BACKFIRE: Motorda
yanmanın geri tepmesi. Hava yakıt karışımının emme manifoldunda veya egzoz
manifoldunda yanarak patlaması.
BACK
PRESSURE: Geri basınç, basınç tepmesi. Örneğin egzoz hattında DPF tıkanınca,
egzozda basınç tepmesi gerçekleşir.
BALL JOINT: Rotil, küresel mafsal.
BAROMETRE: Açık hava basıncını (atmosfer basıncını) ölçen
alet. Deniz seviyesinde 760mm civa sütunu yüksekliğine karşılık gelir, 1 bar
veya 1 atm olarak belirtilebilir.
BAROMETRIC PRESSURE SENSOR: Barometrik basınç sensörü. Map
sensörüne benzer, bu sensör barometrik (dış ortamdaki atmosfer) basıncını
ölçer.
BAS (Brake Assist System):
Panik frenlemede fren hidroliği içindeki basıncı arttıran ve her tekerde eşit
fren gücünün oluşmasını sağlayan sistem.
BASINÇLI KAPAK: Suyun kaynamasını ve kaybını önleyen,
soğutma sistemini basınç altında çalıştıran supaplı bir kapaktır.
BASKI
BALATA: Kavrama (devriyaj) sisteminde, baskı plakası ve kavrama
diski ikilisine verilen isim.
BCM
(BODY CONTROL MODUL): Gövde (şasi) kontrol modülü
(ünitesi).
BDC- Bottom Dead Center: Alt
Ölü Nokta. Pistonun silindir içerisinde inebildiği en alt noktadır.
BBDC (BEFORE BOTTOM DEAD CENTER): Alt ölü noktadan önce.
BEAN (Body Electronic Area Network)
Gövde Elektroniği Ağı: Motor ECU’su, gösterge paneli ECU’su, klima
amplifikatörü ve entegrasyon rölesini birleştiren bir ağdır
BEARING: Yatak. Milin içerisinde döndüğü
rulmanlı yatak (Ball Bearing).
BENZİN MOTORLARI: Buji ile ateşlenen, benzin veya
benzin türevi yakıt kullanan motorlara benzin motorları denir.
BELT: Kayış. Triger veya V kayışı.
BEYGİRGÜCÜ
(HP-PS): Belli
miktarda bir güç ölçüsü: dakikada 33.000 ft-lb'lik (foot-pounds) veya saniyede
75 kg metrelik iş. Bir beygirin 1
saniyede 75 kg’lık bir yükü 1 metre öteleyebilmesi için harcadığı güçtür. Motor
tarafından üretilen gücün birimi. 0, 7457 kw'a eş değerdir.
BHP
(BRAKE HORSEPOWER): Fren beygir gücü.
BİLEŞİK YAĞLAR: Bu tip yağlar genellikle ince
yağlar olup, SAE numarası yüksek yağların özelliklerini karşılamak için
içlerine bazı kalınlaştırıcı katıklar katılmış yağlardır.
BI-LITRONIC :
Xenon farlar icin Bosch'un kısaltmasıdır.
BI-XENON: Bi-Xenon farlar, günümüzün en
gelişmiş ve en güçlü far teknolojilerinden biridir. B-xenon ismi, uzun ve kısa
farlar için iki ayrı xenon ampul kullanılmasından gelmektedir. Xenon farın
dalga boyu
ve dolayısıyla maviye yakın olan rengi güneş ışığına çok yakın olduğu için,
gece sürüşünde karşıdan gelen sürücünün gözünü almaz ve yansımayı en aza
indirir. Xenon gazının içinden geçen ışık, 70 mm çapındaki hareketli lensten
yansıyarak geniş ve uzun mesafeli "uzun far" etkisini yaratır. Bu
farlar günümüzde bir çok otomobilde standart ve isteğe bağlı olarak sunulur.
BİYEL
KOLU: Piston ile krank milini birbirine bağlayan, piston kuvvetini
krank miline aktararak, doğrusal hareketten dairesel (dönüş) hareketinin elde
edilmesini sağlayan koldur, piston koludur.
BİYEL
KEPİ: Biyel (piston kolu) ile biyel muylusu (biyel yatağı)
arasındaki bağlantıyı sağlayan parça. Cıvatalı olarak birleştirilir.
BİYEL
MUYLUSU: Biyel kolunun (piston kolunun) krank miline bağlanmasında,
biyel ile krank milinin birleştiği yatağa biyel muylusu, veya kol muylusu
denir.
BLADE TYPE FUSE: Bacaklı tip sigorta, bıçak tip
sigorta.
BLEEDING: Akışkanın tahliye edilmesi, sıvı
veya havanın dışarı çıkarılması. Hidrolik sistemlerde hava alma işlemi.
BLOW:
Hava üflemek.
BLOWER: Havayı üfleyerek gönderen parça.
BLOW-BY (BLOW
BY GAS) : Silindirde
yanma sırasında
pistonlardan sızıp kartere giden gazlara verilen addır. Karter havalandırma sistemi (PCV) bu gazların kontrolünü
sağlar.
BLOW OFF: Turbo benzinli motorlarda, turbo şarj
ünitesindeki hava yönlendirme valfi, Blow off valve.Gaz kesme sırasında oluşan
ani aşırı hava basıncını tekrar turbo hava girişine yönlendirir.
BOOSTER: Güçlendirici, hızlandırıcı. Boost,
turbo şarjda gönderilen basınçlı havayı anlatmak için de kullanılır. Ya da
kalorifer sisteminde havayı üfleyen elektrikli fan için de kullanılır.
BORE: Çap, bir deliğin iç çapı. Mesela
silindir iç çapı.
BOŞLUK (Clearance):Hareketli
veya sabit iki parça arasında ya da biri hareketli diğeri sabit iki parça
arasındaki boşluktur.
BOXER MOTOR: Silindirlerin aynı, genellikle tam
yatay, düzlemde (180 derece) karşılıklı olarak çalıştığı, otomobile ekstra
denge sağlayan motor. En
yaygın olarak Subaru araçlarında kullanılır.
BRAKE BOOSTER: Fren servosu – westinghouse -
hidrovak. Fren pedalı kuvvetini güçlendiren parça.
BRAKE DRUM: Fren kampanası.
BRAKE FLUID: Fren hidrolik yağı.
BRAKE MASTER
CYLINDER: Fren ana merkezi, fren servosu (hidrovakın)
önündeki fren ana merkez pompası.
BRAKE SHOE: Fren balatası.
BRUSH: Kömür, fırça. Marş motoru veya
alternatördeki kömürler.
BUHAR TAMPONU: Karbüratöre doğru olan benzin
akışının, yakıt sistemindeki benzinin buharlaşması nedeniyle gecikmesi veya
durmasıdır.
BUJİ:
Benzinli motorlarda yanma odasında, tırnakları arasından yüksel gerilimin
atlamasını sağlayarak hava yakıt karışımının tutuşmasını sağlayan, kıvılcım-ark
oluşturan parçalardır.
BURÇ:
Millerin, içerisinde serbestçe dönmesini sağlayan, yataklık yapan silindirik
içi boş parçalar.
BURULMA DENGELEYİCİSİ:
Titreşim damperinin aynısıdır.
BÜZEREK GEÇİRME: Bir
çeşit sıkı geçmedir (Piston piminin piston pim yuvasına alıştırılması gibi).
Dış parça (piston veya burç) ısıtıldıktan sonra pim takılır. Dış parça
soğuduğunda, büzülerek diğer parçayı sıkar.
BY
PASS VALVE (BY PASS VALFİ): Turbo şarj ünitesinde, egzoz
gazılarının türbin kanatçıklarına çarpmadan, egzoz hattına yönlendirilmesini
sağlayan valf (supap). (waste gate). By
pass, akışkanın ana akış kanalı yerine bir yan kanal veya daha kısa bir
kanaldan akmasının sağlanmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder