Bu konunun anlaşılması için önce voltaj düşmesi konusu okunmalıdır.
*Motorlu
araçlarda bir elektrikli donanımın yeterince güç üretmemesi, bir lambanın
yeterince parlak yanmamasının (zayıf, sönük yanmasının) sebebi, gerilim
(voltaj) düşmesidir. Voltaj düşmesi, voltmetre kademesine alınmış multimetre
(avometre) ile kontrol edilmelidir.
*Elektrik
tesisatında meydana gelen kötü iletkenlik sebebiyle oluşan direnç noktaları,
burada gerilim düşmesine sebep olur, yani bu noktada bir kısmi gerilim oluşur,
bu gerilim devrenin toplam geriliminden voltaj çalar, örneğin 12 voltluk
tesisatta, kötü temas eden bir sokette 2-3 voltluk gerilim düşmesi (kısmi
gerilim) oluşabilir. Böyle olursa ampule 9-10 volt gerilim gelir ve sönük yanar.
Bunun ölçülerek kontrol edilmesi gerekir.
*Sağlam
bir tesisatta, ampul soketinden ölçülen elektrik gerilimi akü gerilimine eşit
olmalıdır (12-13 volt), yani gerilimin tamamı kayıpsız bir şekilde ampule
iletilir, parlak bir şekilde yanar.
*İlk
yapılması gereken işlem arızalı donanımın soketine kaç volt gerilim geldiğinin
ölçülmesidir. Normalde 12-13 volt gerilim gelmelidir. Ölçümde örneğin 10 volt
okunuyorsa, demek ki tesisatta 2 voltluk bir gerilim düşmesi var demektir.
Sebeplerinin araştırılmasına geçilir.
*Gerilim
düşmesi, lambanın elektrik tesisatının herhangi bir yerinde olabilir.
Kontroller yapılarak, arızanın olduğu alan daraltılmalıdır.
*Gerilim
düşmesinin meydana geldiği hat, pozitif (artı) hat da olabilir, şasi hattı da
olabilir. Önce bu belirlenmelidir.
*Örneğin
arka stop-park-sinyal lambaları, tek bir metal duy setine geçmeli olarak
bağlıdır. Bu duy setinde artı ve eksi metal hatlar vardır. Bazen tesisat
tamamen sağlam olmasına rağmen, duy ile ampul arasındaki kötü bir temas,
ampulün sönük yanmasına sebep olabilir. Böyle bir durumda duyun aşırı ısındığı
gözlemlenecektir (ampulü yakacak gücün bir kısmı, duyu ısıtıp boşa
gitmektedir). Lambalar yanarken oluşan bu ısı dokunarak hissedilebilir ve böyle
bile arızanın yeri tespit edilebilir. Duydaki temassızlık arızası, duy ile
kablo bağlantısı noktasında olabilir. Duy setinde, sönük lambaya ait duyun
yaylı pozitif kontağının yay sertliğinin yumuşaması, kontak ve ampul terminali
arasında oluşan oskitlenme-korozyon gibi sebeplerle temas kötüleşmiş ve voltaj
düşmesi oluşmuş olabilir. Yaylı kontak geri kaçmış ve yumuşamışsa bir tornavida
ile çekilebilir, oksitlenme yapmışsa kazınıp temizlenebilir, kontak spreyi ile
temizlenebilir, bu işlemler sırasında kontak ve şalter kapalı olmalıdır yoksa
tornavida ile yanlışlıkla kısa devre yapılırsa sigorta atar.
*Elektrikli
donanımların (lambalar gibi) şasi bağlantılarının kötüleşmesi, sıkça görülen
arızalardandır. Bağlantının gevşemesi, suyla çamurla kirlenmesi, temassızlığa
sebep olabilir. Bu noktalar kontrol edilmelidir.
*Elektrik
tesisatında elektriğin geçişine direnç oluşturup, gerilim düşmesine sebep olan
en yaygın eleman, kablo soketleridir (konnektörlerdir). Oto elektrik tesisatın
kablolar soketlerle birleştirilir. Bazen soketlerin ıslanması sebebiyle temas uçlarında
korozyon oluşur, bazen soketlere yağ, çamur, pislik girmesi sebebiyle temas
zayıflar ve bazen temassızlık (kopukluk) meydana gelir. Korozyon;
paslanma-oksitlenmedir, elektriksel iletkenliği azaltır. Bu durum tespit
edildiğinde soketler kontak spreyiyle temizlenmelidir. Bazen soketler temiz
olmasına rağmen, erkek ve dişi soket birbirine gevşek geçtiği için de
temassızlık oluşabilir, bu durumda yapılabiliyorsa dişi soket sıkılanmalı ya da
değiştirilmelidir.
Bazen
sokette korozyon sebebiyle temassızlık olmasına rağmen, kontrol sırasında soket
sökülürken ve tabaka kazınır ve soket yüzeyleri tekrar iletken hale gelebilir
ve takınca sistemin çalıştığı görülür, bu durum arıza tespitinde yanılmaya
sebep olabilir. Böyle bir durumda yine de soket temizlenmeli ve mekanik olarak
kontrol edilmelidir. Böyle bir yanılgıya düşmemek için yapılması gereken
kontrol, soket hiç sökülmeden multimetreyle (voltmetreyle) gerilim düşüşünün
ölçülmesidir. Bunun için multimetre 20V DC konumuna alınır, kontak açık,
kumanda şalteri açık, sistem çalışır halde, ölçüm ucundan biri soketteki ilgili
kablonun bir tarafına, diğer ucu ise soketin karşı tarafındaki kabloya tutulur.
Bu ölçümde gerilim okunmamalıdır (çok küçük milivolt mertebesinde değer
okunabilir bu normaldir). Eğer ölçüm sonucunda bir gerilim okunuyorsa, örneğin
1,2,3,4,5 volt gibi; o sokette temassızlık vardır ve bu sebeple gerilim düşüşü
yaşanmaktadır, o soketin kablosu bir lambaya bağlıysa lamba sönük yanacaktır.
Örneğin bu testte 12 volt ölçüm okunsaydı (yani voltaj düşüşü 12 volt olsaydı),
hiç temas yok anlamına gelecekti, bu durumda bağlı olan lamba (far, stop
lambası vb.) hiç yanmayacaktı, bu tipik bir kopukluk örneğidir.
(Bkz: Voltaj (gerilim) Düşmesi)
Ana konu (Bkz: Temel Elektrik)
Başarılı
YanıtlaSilÇok faydalı okdu. Paylaşım için teşekkür ederim. Emeğinize sağlık.
YanıtlaSil