P0115 - P0116 - P0117 - P0118 Arıza Kodu
Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü), motor suyunun sıcaklığını algılayarak motor kontrol ünitesine (ECU) gönderir. Sensör, negatif sıcaklık katsayılı bir direnç (termistör) yapıdadır, yani sıcaklık arttıkça sensörün direnç (ohm) değeri azalır; sıcaklık azaldıkça direnç değeri artar. Bu direnç değişimi voltaj değişimi olarak sensörden ECU’ye gönderilir. ECU tarafından bir sıcaklık bilgisi olarak okunur-yorumlanır.ECU, sensörden gelen voltaj sinyalini kullanarak, motor suyunun sıcaklığını hesaplar. (Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü = Engine Coolant Temperature Sensor= ECT Sensor)
NOT: Motor
Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) arızalandığında, P0115, P0116, P0117, P0118
gibi arıza kodları oluştuğunda; Motor kontrol ünitesi, motoru güvenli (arıza
koruma) modunda çalıştırır, motorun su sıcaklığını 80 oC – 95 oC
olarak kabul eder ve hava-yakıt karışımını buna göre ayarlar. Ayrıca radyatör
fanı motorunu da sürekli olarak çalışır
halde tutar. (Bkz: Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü) Benzer arıza kodu (Bkz: P0125 Arıza Kodu)
Arıza modunda
motorun nasıl çalışacağı, marka ve modele göre, ECU yazılımına göre farklılık
gösterebilir. P0115, P0117,
P0118 arızalarının ayrı ayrı sebepleri aşağıda açıklanacaktır.
P0115, P0116, P0117, P0118 Arıza Kodlarının Genel Sebebi:
*Sensör
tesisatında kopukluk veya kısa devre,
*Sensörün
bozulmuş olması,
P0115, P0116, P0117, P0118 Arızasının Belirtileri:
*ECU, motor
sıcaklığını 80 oC – 95 oC olarak kabul eder ve güvenli
arıza modunda çalışmaya devam eder.
*Motor soğukken
zor çalışıyorken, motor sıcakken marş yapıldığında normal (kolayca)
çalışabilir.
*Motor
gerçekte normal çalışma sıcaklığına gelene kadar, isteksiz, düşük çekişli
olarak çalışabilir.
*Motor normal
çalışma sıcaklığına geldiğinde normale döner.
P0115, P0116, P0117, P0118 Arızasının Çözümleri:
*Yapılacak
ilk iş, sırasıyla DİYAGNOSTİK TEKNİĞİ
adımlarını uygulamaktadır. Bunun için diyagnostik test cihazıyla: Motor su
sıcaklığı bilgisi ve sıcaklığın zamanla değişimi gözlenmelidir. Arıza kodu
kaydedildiğinde diğer sensörlerin verileri okunmalıdır (freze framedata okuması
yapılmalıdır). Diğer sensörülerden gelen aktüel (gerçek değerler) okunup
yorumlanmalıdır.
*Arızanın
sebepleri tespit edilmeli ve buna göre çözüm geliştirilmelidir.
*Sensör
tesisatı kontrol edilmeli.
*Sensörün
arızalı olup olmadığı kontrol edilmelidir. Sensörün elektriksek kontrolleri
(direnç testi ve/veya voltaj çıkış sinyalinin kontrollü olarak ölçülmesi)
P0115 ARIZA KODU
P0115 Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensör
tesisatında kopukluk veya kısa devre.
(Bu arıza
koduna, P0117, P0118 arıza kodları da genellikle eşlik eder.)
P0116 ARIZA KODU
Motor Soğutma
Suyu Sıcaklık Sensöründen, motor kontrol ünitesinin beklediği değerin dışında
bir sinyal gelirse, sistemde P0116 arıza kodu oluşturulur. Bunun anlamı şudur,
sensörden gelen voltaj sinyaline göre, motor suyu sıcaklığının olmaması gereken
bir sıcaklıkta olmasıdır. Motor ilk çalıştırmadan (soğuk çalıştırma) itibaren
zamanla ısınır ve kısa süre sonra normal çalışma sıcaklığına ulaşır. ECU, bu
normal değişimi sensör sinyalinde gözlemleyemezse, bunu bir arıza olarak
değerlendirir.
Örneğin motor
suyu sıcaklığı, ilk çalıştırmadan (soğuk çalıştırmadan) itibaren hiç
artmıyorsa, hep sabit kalıyorsa P0116 arızası oluşur. Ya da zaten sıcak olan
bir motor, stop edildikten sonra soğumadan tekrar çalıştırıldığında, su
sıcaklık sensörü sıcaklığı düşük değerlerde gösteriyorsa, P0116 arızası oluşur.
ECU, bu sınamaları belirli stratejilere göre mantıksal bir yolla
gerçekleştirir, bunun motor çalışma süresini, seyahat sayısını referans alır.
Örneğin bir seyahati, motorun soğukken çalıştırılıp çalışma sıcaklığına
erişinceye kadar çalışması ve daha sonra tekrar soğuması olarak değerlendirir.
P0116 Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensör
tesisatı arızası
*Sensör
arızası
P0117 ARIZA KODU
P0117 Motor
Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü)
Düşük Sinyal Girişi.Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü, elektronik
kontrol ünitesine su sıcaklığının 140°C ve üzerinde olduğu sinyalini
gönderiyordur. Sensörden gelebilecek değer aralığı ECU hafızasında daha önceden
belirlenmiş olduğundan, bu değerimkansız bir değerdir. Bu durumda
sensörden ECU’ye gönderilen voltaj
değeri 0,14 volttan daha düşük olacaktır. Bu durumda arıza hafızasında P0117
arıza kodu oluşturulacaktır. Diyagnostik tekniği uygulanarak, bilgisayardan su
sıcaklığı okunduğunda, 140°C ve üzeri bir değer görülecektir.
P0117Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensörün iç
yapısında kısa devre vardır,
*Sensör kablo-soket
tesisatında kısa devre vardır.
P0118 ARIZA KODU
P0118 Motor
Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Yüksek Sinyal Girişi. Motor
soğutma suyu sıcaklık sensörü, elektronik kontrol ünitesine su sıcaklığının -40°C(çok
soğuk) ve daha az olduğu sinyalini gönderiyordur. Sensörden gelebilecek değer
aralığı ECU hafızasında daha önceden belirlenmiş olduğundan, bu değer imkansız
bir değerdir. Bu durumda sensörden
ECU’ye gönderilen voltaj değeri 4,91 volttan daha fazla
olacaktır. Diyagnostik tekniği uygulanarak, bilgisayardan su sıcaklığı
okunduğunda, -40°C ve daha az bir değer
görülecektir.
P0118Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensörün iç
yapısında kopukluk vardır,
*Sensör kablo-soket
tesisatında kopukluk vardır.
MOTOR SU SICAKLIK
SENSÖRÜNÜN KONTROLÜ
*1
Diyagnostik test cihazını bağlanır, parametre okuma (aktüel değerler okuma)
menüsüne girilir. Anlık olarak motor suyu sıcaklık değeri okunur. Bu sırada;
*2 Su
sıcaklık sensörünün soketi çıkarılır. Okunan değer -40°Cve daha az olmalı.
*3 Sensör
soketindeki iki pin bir kabloyla kısa devre yapılır (birbirine bağlanır), bu
durumda okunan sıcaklık değeri 140°C ve üzeri olmalıdır.
Değer bu
şekildeyse sensör ve tesisat sağlamdır. Değilse sensör ve/veya tesisat
arızalıdır.
(Not: Fabrika
kontrol-tamir adımları referans alınmalıdır, kontrol adımları ve etkileri
marka-modele göre değişiklik gösterebilir.)
P0115 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Tesisat Arızası (Engine Coolant Temperature Circuit Problem)
P0116 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Hatalı Sinyal Değeri Aralığı (Engine Coolant Temp. Circuit Range/Performance Problem)
P0117 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Düşük Sinyal Girişi (Engine Coolant Temperature Circuit Low Input)
P0118 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Yüksek Sinyal Girişi Engine Coolant Temperature Circuit High Input
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Yorumlar
Yorum Gönder