Çift Bujili Motor Nedir? (Twin Spark Motor Özellikleri – i-DSI Motor Özellikleri - Çift Ateşlemeli Motor)
Bir
silindirde 2 adet buji bulunur, yani 4 silindirli bir motorda 8 adet buji ve 8
adet ateşleme bobini bulunur. Twin Spark ismi, Alfa Romeo’nun çift ateşlemeli
motorlarına verdiği isimdir. Çift ateşleme sistemini Alfa Romeo, Mercedes,
Honda (Jazz-City) gibi markalar kullanmaktadır. Otomobil ve motosiklet motorlarında
kullanılmaktadır. Bu sisteme: “DTSI (Digital Twin Spark Ignition System): Dijital
Çift Ateşleme Sistemi” de denmektedir. Ateşleme zamanlaması ve avansı,
elektronik kontrol ünitesi tarafından yönetilir.
Honda'nın sistemine i-DSI ismi verilmiştir; "intelligent Dual-Spark plug sequential Ignition": Akıllı çift bujili sıralı ateşleme anlamına gelir. Bu sistemde farklı olarak ateşleme aynı anda değil, ilk buji ateşledikten hemen sonra ikinci bujinin ateşlenmesi gerçekleştirilebilir, iki ateşleme arasındaki süre, motor yükü ve hıza göre ECU tarafından otomatik ayarlanır.
İki adet buji
silindir kapağına karşılıklı olarak takılmıştır.Supapların konumu, yanma odası
tasarımı, piston kafası daha farklı bir tasarıma sahiptir. İki ayrı noktadan
ateşleme sayesinde, yanma odasına dağılmış olan hava-yakıt karışımının büyük
oranda yanması sağlanır.
Yanmanın iki ayrı noktadan aynı başlatılması, yanmayı daha hızlı ve daha verimli hale getirir. Bu sayede motor performansı artarken, egzoz emisyonları da düşürülür. Daha hızlı yanma=daha yüksek yanma basıncı=pistona etkiyen daha büyük kuvvet=daha fazla güç. Daha hızlı yanmanın elde ediliyor oluşu, ateşleme avansının daha az verilebilmesini mümkün kılar. Motor nispeten daha fakir karışımla vuruntusuz çalıştırılabilir.
Yanmanın iki ayrı noktadan aynı başlatılması, yanmayı daha hızlı ve daha verimli hale getirir. Bu sayede motor performansı artarken, egzoz emisyonları da düşürülür. Daha hızlı yanma=daha yüksek yanma basıncı=pistona etkiyen daha büyük kuvvet=daha fazla güç. Daha hızlı yanmanın elde ediliyor oluşu, ateşleme avansının daha az verilebilmesini mümkün kılar. Motor nispeten daha fakir karışımla vuruntusuz çalıştırılabilir.
Yüksek motor
devirlerinde tek buji, yanma odasındaki karışımın tamamını yakacak kadar zamana
sahip değildir. Çift buji yüksek devirlerde de daha iyi yanma sağlar.
Çift Ateşlemeli Motorun Avantajları Nelerdir?
*Daha verimli
yanma. Daha iyi motor performansı.
*Daha düşük
egzoz emisyonları.
*Daha yüksek
yanma basıncı ve daha hızlı yanma.
*Silindirlere
alınan hava-yakıt karışımının daha iyi yanması sağlanır.
*Silindirdeki
yanma mesafesini azaltır ve sıkıştırmayı arttırır.
*Daha az
vuruntulu çalışma eğilimi, daha az titreşim ve gürültü.
*Daha uzun
motor ömrü (piston segmanları, supaplar gibi).
*Daha düşük
yakıt tüketimi.
*Yüksek motor
yükünde bile daha iyi termal verim.
*Çok soğuk
havalarda bile yüksek sıkıştırma oranı sayesinde çok daha kolay ilk çalıştırma
(marş).
*Daha yüksek
sıkıştırma sonucu elde edilen daha fazla tork.
Çift Ateşlemeli Motorun Dezavantajları Nelerdir?
*Daha fazla
azot oksit (NOx) salınımı.
*Bujinin teki
arızalanırsa, ikisi birden değiştirilmelidir.
Ana konu: (Bkz: Ateşleme Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder