Geniş
Bantlı Lambda Sensörünün (AFR Sensörünün) Özellikleri:
*Çok daha
hızlı ısınıp daha kısa sürede çalışmaya hazır hale gelir.
*Tepki
süresi çok kısadır. Klasik oksijen sensörüne göre daha hızlı çalışır.
*Çok geniş
lambda değeri aralığında ölçüm yapabilir. Lambda= 0,7 ile saf hava aralığında
hassas ve hızlı şekilde ölçüm yapabilir. Klasik dar bantlı oksijen sensörü ise
dar bir lambda değeri aralığında, Lambda=1 değerinin biraz üstü ve biraz
altında doğru sinyal değerleri üretebilir, çok fakir veya çok zengin hava yakıt
karışımıyla çalışam motorlarda, lambda değerinin tespit edilmesinde yetersiz
kalır.
*Klasik
dar bantlı oksijen sensörünün sinyali SIÇARAMALI bir VOLTAJ sinyalidir. Geniş
bantlı oksijen (AFR) sensörünün sinyali neredeyse DOĞRUSAL (DÜZGÜN) bir AKIM
ŞİDDETİDİR (AMPERDİR).
*Klasik oksijen sensöründen daha pahalıdır.
Bir arıza durumunda geniş bantlı lambda sensörü (AFR Sensörü) kablo ve soketiyle birlikte bir bütün halinde ve araçtaki sensörün aynısı olan yedek parçasıyla değiştirilmelidir. Geniş bantlı oksijen sensörlerinde (AFR sensörlerinde) 6 adet kablo ve sokette 6 adet pin ucu bulunur (Bosch). NTK makra sensörlerdeyse 5 pin bulunur. Klasik dar bantlı oksijen sensörlerindeyse 4 kablo 4 pin ucu vardır. AFR sensörlerinde, ölçüm hücresini besleyen bir iyon pompası (difüzyon hücresi) bulunur ve sensörün çalışması bu şekilde sağlanır. Sensörün sinyali, iyon pompasına gönderilen sinyalden elde edilir. Genellikle katalitik konvertörden önceki (birinci) sensör olarak kullanılır.
AFR
sensörü (geniş bantlı oksijen sensörü)
genellikle yeni nesil direkt benzin enjeksiyonlu turbo motorlarda ve
dizel motorlarda kullanılır. Geniş bantlı (wide band) oksijen sensörleri, çok
geniş lambda değerlerine kadar okuma yapıp sinyal üretebilir. Yani çok fakir
karşım oranlarında veya çok zengin karışım oranlarında bile yeterli
hassasiyette sinyal üretebilirler. Bu sebeple katmanlı hava yakıt karışımıyla
(FSI) çalışabilen benzinli motorlarda bu oksijen sensörü tercih edilir.
AFR sensörü, oksijen sensörüne göre çok daha geniş değer aralığında, daha hızlı ve net sinyal gönderir. AFR sensörünün çalışabilmesi için, sıcaklığının yaklaşık 650 o C derece sıcaklığa ulaşması gerekir. Klasik oksijen sensörü 400 o C derecede çalışıyordu.
Dizel
Motorda Kullanımı
Benzinli
motorlarda kullanıldığı gibi, dizel motorlarda da geniş bantlı lambda sondası
(lambda sensörü) kullanılır. Motorun tüm devir bölgesinde lambda sinyalini
algılar. Dizel motorda geniş bantlı lambda sensörünün sinyali, EGR sisteminin
çalıştırılmasında (EGR oranının belirlenmesinde) ve emisyon değerleri
düzeltilir.
Dizel motorda AFR sensörü, hava kütle ölçerin (MAF sensörü) düzgün çalışıp çalışmadığının kontrol edilmesini de sağlar. ECU tarafından bir hesap formülüyle, afr sensöründen gelen oksijen miktarı bilgisi kullanılarak motora emilen havanın kütlesi hesaplanır; bu değer, hava kütle ölçerin (MAF sensörü) gönderdiği değerle kıyaslanır ve tutarlı olup olmadığına bakılır. Böylece tüm sistemlerde gerekli düzeltmeler uygulanabilir, örneğin; EGR, Enjeksiyon, Yakıt miktarı.
Dizel motorda AFR sensörü, hava kütle ölçerin (MAF sensörü) düzgün çalışıp çalışmadığının kontrol edilmesini de sağlar. ECU tarafından bir hesap formülüyle, afr sensöründen gelen oksijen miktarı bilgisi kullanılarak motora emilen havanın kütlesi hesaplanır; bu değer, hava kütle ölçerin (MAF sensörü) gönderdiği değerle kıyaslanır ve tutarlı olup olmadığına bakılır. Böylece tüm sistemlerde gerekli düzeltmeler uygulanabilir, örneğin; EGR, Enjeksiyon, Yakıt miktarı.
Geniş
Bantlı Oksijen (Lambda-AFR) Sensörüne Neden Gerek Duyulmuştur?
Geleneksel
iki noktalı (sıçramalı) lambda sensörleri, egzoz gazındaki oksijen miktarına
göre (en fazla %1 oksijen olabilir) 0 ila 1000 milivolt (1000milivolt=1volt) arasında bir gerilim üretirler (bir pil gibi
voltaj üretiler). Lambda=1 (homojen karışım – ideal karışım-stokiyometrik oran)
değeri, oksijen sensörünün yaklaşık 450-500 milivolt voltajına karşılık gelir.
Bu voltaj ECU tarafından algılanıp bilgi olarak işlenir ve kullanılır. Karışım
zenginleştikçe, oksijen sensörü voltajı artar; fakirleştikçe, oksijen
sensörünün ürettiği voltaj değeri azalır.
Egzoz
gazındaki oksijen miktarı, ECU tarafından lambda değerini hesaplanmasında
kullanılır. Bu lambda sensörleri, klasik çok nokta enjeksiyonlu ve homojen
karışımla (lambda=1 ve civar değerler) çalışan benzinli motorlar için yeterince
farklı değerlerde voltajlar üretir, ve bu tip motorlarda iş görebilirler. Fakat
daha geniş lambda değerleri (Lambda: 0,5 – 3) aralıklarında, ürettikleri voltaj
sinyallerinin değer aralıkları azalmaktadır. Lambda değerleri çok değişse bile,
oksjien sensörünün ürettiği voltaj değişimi bir birine çok yakın olmaktadır, bu
ise ECU tarafından değişimin algılanamaması, parazit sebebiyle sinyalin yok
olması riskini doğurmaktadır. Özetle, klasik lambda sensörü, fakir karışım
değerlerini sağlıklı ölçemez.
Direkt
enjeksiyonlu benzinli motorlar çok daha geniş lambda aralıklarında (zengin
karışım, homojen (lambda=1) ve fakir karışım (lamda 1,5 – 1,9 - 3) modlarında
çalışmaktadır, bu geniş lambda değerlerinde klasik oksijen sensörü işlevsiz
kalır, bu durumda motor yönetiminde karışımın iyi ayarlanması sağlanamaz. İşte
bu sebeplerle, çok daha geniş lambda değerlerinde çalışan motora uygun, çok daha
geniş lambda değerlerine göre daha net (farklı) voltaj sinyalleri üreten geniş
bantlı oksijen sensörleri kullanılmaya başlanmıştır. Geniş bantlı lambda
sondası, katalitik konvertör öncesinde bulunandır. Sensör değişiminde kablo ve
soketleri de beraber değiştirilmelidir.
Katalitik
konvertör çıkışında bulunan ikinci lambda sondası ise, yine eski tip iki
noktalı (sıçramalı) lambda sensörüdür bu sensör katalitik konvertörün
çalışmasını (etkinliğini) denetler. Egzoz gazları katalitik konvertörde
temizlendiği için, çıkışındaki gazların lambda değerleri çok dar bir aralıkta
olmaktadır. Motorun çalışmasına direkt etki etmez. (Bkz: AFR Sensörü Çalışma Prensibi) (Bkz: Dar bantlı klasik oksijen sensörü)
Bölüm 1 - 2
Bölüm 1 - 2
Yorumlar
Yorum Gönder