Otomotiv Terimleri Sözlüğü B Harfi

B+: Akünün pozitif kutbu. Tesisattaki +12V pozitif hatta bağlı kablo.
BACKFIRE: Motorda yanmanın geri tepmesi. Hava yakıt karışımının emme manifoldunda veya egzoz manifoldunda yanarak patlaması.
BACK PRESSURE: Geri basınç, basınç tepmesi. Örneğin egzoz hattında DPF tıkanınca, egzozda basınç tepmesi gerçekleşir.
BALL JOINT: Rotil, küresel mafsal.
BAROMETRE:  Açık hava basıncını (atmosfer basıncını) ölçen alet. Deniz seviyesinde 760mm civa sütunu yüksekliğine karşılık gelir, 1 bar veya 1 atm olarak belirtilebilir.
BAROMETRIC PRESSURE SENSOR: Barometrik basınç sensörü. Map sensörüne benzer, bu sensör barometrik (dış ortamdaki atmosfer) basıncını ölçer.
BAS (Brake Assist System): Panik frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem.
BASINÇLI KAPAK: Suyun kaynamasını ve kaybını önleyen, soğutma sistemini basınç altında çalıştıran supaplı bir kapaktır.
BASKI BALATA: Kavrama (devriyaj) sisteminde, baskı plakası ve kavrama diski ikilisine verilen isim.



BCM (BODY CONTROL MODUL): Gövde (şasi) kontrol modülü (ünitesi).
BDC- Bottom Dead Center: Alt Ölü Nokta. Pistonun silindir içerisinde inebildiği en alt noktadır.
BBDC (BEFORE BOTTOM DEAD CENTER): Alt ölü noktadan önce.
BEAN (Body Electronic Area Network) Gövde Elektroniği Ağı: Motor ECU’su, gösterge paneli ECU’su, klima amplifikatörü ve entegrasyon rölesini birleştiren bir ağdır
BEARING: Yatak. Milin içerisinde döndüğü rulmanlı yatak (Ball Bearing).
BENZİN: Ham petrolden elde edilen ve otomobillerde yakıt olarak kullanılan bir hidrokarbondur.
BENZİN MOTORLARI: Buji ile ateşlenen, benzin veya benzin türevi yakıt kullanan motorlara benzin motorları denir.
BELT: Kayış. Triger veya V kayışı.
BEYGİRGÜCÜ (HP-PS): Belli miktarda bir güç ölçüsü: dakikada 33.000 ft-lb'lik (foot-pounds) veya saniyede 75 kg metrelik iş. Bir beygirin 1 saniyede 75 kg’lık bir yükü 1 metre öteleyebilmesi için harcadığı güçtür. Motor tarafından üretilen gücün birimi. 0, 7457 kw'a eş değerdir.
BHP (BRAKE HORSEPOWER): Fren beygir gücü.
BİLEŞİK YAĞLAR: Bu tip yağlar genellikle ince yağlar olup, SAE numarası yüksek yağların özelliklerini karşılamak için içlerine bazı kalınlaştırıcı katıklar katılmış yağlardır.
BI-LITRONIC : Xenon farlar icin Bosch'un kısaltmasıdır.



BI-XENON: Bi-Xenon farlar, günümüzün en gelişmiş ve en güçlü far teknolojilerinden biridir. B-xenon ismi, uzun ve kısa farlar için iki ayrı xenon ampul kullanılmasından gelmektedir. Xenon farın dalga boyu ve dolayısıyla maviye yakın olan rengi güneş ışığına çok yakın olduğu için, gece sürüşünde karşıdan gelen sürücünün gözünü almaz ve yansımayı en aza indirir. Xenon gazının içinden geçen ışık, 70 mm çapındaki hareketli lensten yansıyarak geniş ve uzun mesafeli "uzun far" etkisini yaratır. Bu farlar günümüzde bir çok otomobilde standart ve isteğe bağlı olarak sunulur.
BİYEL KOLU: Piston ile krank milini birbirine bağlayan, piston kuvvetini krank miline aktararak, doğrusal hareketten dairesel (dönüş) hareketinin elde edilmesini sağlayan koldur, piston koludur.
BİYEL KEPİ: Biyel (piston kolu) ile biyel muylusu (biyel yatağı) arasındaki bağlantıyı sağlayan parça. Cıvatalı olarak birleştirilir.
BİYEL MUYLUSU: Biyel kolunun (piston kolunun) krank miline bağlanmasında, biyel ile krank milinin birleştiği yatağa biyel muylusu, veya kol muylusu denir.
BLADE TYPE FUSE: Bacaklı tip sigorta, bıçak tip sigorta.



BLEEDING: Akışkanın tahliye edilmesi, sıvı veya havanın dışarı çıkarılması. Hidrolik sistemlerde hava alma işlemi.
BLOW: Hava üflemek.
BLOWER: Havayı üfleyerek gönderen parça.
BLOW-BY (BLOW  BY GAS) : Silindirde yanma sırasında pistonlardan sızıp kartere giden gazlara verilen addır. Karter havalandırma sistemi (PCV) bu gazların kontrolünü sağlar.
BLOW OFF: Turbo benzinli motorlarda, turbo şarj ünitesindeki hava yönlendirme valfi, Blow off valve.Gaz kesme sırasında oluşan ani aşırı hava basıncını tekrar turbo hava girişine yönlendirir.
BOOSTER: Güçlendirici, hızlandırıcı. Boost, turbo şarjda gönderilen basınçlı havayı anlatmak için de kullanılır. Ya da kalorifer sisteminde havayı üfleyen elektrikli fan için de kullanılır.
BORE: Çap, bir deliğin iç çapı. Mesela silindir iç çapı.
BOŞLUK (Clearance):Hareketli veya sabit iki parça arasında ya da biri hareketli diğeri sabit iki parça arasındaki boşluktur.
BOXER MOTOR: Silindirlerin aynı, genellikle tam yatay, düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak çalıştığı, otomobile ekstra denge sağlayan motor. En yaygın olarak Subaru araçlarında kullanılır.

BRAKE BOOSTER: Fren servosu – westinghouse - hidrovak. Fren pedalı kuvvetini güçlendiren parça.
BRAKE DRUM: Fren kampanası.
BRAKE FLUID: Fren hidrolik yağı.
BRAKE MASTER  CYLINDER:  Fren ana merkezi, fren servosu (hidrovakın) önündeki fren ana merkez pompası.
BRAKE SHOE: Fren balatası.
BRUSH: Kömür, fırça. Marş motoru veya alternatördeki kömürler.
BUHAR TAMPONU: Karbüratöre doğru olan benzin akışının, yakıt sistemindeki benzinin buharlaşması nedeniyle gecikmesi veya durmasıdır.
BUJİ: Benzinli motorlarda yanma odasında, tırnakları arasından yüksel gerilimin atlamasını sağlayarak hava yakıt karışımının tutuşmasını sağlayan, kıvılcım-ark oluşturan parçalardır.
BURÇ: Millerin, içerisinde serbestçe dönmesini sağlayan, yataklık yapan silindirik içi boş parçalar.
BURULMA DENGELEYİCİSİ: Titreşim damperinin aynısıdır.
BÜZEREK GEÇİRME: Bir çeşit sıkı geçmedir (Piston piminin piston pim yuvasına alıştırılması gibi). Dış parça (piston veya burç) ısıtıldıktan sonra pim takılır. Dış parça soğuduğunda, büzülerek diğer parçayı sıkar.
BY PASS VALVE (BY PASS VALFİ): Turbo şarj ünitesinde, egzoz gazılarının türbin kanatçıklarına çarpmadan, egzoz hattına yönlendirilmesini sağlayan valf (supap). (waste  gate). By pass, akışkanın ana akış kanalı yerine bir yan kanal veya daha kısa bir kanaldan akmasının sağlanmasıdır.

Yorumlar