Bölüm-1 Bölüm-2
CVT Şanzıman Nedir?
Sonsuz
kademeli şanzıman olarak bilinen bir tam otomatik şanzıman çeşididir. CVT’nin
anlamı: (CVT: Continuously Variable Transmission: Sürekli Değişken
Transmisyon’dur. Özellikle en çok Japon otomobil üreticileri tarafından (Honda,
Nissan, Subaru, Toyota) tercih edildiğinden, Japon şanzımanı da denebilir.
Skooter motosikletlerde de daha basit haliyle ve kauçuk kayışı cvt şanzımanlar
kullanılır. Hareket, sürekli olarak çapı değiştirilebilen iki adet kasnak, ve
bu kasnakları bir birine bağlayan “çelik örgülü kayış” vasıtasıyla iletilir.
Kasnaklardan biri giriş kasnağı, diğer çıkış kasnağıdır. Kasnakların çapı,
hidrolik basınçla değiştirilerek, dönüş hızı oranları, hız ve yük durumuna göre
otomatik olarak ayarlanır.
Kademesiz sonsuz dişli oranına sahiptir. Bilinen anlamda vites değişimi meydana gelmez, vites geçişi hissedilmez. Tam otomatik şanzımanlara göre, yakıt sarfiyatı düşüktür.
Kademesiz sonsuz dişli oranına sahiptir. Bilinen anlamda vites değişimi meydana gelmez, vites geçişi hissedilmez. Tam otomatik şanzımanlara göre, yakıt sarfiyatı düşüktür.
Yapısal
olarak diğer şanzımanlardan büyük farklılık gösterir. Kavrama için yine “tork
konvertörü” ya da çok plakalı “hidrolik
kavrama” kullanılır (multitronic). CVT şanzımanların büyük çoğunluğunda kavrama
için tork konvertörü kullanılır. Cvt şanzımanda “vites dişlisi” ve “senkromeç”
bulunmaz. Planet dişli grubu vardır, geri vites hareketi için kullanılır.
Manuel veya
otomatik şanzımanlarda motor devir hızı ve araç hızı birbirine bağımlıdır.
Fakat cvt şanzımanlarda bağımlı değildir; motor devir değişmeksizin, aracın
hızı arttırılabilir. Örneğin motor devri 2500 rpm’deyken aracın hızı
70-80-130km/h olabilir; bu hızlanma cvt şanzımanın kasnak çapı değişimiyle
oluşturduğu aktarma oranı sayesinde gerçekleşir.
CVT şanzımanlarda
vites kademeleri olmamasına rağmen, sürücülerin manuel olarak seçim
yapabilmeleri için, yazılımla sanal vites kademeleri oluşturulmuştur. Sürücü
vites kolunu + - yönde hareket ettirerek veya direksiyondaki vites değiştirme
kulaklarını (paddle shift) kullanarak vites büyütebilir veya küçültebilir.
Cvt
şanzımanlarda normal-confort sürüş için D konumu ve daha agresif sürüşler için
S sport konumu vardır. D konumunda kullanım sırasında motor devri çok
yükselmeden vites oranları değiştirilerek hızın artması sağlanır, böylece düşük
motor devri, yüksek hız sonucu yakıt ekonomisi sağlanır.
Araç daha serbest (akıcı) hareket eder, motor freni daha azdır. Vites sport moduna alındığında, araç istenen hıza daha çabuk ulaşabilmesi için motor devrinin daha da yükselmesi sağlanır, sabit hıza ulaşıldığında motor devri azaltılsa bile D konumuna göre daha yüksek tutulur ve ani hızlanma talebine daha çabuk tepki vermeye çalışır. Yine aynı şekilde ayak gaz pedalından çekilse bile, vites oranı değiştirilmeyip sabit bırakılır, böylece tekrar hızlanma durumunda daha iyi tepki verebilir, ayrıca daha fazla motor frenine sebep olur. D konumundayken araç daha akıcıyken, S konumunda daha sert tepkiler verir.
Araç daha serbest (akıcı) hareket eder, motor freni daha azdır. Vites sport moduna alındığında, araç istenen hıza daha çabuk ulaşabilmesi için motor devrinin daha da yükselmesi sağlanır, sabit hıza ulaşıldığında motor devri azaltılsa bile D konumuna göre daha yüksek tutulur ve ani hızlanma talebine daha çabuk tepki vermeye çalışır. Yine aynı şekilde ayak gaz pedalından çekilse bile, vites oranı değiştirilmeyip sabit bırakılır, böylece tekrar hızlanma durumunda daha iyi tepki verebilir, ayrıca daha fazla motor frenine sebep olur. D konumundayken araç daha akıcıyken, S konumunda daha sert tepkiler verir.
CVT
şanzımanın çalışma karakteristiği, üreticiye, kullanılan teknolojiye ve
yazılıma bağlı olarak değişmektedir. Aracın sürüş biçimine göre şanzımanın
tepkileri farklılık göstermektedir. Örneğin agresif sportif sürüşlerde cvt
şanzıman vites kademesi varmış gibi, belirli vites oranlarında vites değişimi
yapabilir (Nissan x-tronic).
CVT ŞANZIMAN NASILDIR? CVT ŞANZIMAN YORUMLARI
CVT Şanzımanın Avantajları
*Sonsuz vites
aralığı sayesinde, vites kademelerinin olmaması ve vites geçiş hissi olmaması.
*Vites
yükseltilirken veya düşürülürken (manuel ve çift kavramalı otomatikleride);
motor devrinde dalgalanmalar oluşur. Örneğin vites düşürüldüğünde motor devri
yükselir ve azalır; ya da vites yükseltilirken motor devri yükseltilir ve vites
değişimiyle azalır. CVT şanzımanda ise motor devrinde dalgalanma olmaz, normal
sürüşte her zaman ideal motor devir bandı aralığında tutulur.
*Motorun en
uygun devir aralığında çalışmasını sağlayarak, daha iyi performans ve yakıt
ekonomisi sağlanır. Motor maksimum tork ve gücünü belirli devir aralıklarında
verebilir, ayrıca maksimum yakıt ekonomisi yapabileceği devir aralığı da
bellidir, cvt şanzıman motorun bu devir aralıklarında çalışmasını sağlayarak en
ekonomik sürüşün elde edilmesini sağlar. Fazla güç talebinde ise motor devrinin
artmasına ve gücün yükselmesine izin verir, bu durumda yakıt ekonomisinden ödün
verilir.
*Özellikle
düz yolda yüksek hızlarda (sabit hızlarda veya otoban sürüşlerinde), oldukça
düşük vites oranı sağlayarak, motor devrinin çok düşük olmasını sağlar. Düşük
motor devri düşük yakıt tüketimini getirir. Bir şanzımanda ne kadar çok vites
kademesi varsa (yani vites oranı değişim aralığı ne kadar fazlaysa), o aracın
yakıt tüketimi azalacaktır.
*Motordan
gelen çekiş kuvveti hiç kesintiye uğramadan aktarılır. Çünkü vites geçişi ve
debriyaj kesintisi yoktur.
*Yokuş
inişlerinde iyi bir motor freni imkanı sunar.
*Kaliteli bir
cvt şanzıman, özellikle Japon üretimi (Honda-Subaru-Nissan) arızasız ve
sorunsuz bir kullanım sunar. Bakım masrafı diğer otomatiklere göre daha azdır. (Bkz: CVT Şanzıman Nasıl Çalışır?)
CVT Şanzımanın Olumsuz Özellikleri-Dezavantajları
*Gaz tepkisi
manuel veya çift kavramalı yarıotomatik (dsg-dtc-edc) şanzımanlara göre, daha
yavaştır.
*Gaz pedalına
ani hızlanma için basıldığında, motor devri yükselmesine rağmen, hızlanma biraz
daha yavaş ve geç gelmektedir. Bu özellikten kurtulmak için vites “S” sport
moduna alınır.
*Cvt
şanzıman, manuel şanzıman ve çift kavramalı yarıotomatik (dsg-dtc-edc)
şanzımanlardan bir miktar daha fazla yakıt tüketimine sebep olur. Bunun temel
sebepleri, sistemin hidrolik basınçla çalışması, yağ pompasının motordan güç
alması, tork konvertörünün ağır ve kısmen kayıplı çalışması. Yani bu şanzımanın
hareketi aktarabilmesi için, sürekli bir hidrolik basınçla kavramaların
sıkıştırılıyor olması, tork konvertörüne yağ pompalanması gerekiyor. ATF
pompası sürekli olarak motordan güç çekmektedir. (Bununla birlikte tam otomatik
şanzımanlardan daha az yakar, daha ekonomiktir).
CVT Şanzımanlı Arabalar (CVT Şanzıman Kullanan Araçlar Nelerdir? Hangi Araçlarda Var?)
*Honda: Jazz,
City, Civic (2017’den önce tam otomatik, 2017’den sonra cvt şanzımana geçti).
*Nissan
(x-tronic): Micra, Juke (benzinli), Pulsar (benzinli), Qashqai, X-Trail
*Subaru
(Lineartronic): Forester, Legacy, XV, Outback, Exiga, Impreza,
*Toyota
(Multidrive s): Yaris, Corolla, Auris, C-HR, Verso, Avensis (Bkz: Multidrive S Kullanıcı Yorumu)
*Renault
(x-tronic): Koleos
(Bkz: Otomatik Şanzıman Çeşitleri)
Cvt şanzıman da seyir halinde sürüş modu değişikliği yapılması şanzıman a zarar verirmi
YanıtlaSilMerhaba,
SilZarar vermez.
Bende toyata multidrive s var bu aracta cvt sanziman daha uzun sure sorunsuz kullanmak icin ozellikle yapmamiz gereken birsey varmi
YanıtlaSilMerhaba,
YanıtlaSil2008 model Nissan Note 1.6 otomatik vites aracım var.
Aracımdaki 4 ileri otomatik şanzımanın cinsi nedir?
Teşekkürler.
Merhaba 2007 1.6 tdcı yarı otomatikleride cvt şanzıman onlar için pek iyi yorumlar yok ama fikriniz nedir
YanıtlaSilhyundai accent grubu 4 ileri tam otomatik şanzıman cvt grubuna mı giriyor
YanıtlaSil