İkinci El Araç Alacaklara Tavsiyeler - 1

Bu bölüm ikinci el araç alımında nelere dikkat edilmeli konusunda olacak. Fiyat performans bakımından en ideal ikinci el aracı bulmaya çalışırken nelere dikkat edilmeli buna değinilecektir. Yorum kısmına tecrübelerinizi ve fikirlerinizi yazabilir, konuyu zenginleştirebilirsiniz.
*Araç alınmadan önce mutlaka ekspertiz yaptırılır. Boya, değişen, şasi direkleri, hava yastığı açılması, motor güç testi, motorun gelen gözle muayenesi (yağ kaçağı, üfleme vb.) bilgiler verilecektir. Aracın yaşına göre değişmekle birlikte %80 ve üzeri çıkan motor gücü durumu kabul edilebilirdir.
*Aracın kilometre bilgileri orjinal mi yoksa km sayacıyla oynanmış mı? Bunun için kilometre değişimi, tüv türk muayene bilgisi sorgusuyla (HGS uygulamasında) kontrol edilir. Yıllar içinde tüvtürk'deki kilometre bilgisi tutarlı şekilde artmışsa ve makul düzeydeyse bu iyidir. Araçların kilometre sayaçları sanayide değiştirilmektedir ve tespit edilmesi zordur. Direksiyon simidinin, vites topuzunun, gaz-fren pedallarının aşınması, ilk bakışta yapılan kilometre kontrolleridir, bunlar çok aşınmış fakat km düşükse, şüphe edilir. 

*Aracın periyodik bakımları zamanında yapılmış mı, değişen parçalar ucuz yan sanayi parçalar mı, orjinal kaliteli parçalar mı önemlidir.
*Aracın tüm periyodik bakımları yetkili serviste yapılmışsa, bu en iyisidir, tüm geçmiş bakımları görülür ve takip edilir. Aracın bakımları özel serviste yapılmışsa ve evrakları saklanmışsa bu da iyidir. Hiç bir kayıt yoksa daha kötüdür. 

*Bir aracın kendisi kadar önceki sahiplerine, kullanıcı profiline bakılır. Daha önce 1-2-3 kez el değiştirmiş araçla, kaç kez el değiştirdiği, kimlerin kullandığı belli olmayan araç bir olmaz. Az sayıda el değiştiren aracın geçmiş hikayesi daha nettir, bu aracın neler yaşadığına kolayca ulaşılabilir. Çok fazla el değiştirmiş aracın geçmişi karamboldür. Satıcıya ait; "Ben de yeni aldım", "araç aldığımda da böyleydi", "kullanıcısı değilim, daha önce ne yapılmış bilmiyorum", "takastan geldi" gibi cümleler tehlikelidir. 

*Aracın kullanıldığı şehre bakılır. İstanbul şehir içi trafiğinde kullanılan araçla, bir anadolu şehrinde kullanılan araç; marka-model-km aynı olsa bile, denk olmaz. Trafikte kullanılan aracın baskı balatası çabuk aşınır, motorun çalışma saati daha fazladır ve motor aşınması daha çoktur. Sakin bir şehirde 8-10 km yol 15-20 dakikada gidilir, istanbul'da sıkışık trafikte saatlerce trafikte kalınabilir, yüzlerce dur kalk, uzun süren motor çalışma saati. Tamamen aynı iki araç, ikisi de 100.000 km'de, biri istanbul'da diğer konya'da, bu iki aracın yıpranma miktarları oldukça farklıdır. Bu sebeple istanbul'dan araç alınırken daha çok dikkat edilmeli.

*Araç çok fazla kullanılmayacaksa, yüksek kilometreli bir dizel motorlu araç yerine, lpg takılmamış bir benzinli motorlu araç, risk açısından tercih sebebidir. Dizel aracın arıza olasılığı ve tamir maliyeti, benzinliden daha fazladır.

ÖRNEK OLAY:
Piyasadaki rakiplerinden %20 %30 daha ucuz olan 2004 model renault clio 1.5 dizel araç, alınmak üzere sanayide ekspertize sokulur. Beklenti, büyük kazası olmayan, motorun ve şasinin sağlam olduğu makul fiyatlı bir araç almaktır. İkinci araç olarak az sıklıkla kullanılacak bir araç olarak kullanılacaktır. Araç sahibiyle buluşulur.
Araç ekspertize sokulur:
Motor gücü yetersiz çıkar.
Aracın ön şasi direklerinde işlem tespit edilir. Önden sağlam kaza sebebiyle şasi direklerine kadar yamulmuş. Hava yastıklarının açılmış olduğu kesin.
Motorun gözle kontrolünde ıslak yağ kaçakları mevcut.
Aks körükleri patlak, yağ kaçakları var.
Süspansiyon direklerinde aşırı boşluk var.
Kapı kirişlerinde, A sütununda işlem var.
Kapılarda tavanda boya var.
Aracın kilometre bilgisi 265.000 km. Sorgulamaya gerek bile olmadan kilometrenin değiştirilmiş olduğu yorumu yapılıyor. Direksiyon simidinde kılıf var. Aracın ticari taksi çıkması olduğu yorumu yapılıyor.

Yorumlar