarak kapanmamış olacaktır, bu sebeple motorda tüm silindirler
supaplardan kompresyon kaçıracaktır.
SİLİNDİR
KAPAK CONTASI YANMIŞ
Kompresyon
testinde basınç değerleri okunup yorumlandığında, özellikle yan yana olan iki
silindirin basınçları düşükse ve bu basınç değerleri birbirlerine yakın
değerlerdeyse, silindir kapak contasının bu iki silindirin olduğu yerdeki kısmı
yanmış olabilir, böylece silindirin birinde oluşması gereken kompresyon
(basınç), diğerine kaçıyor; yine aynı şekilde diğerinin ki de beridekine
kaçıyor demektir. Bu kaçak silindir kapak contasından meydana gelmektedir.
SİLİNDİR KAPAĞI VEYA MOTOR BLOĞUNDA ÇATLAK VAR
Silindir kapağı veya silindir bloğunda (gömleklerde - silindirlerde) çatlak olması durumunda da kompresyon kaçağı meydana gelebilir, böyle bir durumda genellikle motor hararet yapar veya yağ eksiltir veya su eksiltir. Egzozdan beyaz veya mavi duman atabilir.
Bölüm 1 - 2
(Bkz: Tüm Motor Parçaları)
SİLİNDİR KAPAĞI VEYA MOTOR BLOĞUNDA ÇATLAK VAR
Silindir kapağı veya silindir bloğunda (gömleklerde - silindirlerde) çatlak olması durumunda da kompresyon kaçağı meydana gelebilir, böyle bir durumda genellikle motor hararet yapar veya yağ eksiltir veya su eksiltir. Egzozdan beyaz veya mavi duman atabilir.
Bölüm 1 - 2
(Bkz: Tüm Motor Parçaları)
teşekkürler
YanıtlaSilEmeğinize sağlık.
YanıtlaSil1 sorum olacak: kuru ve ıslak test aynı ya da çok az farklı bir sonuç veriyorsa neden bir soruna işaret etsin ki? Aşağıdaki kısmı biraz daha izah edebilir misiniz?
Merhaba,
SilYukarıdaki yazı, sorunuza yanıt verecek şekilde tekrar düzenlendi.
Kompresyon testinde tüm silindirler aynı fakat hepsi birden katalog değerinden oldukça fazla çıkarsa nasıl yorumlanmalıdır?
YanıtlaSilölçüm cihazı yanlış ölçüyordur.
SilBenim 1 silindir düsük cıktı onun Köse yanında üst kapakta yag kacılmiş ondan düsük cıkabilir mi
YanıtlaSilHundai matrix 1.5 dizel aracım daha önce conta yakmis yapilmis fakat yedek depoda su eksilmesi var vede sabahları soğuk havalarda 3./4marsta çalışıyor soyun nedir
YanıtlaSilMerhabalar,2011 Ssangyon kyron 4*4 dizel aracım var..Genleşme kabından buhar ve su atması...
YanıtlaSilDaha önceleri genleşme kabının üzerinde görmüş oldugum 3-5 damla sudan pimpiriklenerek genleşme kabını ve kapağını orjinaliyle değiştirdim.Yaklaşık 1 ay önce önce klima açıkken,uzun soluklu yokuş yolu biraz basarak çıkarken hararet ibresinin 90 dereceyi geçtiğini görünce aracı sağa çekip kaputu açtım.Genleşme kabının kapağından buhar ve su çıkıyordu.Soğumasını bekledim ve suyu tamamlayıp yola devam ettim...Ama tabi yine pimpiriklilikten dolayı kapak bozuktur diye yine kapak söyleyip değiştirdim.Bu arada şehiriçi ve düz yolda klima açıkken hararet hep sabit..2 gün önce yine uzun soluklu ,klima açıkken yokuşu çıkarken yine aynı senaryo oldu.Yine suyu tamamlayıp aynı yoldan geri döndüm.Araç soğuyunca kontrol ettim su eksiltme yok.Yağ eksıltmıyor,beyaz duman atmıyor..Acaba bu durum neden kaynaklanıyor?Sizce?
Ustam bizim araba sibop kesti ve usta kapagi taslatti ve topladı ama olmadi yag deposundan duman geliyor ve yag atiyor burdaki sorun nedir cevap bekliyorum
YanıtlaSil