Silindir Kapağı Sıcaklık Sensörü - CHT Sensor Nedir?

Silindir kapağı sıcaklık sensörü (CHT Sensörü), motorun silindir kapağında, motorun arka tarafında (volan tarafında) bulunur. Bazı motorlarda “soğutma suyu sıcaklık sensörü”nün yerine, silindir kapağı sıcaklık sensörü kullanılır. Silindir kapağı sıcaklık sensörü, soğutma suyundan çok, silindir kapağının (malzemesinin) sıcaklığını ölçer.
Bu sensörle  daha kesin bir  sıcaklık ölçümü yapılır, örneğin; motor suyu eksildiğinde motorun aşırı ısınması durumunda, bu sensörle ölçüm daha kesin sonuç verir.
Silindir kapağı sıcaklık sensörü (CHT Sensörü), yapısal olarak NTC (negatif sıcaklık katsayılı) bir sensördür, yani negatif sıcaklık katsayılı bir ısıl direnç, sensörün yapısını oluşturur. Sıcaklık arttıkça, sensörün direnci azalır.



CHT Sensor: Cylinder Head Temperature Sensor: Silindir Kapağı Sıcaklık Sensörü. Sensör 5 voltluk referans (besleme) gerilimiyle çalışır. Sensör soketinde iki adet pin vardır; biri +5Volt diğeri şasi (-). Sensör, ECU’ye analog bir sinyal (voltaj değeri) gönderir. ECU’ye gelen bu voltaj değeri (analog sinyal), analog dijital çeviricide, dijital (sayısal) sinyale dönüştürülür ve mikroişlemci tarafından işlenir. Mikroişlemci, sayısal değere dönüştürülen  sıcaklık sinyalini, programına (yazılımına) bakarak, sıcaklık olarak karşılık gelen değeri şeklinde okur (eşleştirir).
 
ECT Sensörü Arızası:
*Sensör arızalandığında, ECU motor sıcaklığını çok yüksek bir sıcaklık değeri olarak (örneğin 120 derece) kabul eder.
*Motor gücünü azaltır, püskürtülen yakıt miktarını azaltır.
*Radyatör fanını otomatik olarak açarak sürekli çalıştırır.
(Bazı motorlarda kabloda-sensörde kısa devre olması durumunda motor çalışmayabilir)
Arıza kontrolü için:
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır.
*Sensörün çıkış sinyali izlenip, mantıksal sınamadan geçirilmelidir.
*Sensör tesisatında şasiye kaçak, pozitif (+) hatta kaçak, kısa devre, kopukluk, gevşeklik-temassızlık kontrolü yapılmalıdır.

Yorumlar