Manuel
şanzımanın verimliliği ve performansı ile otomatik şanzımanın konforunu bir
araya getirme fikri, manuel şanzımanın elektromekanik ve elektrohidrolik ilave
donanımlarla kendiliğinden debriyaj ve vites değişimi yapabilme yeteneğine
kavuşmasını sağladı. Çift kavramalı otomatik şanzımanlar dışında, benzer yöntem
tek kuru kavramalı robotize şanzımanlar olarak ortaya çıktı, bunun örnekleri;
Opel Easytronic, Fiat Dualogic. Bu sistemler manuel bir şanzımanın robotize
donanımlarla otomatikleştirilmiş halidir. Tek kavramanın yavaş kalması ve vites
geçişleri çok zaman geçmesi, bu sırada devir kaybedilmesi ve çekişin düşmesi,
vites geçişlerinin fazla hissedilir olması, kötü elektronik kontrol üniteleri
ve yazılımları gibi sebeplerle, bu şanzımanlar fazla sevilmedi ve
yaygınlaşmadı.
Çift
kavramalı sistemdeyse, bir yerine iki adet debiryaj (baskı-balata) kullanılması
(diğer versiyon çift ıslak kavrama) ve iki adet giriş milinin iç içe
yerleştirilmesi, dahiyane bir çözüm oldu. Böylece çok hızlı vites geçişleri,
iyi performans ve verim elde edilmiş oldu. Böylece Volkswagen Audi’nin DSG’siyle
birlikte diğer otomotiv üreticileri de çift kavramalı (yarı) otomatik
şanzımanlara yatırım yaparak, araçlarında kullanmaya başladılar.
DSG Şanzıman Nasıl Çalışır? (Çift Kuru Kavramalı 7 İleri DSG Şanzımanın Çalışması)
Temel bilgiler için öncelikle (Bkz: DSG Şanzıman Nedir?) Dsg şanzıman
iç içe geçmiş iki ayrı vites kutusu gibidir. Kompakt yapıda bir araya
getirilmiş mil ve dişli gruplarının elektromekanik olarak kumanda edilmesiyle
çalışır. 2 adet giriş mili, 2 adet kavrama ve 3 adet çıkış mili bulunur.
Dsg
şanzımanda iç içe geçmiş 2 adet ve birbirine hareket aktarmayan (yataklı) iki
adet giriş mili bulunur. Giriş mili 1 ve giriş mili 2. Bu iki giriş mili iki
ayrı kavrama diskine (balataya) bağlıdır; Kavrama 1 ve kavrama 2.
Giriş mili 1
üzerinde: 1-3-5-7. vites dişlileri bulunur.
Giriş mili 2
üzerindeyse 2-4-6. vites dişlileri bulunur, Geri vites ve 2. Vites döndüren
dişlisi aynı dişlidir.
Çıkış mili 1
üzerinde: 1-2-3-4. vites çıkış dişlileri vardır.
Çıkış mili 2
üzerinde: 5-6-7 ve iki adet yan yana geri
vites için avare dişli görevi yapan dişli vardır.
Çıkış mili 3
üzerinde: Geri vites çıkış dişlisi ve park kilidi için park kilit dişlisi
bulunur. Park konumunda şanzıman mekanik olarak kilitlenir.
Her çıkış
milinin ucunda, diferansiyel ayna dişlisine geçmiş durumda olan “çıkış dişlisi-pinyon
dişli” bulunur. Hangi vites seçiliyse, o vites dişlileri ve ilgili pinyon dişli
üzerinden ayna dişliye tork akışı olur, bu sırada diğer pinyon dişliler boşa
döner.
(Arkadan Çekiş Düzeninde (Dört Çeker-Quattro) Islak Çift Kavrama DSG)
Vites
kademeleri, bir önceki ve bir sonraki vites kademesi farklı giriş milleri
üzerinde olacak şekilde tasarlandığından; örneğin araç 2. Viteste gidiyorken
aynı anda ve boşta olan 3. Vites dişlisi bir ön seçimle kilitlenir ve hazırda
bekletilir. Vites değişimi sırasında sadece kavrama değiştirilir, yani 2’den 3’e
geçerken kavrama2 açılır kavrama1 kapanır, böylece tork akışı 3 vites için:
kavrama1--> giriş milli1-->çıkış mili1-->diferansiyel dişlisi çeklinde
gerçekleşir.
Vites
değişimleri, kavrama1 ve kavrama 2 arasındaki karşılıklı paslaşarak değişim
sayesinde; akıncı, kesintisiz, sarsıntısız bir şekilde gerçekleşir.
Şimdi her
vites için tork akışının nasıl olduğuna
bakalım:
1.Vites: kavrama1-->
giriş milli1-->çıkış mili1-->diferansiyel dişlisi
2.Vites: kavrama2-->
giriş milli2-->çıkış mili1-->diferansiyel dişlisi
3.Vites: kavrama1-->
giriş milli1-->çıkış mili1-->diferansiyel dişlisi
4.Vites: kavrama2-->
giriş milli2-->çıkış mili1-->diferansiyel dişlisi
5.Vites: kavrama1-->
giriş milli1-->çıkış mili2-->diferansiyel dişlisi
6.Vites: kavrama2-->
giriş milli2-->çıkış mili2-->diferansiyel dişlisi
7.Vites: kavrama1-->
giriş milli1-->çıkış mili2-->diferansiyel dişlisi
R Geri Vites:
kavrama2--> giriş milli2--> çıkış mili2 (avare dişli gibi)-->çıkış
mili3-->diferansiyel dişlisi
(Bkz: DSG Şanzıman Arızaları ve Yorumları)
(Bkz: DSG Şanzıman Arızaları ve Yorumları)
DSG Çift Kavramanın Çalışması – Hareket İletimi ve Debriyaj Durumu
Motordan
gelen tork, volan üzerinden dsg şanzımanın kavrama setine aktarılır. Çift kuru
kavrama setinin tam ortasında metal aktarma diski bulunur. Kavrama setinin
gövdesinden gelen hareket, aktarma diskini döndürür. Sonuçta motor çalıştığı
sürece bu parçalar da dönerler. Kavramanın ön ve arkasında baskı plakaları
vardır ve baskı plakaları ile ortada bulunan aktarma diski arasında debriyaj balataları
bulunur. Her iki debriyaj balatası (kavrama diski) göbekten, iki ayrı mile
frezeli olarak geçmiş durumdadır. Şanzıman tarafındaki balatalı diskin göbeği,
içi boş, dışı frezeli olan mile geçmiş durumdadır, bu mile giriş mili 2 denir;
üzerindeki kavramaya da kavrama 2 denir. Bu içi boş milin içerisinden biraz
daha uzun olan giriş mili 1 çıkmış durumdadır ve bu giriş mili 1 karşı
taraftaki kavrama 1’e frezeli olarak geçer. Böylece, her iki kavrama (1ve2)
farklı 2 giriş mile bağlı olarak çalışır. Hangi debriyaj kapanırsa, motordan
gelen hareket (tork) o debriyaj balatasının göbekten bağlı olduğu giriş mili
üzerinden şanzımana iletilir. Baskı plakası--> kavrama diskini (balatayı) -->
ortadaki aktarma diskine bastırır. Sürtünme kuvvetiyle yavaşça kavraşırlar ve
hareket aktarımı başlar. Bu tıpkı manuel şanzımandaki baskı-balata sisteminin
çalışması gibidir.
Kavrama
setinin iki tarafında birer tane (ön ve arka) baskı-->balata --> aktarma
diski var. İki adet baskı olduğundan, iki adet ayrı ayrı ayırma çatalı vardır. Ayrıma
çatalının biri, kavrama 1’in debriyajını ayırır veya kavraştırır; diğeri ise
kavrama 2’nin debriyajını ayırır veya kavraştırır.
Debriyaj
sırasında, ayrıma çatallarının hareketi otomatik olarak gerçekleştirilir. Bu
işlemi mekatronik üzerindeki, iki ayırma çatalı için iki adet hidrolik piston
yerine getirir. Selenoid valf ile yağ basıncı kontrol edilen hidrolik piston,
ileri hareket ederek (iterek) ayırma çatalına hareket verir ve debiryaj
hareketi gerçekleşir.İlk kalkışta kavrama 1 yavaşça kapanarak kalkış
gerçekleştirilir. Sürüş durumunda vites değişimi sırasında da kavrama1 ve
kavrama2 karşılıklı açılıp kapanarak, torkun farklı giriş milleri üzerinden
şanzımana giriş yapmasını sağlar. Böylece o giriş mili üzerindeki daha önceden
seçilmiş (senkromeçi kilitlenmiş) vites dişlileri üzerinden hareket aktarımı
sağlanır.
DSG Mekatronik Ünitesi
Şanzımanın
vites geçişleri ve kavramanın çalışması mekatronik tarafından gerçekleştirilir.
Mekatronik ünite, elektronik kontrol ünitesi ve elektrohidrolik üniteden
meydana gelir. Şanzıman gövdesine sabitlenen mekatronik ünitenin kendi özel
hidrolik yağı vardır ve şanzıman yağına karşışmaz, şanzıman yağı ve mekatronik
yağı ayrı ayrıdır.
Elektronik
kontrol ünitesi, şanzımandaki tüm sensör (12 sensör) ve aktörleri çalıştıran,
elektromanyetik valfleri (selenoid valfler) kumanda eden, kendi program
yazılımı olan bir kısımdır. Şanzımanın yönetim merkezi elektronik ünitedir.
Şanzımanda millerin hızı ölçen, kavramaların pozisyonunu, vites değiştirici
pistonların pozisyonlarını, şanzıman sıcaklığını ve yağ basıncı ölçen vb.
onlarca sensör vardır.
Elektrohidrolik
ünite, mekatronik üniteyle bir aradadır ve elektrovalfler (selenoid valfler),
hidrolik pistonlar, elektrikli yağ pompası gibi kısımları çalıştırır.
DSG Şanzımanda Kavramanın Çalışması
(Kavrama Çatallarını Çalıştıran Hidrolik İtici Pistonlar)
İki ayrı
kavrama için iki ayrı hidrolik itici piston bulunur, hidrolik pistonlara basınçlı
yağın gönderilmesiyle, piston ileri hareket ederek kavrama ayrıma kolunu
hareket ettirir. Bu şekilde her iki kavrama da mekatronik yönetiminde, kavrama
konumlayıcı hidrolik pistonlar ile çalıştırılır.
DSG Şanzımanda Vites Değişimi: Vites
Değiştiriciler (Vites Değiştirici Hidrolik Pistonlar)
Mekatronik
ünite üzerinde sağ ve sol kısımda 2 şer tane üst üste bulunan vites değiştirici
hidrolik pistonlar, vites değişiminin gerçekleştirilmesini sağlar. Vites
değiştirici hidrolik pistonlar çift yönlü çalışırlar, böylece bir hidrolik
piston 2 ayrı vites seçimini gerçekleştirebilir. Mekatronikte toplam 4 tane
vites değiştirici hidrolik piston bulunur. 7 ileri ve 1 geri olmak üzere 8
vites konumu ayarlanır.
(Mekatronik ve Vites Değiştirici Hidrolik Pistonlar)
Vites
değiştirici hidrolik pistonların uçlarındaki miller faturalıdır ve şanzımandaki
vites değiştirici çatalların tırnaklarına geçmiş durumdadır. Normalda piston
orta (nötr) konumda durur, şanzımanın senktromeçi de orta konumda durur.
Pistonun ileri veya geri hareketi, tıpkı manuel şanzımanda vites kolunun
hareket ettirilip, bu hareketin mekanik olarak senkromeç manşonlarını kaydıran
değiştirme çatallarına aktarılması gibi, çatalı ileri-geri kaydırır. Piston-->çatalı
hareket ettirir-->çatal senkromeç manşonunu kaydırır--> senkromeçin
hareketiyle vitese geçirilir veya vitesten çıkarılır.
Her bir vites
değiştirici: 1-3, 2-4, 5-7, 6-Geri vites konumlarına geçişi sağlar.
(Vites Değiştirme Mekanizması)
Kavrama Konumu ve Vites Konum Sensörleri
Kavrama
hidrolik pistonlarının hareketlerini algılayan sensörler, bu sinyalleri
mekatroniğe iletirler, böylece kavramanın yönetilmesi ve adaptasyonu sağlanır.
Vites
değişimini sağlayan, yani şanzımandaki senkromeçleri kaydırıp vites değişimini
yapan çatallara hareket veren hidrolik pistonların (vites değiştiriciler) 4
tane) ön kısımlarında vites konum sensörleri vardır. Böylece mekatronik, o anda
hangi vitese takılı olduğunu algılar.
DSG Hidrolik Yağ Pompası
DGS
şanzımanın basınçlı yağ ihtiyacı, hareketini elektrikli motordan alan bir dişli
pompa tarafından üretilir. Hidrolik pompanın elektrik motoru fırçasız tipte bir
doğru akım motorudur. Hidrolik pompa 70 bar kadar basınçlı yapı mekatronik
üniteye basar. Sistemde bir basınç haznesi bulunur ve basınçlı olarak bir
miktar yağı daima hazırda tutar,böylece pompa çalışmadığında gerekli basıncı sağlar.
Elektrikli pompa, her zaman değil, gerektiğinde devreye girerek çalışır.
Mekatronikteki Elektrovalfler
Mekatronik
ünitede bir dizi elektrovalf bulunur. Bunlar; yağın basıncını ayarlama,
kavramaların hidrolik pistonlarına gönderilen yağ miktarını ayarlama, vites
değiştirici hidrolik pistonlara gönderilecek yağ miktarını ve akış yönünü ayarlama
gibi görevleri yerine getirirler.
(Bkz: Çift Kavramalı Şanzıman Çeşitleri)
Bölüm-1 Bölüm-2 Bölüm-3
(Bkz: Çift Kavramalı Şanzıman Çeşitleri)
Bölüm-1 Bölüm-2 Bölüm-3
Parça sayisi artinca ariza ve masrafda artmiyor mu. Ornegin tek kavrama varken 1 baski balata gerekir iken çift baski balataya iki baski balata gerekmez mi.
YanıtlaSil