Bu
sensörle daha kesin bir sıcaklık ölçümü yapılır, örneğin; motor suyu
eksildiğinde motorun aşırı ısınması durumunda, bu sensörle ölçüm daha kesin
sonuç verir.
Silindir
kapağı sıcaklık sensörü (CHT Sensörü), yapısal olarak NTC (negatif sıcaklık
katsayılı) bir sensördür, yani negatif sıcaklık katsayılı bir ısıl direnç,
sensörün yapısını oluşturur. Sıcaklık arttıkça, sensörün direnci azalır.
CHT Sensor: Cylinder Head Temperature Sensor: Silindir Kapağı Sıcaklık Sensörü. Sensör 5
voltluk referans (besleme) gerilimiyle çalışır. Sensör soketinde iki adet pin
vardır; biri +5Volt diğeri şasi (-). Sensör, ECU’ye analog bir sinyal (voltaj
değeri) gönderir. ECU’ye gelen bu voltaj değeri (analog sinyal), analog dijital
çeviricide, dijital (sayısal) sinyale dönüştürülür ve mikroişlemci tarafından
işlenir. Mikroişlemci, sayısal değere dönüştürülen sıcaklık sinyalini, programına (yazılımına) bakarak,
sıcaklık olarak karşılık gelen değeri şeklinde okur (eşleştirir).
ECT Sensörü Arızası:
*Sensör
arızalandığında, ECU motor sıcaklığını çok yüksek bir sıcaklık değeri olarak
(örneğin 120 derece) kabul eder.
*Motor
gücünü azaltır, püskürtülen yakıt miktarını azaltır.
*Radyatör
fanını otomatik olarak açarak sürekli çalıştırır.
(Bazı
motorlarda kabloda-sensörde kısa devre olması durumunda motor çalışmayabilir)
Arıza kontrolü için:
*Diyagnostik
tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır.
*Sensörün
çıkış sinyali izlenip, mantıksal sınamadan geçirilmelidir.
*Sensör
tesisatında şasiye kaçak, pozitif (+) hatta kaçak, kısa devre, kopukluk,
gevşeklik-temassızlık kontrolü yapılmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder