VW-AUDI DSG ŞANZIMAN ARIZALARI
7 ileri çift kavramalı DSG şanzımanlar (DQ200), dünyada en çok satan çift kavramalı şanzımanlardan biridir. Uzun yıllardır üretiliyor olması ve çok satılması, bu şanzımanın sorunlarının giderildiği, iyileştirmelerinin yapıldığı, her araç modeli için optimize edildiğine işaret eder. Dsg şanzımanlarının eski nesillerinde daha sık şikayetler söz konusuyken, son yıllarda arızaların ve şikayetlerin azaldığı söylenebilir. Örneğin eski versiyonlarda mekatronik ünitede kullanılan sentetik yağların aşırı sıcakta arızaya sebep olduğu, bu sebeple mineral yağa geçildiği biliniyor. Bunun dışında şanzımanın yazılımı da her geçen yıl daha iyi optimize ediliyor. Renault’nun EDC’si, Fiat’ın DCT’si göz önüne alınırsa, DSG şanzımanın oldukça başarılı olduğu söylenebilir.
Çift kuru
kavramalı (yarı) otomatik şanzımanlar, çok iyi konfor ve performansın yanı
sıra, çok düşük yakıt tüketimleriyle ön plana çıkıyor. Tüm bu iyi özelliklerin
yanında, şanzımanın yapısından kaynaklanan bir de kötü özellik geliyor; çift
kuru kavrama (baskı-balata) kullanıldığı için, zamanla aşınıyor ve
değiştirilmesi gerekiyor. Bakım masrafı ve parça-servis gideri daha az olan fakat
nispeten daha fazla yakıt tüketimine sahip kaliteli tork konvertörlü tam
otomatik şanzıman ve bir Japon cvt şanzıman, alternatif olarak düşünülebilir. (Bkz: Otomatik Şanzıman Çeşitleri) Her tercihte göze alınması gereken bazı olumsuz özellikler var. Fakat günümüz
otomobil pazarında devir çift kavramalı şanzımanların devridir.
DSG Şanzıman Arızaları (Silkeleme Sarsıntı Ses)
Dsg
şanzımanlarında en çok arızalanan kısım: kavrama setidir, bunun dışında
şanzımanda bulunan 12 adet sensörden birinin bozulması, elektrovalflerden
birinin bozulması gibi sebeplerle arızalar ortaya çıkmaktadır.
Bazı
durumlarda serviste DSG şanzımanda yapılan yazılım güncellemesi ve adaptasyon
işlemleriyle çeşitli şikayetler giderilmektedir.
DSG şanzımanı
yöneten parça mekatronik ünitedir: Elektrohidrolik ünitede; yağ pompası,
elektrovalfler, vites değiştirici hidrolik pistonlar ve hidrolik debriyaj
aktivatörleri bu kısımda bulunur. Öte yanda elektronik kontrol ünitesi de
mekatronik gövdesinde tam ortada bulunur. Sensörler de yine mekatronik ünite
içerisinde yer alır.
Elektronik
sistemler aşırı ısınmayı sevmezler ve arızaya sebep olurlar. Mekatronik ünitede
sıcaklık sensörü vardır. Kuru çift kavramada balata sürtünmesi sebebiyle aşırı
dur-kalklı trafikteki sürüşlerde şanzıman aşırı ısınırsa, sistemi korumak ve
soğumasını sağlamak için bir uyarı çıkacaktır.
Kalkışta
Silkelemenin genel sebebi: Işıklarda veya ilk kalkışlarda balata aşınması
sebebiyle meydana gelir. Balata setinin değiştirilmesi gerekir.
Vites
geçişlerinde ve ilk kalkışlarda sarsıntının sebebi, 1-2 vites geçişi veya 2-1
vites geçişlerinde sarsıntı olması durumunda, kavramanın, yağın ve yağ
filtresinin değiştirilmesi sorunu çözebilir.
Sarsıntılı
sürüşlerde tıkırtı şeklinde gelen sesler genelse çift kavramanın ayırma
çatallarının gevşekliğinden kaynaklanır.
Vites
geçişlerinde dişli sesi, aşırı takırtı ve öğütme sesi gelmesi durumunda,
şanzımanın değiştirilmesi gerebilir.
Bazı
durumlarda şanzımanın elektronik beyninin yanması söz konusu olabilir, bu durumda
elektronik beyin, veya mekatronik ünite komple değiştirilir.
DSG Şanzıman Nasıl Kullanılır? Nelere Dikkat Etmeli?
*Araç park
edileceği zaman frene basılıp durulduktan sonra, ayak frene basılıyken el freni
çekilir, daha sonra vites P konumuna alınır. Böylece şanzımana yük binmez.
*Işıklarda
dururken fren pedalına tam olarak basılmalı, yarım-çok az frene basmak
kavramaya zarar verir. Frene tam basıldığında kavrama boşa alınır.
*Yokuş
inerken az yaksın diye boşa atılmaz, boşa atılırsa araç tam tersi daha çok yakar.
İnişler vites D de olmalıdır. Kontrollü hızda inilirken fren dokunuşları
yapılmasıyla dsg vites küçültür ve motor freni de sağlanır.
*Gaz
pedalıyla dsg şanzımanın çalışma karakteristiğine uygun sürüş yapılmalı.
Sıradışı gaz pedalı dokunuşlar dsg’nin kararsız kalmasına sebep olabilir.
*Mümkünse
aşırı trafik dur kalklarından, yokuşlarda sık dur kalk yapmaktan uzak durmak
iyi olacaktır, şanzımanın aşırı ısınmasına, balataların çabuk aşınmasına bu
sürüş şartları sebep olur.
*Örneğin
yokuştasınız, durdunuz, bir şekilde araç geri akmaya başladı (hill holder
açıldıktan sonra), vites D ‘de, bu durumda gaz vererek aracı durdurup ileri
gitmeye çalışmayın, bu durumda şanzıman (kavramalar) aşırı ısınır ve zarar
görür . Araç frenle durdurulduktan sonra kalkış yapılır.
*İleri geri
hareket manevraları ve park etme durumları; frene bas, dur, ileri git; frene
bas, dur, geri git.
DSG Şanzımanın Avantajları
*Düşük yakıt
tüketimi. Tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlardan çok daha düşük (%15-20)
yakıt tüketimi sunar. Bazı durumlarda manuel şanzımanlardan bir daha iyi yakıt
ekonomisi elde edilebilir.
*Motordan
şanzımana torkun aktarılmasında hiçbir tork kaybı meydana gelmez. Şanzıman,
motordan tork çalmaz, hidrolik pompası
elektriklidir.
*Çok hızlı ve
sarsıntısız vites geçişleri sunar. 8 milisaniyede bir üst vitese geçiş
yapabilir.
DSG Şanzıman Dezavantajları
*Kuru çift
kavramalı dsg şanzımanda tork sınırı vardır (250-300Nm). Daha yüksek torklu
araçlarda ıslak çift kavrama kullanılmalıdır.
*Islak çift
kavramalarda verim biraz daha düşüktür, fakat kuru çift kavramalarda verim daha
iyidir.
*Bakımı ve
yağları pahalıdır. Sanayide iyi anlayan usta çok az sayıdadır.
*Garantisi 2
yıl gibi kısa bir süredir. 2 yılı aşan durumlarda iyi niyet garantisi kapsamına
alınıp değişim olabilir fakat iyi niyet garantisi her durumda işletilmeyebilir. (ABD’de dsg için 10
yıl garanti verildiği söylenir)
*Yokuşlarda
geri kaçırır bu sebeple hill hold yokuş kalkış desteğinin olması zorunludur.
*Kararsız ve
kötü sürüş şartlarında ısınma-aşınma-arıza yapma olasılığı artabilir.
*Belirli
periyotlarda kuru kavrama olduğundan baskı-balata setinin değiştirilmesi
gerekir.
(Bkz: DSG Şanzıman Nedir?)
(Bkz: DSG Şanzıman Nasıl Çalışır?)
Yorumlar
Yorum Gönder