Audi’nin dört
tekerden çekiş sistemine (awd) verdiği Quattro ismi, İtalyanca “dört” anlamına
geliyor. Quattro, Audi Volkswagen grubunun audi marka dört tekerden çekiş
sistemine sahip araçlarda kullandığı ticari isimdir. Quattro ismi
audi’nin ilk defa 1980 yılında ürettiği sürekli dört tekerden çekiş sistemine
sahip otomobili olan Ur-Quattro modelinden gelmektedir. Audi, devam eden
yıllarda tüm dört çeker (awd:all Wheel drive) araçları için “quattro” ismini
kullanmıştır. Volkswagen ise dört çeker sistemi için “4motion” ismini kullanır.
Quattro Awd 4 Çeker Sisteminin Çalışması Teknik Özellikleri
Quattro awd
çekiş sistemi binek otomobilde ilk defa kullanıldığı 1980 yılında dört çeker
sisteminde bir devrim yaratmıştır. Quattro’nun yetenekleri ve teknik
özellikleri, teknolojik gelişmelerle birlikte farklı donanımların da
kullanılmasıyla, gelişmiş ve değişmiştir. Quattro teknolojisindeki gelişmeler,
onun “nesil-jeneresyon” olarak sınıflandırılmasına sebep olmuştur. Bu yazıda en
baştan günümüze quattro sisteminde meydana gelen gelişmeler, kullanılan
donanımlar ve sistemler anlatılacaktır.
Quattro çekiş
sisteminde ve her awd dört tekerden çekiş sisteminde, en belirleyici donanım
“tranfer kutusu-merkezi diferansiyel” olmuştur. Merkezi diferansiyelin çalışma
prensibi ve teknolojisi, dört tekerden çekiş sisteminin karakteristiğini,
yeteneğini, akıllı olup olmadığını belirleyen yegane unsurdur.
Quattro
çekiş sisteminin yıllar içindeki gelişimi, yetenekleri özellikler:
*Sürekli, simetrik
sabit tork dağılımı (%50-%50),
*Sürekli, simetrik
değişken tork dağılımı; sabit (%50-%50), değişken maksimum %75
*Sürekli, asimetrik
değişken tork dağılımı (%40 ön-%60 arka) değişken maksimum %80
*Sürekli
değil, asimetrik değişken tork dağılımı (%40 ön-%60 arka) değişken maksimum
%100
2017 yılı itibariyle bugün en son teknolojik özelliklere sahip en yeni nesil quattro sistemi, audi quattro ultra dır.
Dört tekerden çekiş sistemlerinde (awd), iki büyük görevin yerine getirilmesi gerekir ve buna göre sistemlerin çalışmaları donanım özellikleri değişmektedir:
Tork ön ve arka akslar arasında nasıl dağıtılacak; bunu merkezi diferansiyel veya çok diskli hidrolik kavrama yapar. Bunun için bir çok değişik özellikte merkezi diferansiyeller (transfer kutuları ve kavramalar) geliştirilmiştir.
Tork ön ve arka akslarda, sağ ve sol tekerlekler arasında nasıl paylaştırılıp dağıtılacak; bu ya bir özel tork dağıtımı yapabilen diferansiyel (sınırlı kaymalı kilitlenebilir diferansiyel) çeşitleriyle (örneğin spor diferansiyel, torsen diferansiyel vb) yapılabilir, ya da açık diferansiyel kullanıp, ESP-ABS-EDL sistemiyle elektronik kontrol ünitesi kumandasında, bir tekere frenleme kuvveti yaptırılıp, diğer tekerin tork miktarı arttırılarak yapılabilir. Her iki prensip de tork yönlendirme (torque vectoring) işlevini yerine getirir. Bunu frenleme ile yapmak daha ucuzdur.
Audi Qauttro Aktarma Organları ve Qauttro’da Kullanılan Sistemler – Teknolojik Özellikler
Quattro awd
çekiş sistemi, iki temel konseptte uygulanmıştır:
A) Temelde Arkadan Çekişli Sistem
(Dikine Yerleşim): Bu
yerleşim ise arkadan çekişli araç platformunun dört tekerden çekişli hale
getirilmesidir. Kaput açıldığında motor, şanzıman ve transfer kutusu sırasıyla
önden arkaya doğru sıralanmıştır. Transfer kutusundan çıkan ön şaft ön
diferansiyele, arkaya doğru devam eden hat üzerindeyse arka şaft ve arka
diferansiyele hareket verir.
Quattro’da
Kullanılan Sistemler:
*Kilitlenebilir
Merkezi Diferansiyel
*Torsen Diferansiyel
(Tork Hissedici Tip Diferansiyel)(Yıllar içinde geliştirilen Torsen
diferansiyel nesilleriyle T1, T2, T3)
*Kendinden Kilitlenebilir Merkezi Diferansiyel (self-locking center differential)
*Crown Gear Centre Differential (Crown Gear Merkezi Diferansiyel)
*Audi QuattroUltra Teknoloji: Çok Diskli Hidrolik Kavrama ve Çeneli Kilitleme Sistemine
Sahip Arka Diferansiyel
B) Temelde Önden Çekişli Sistem
(Yanlamasına Yerleşim):
Bu önden çekişli bir aracın, dört çeker hale getirilmesidir. Motor ve şanzıman
(transaks) kaputun altında yanlamasına durur ve bir dağıtıcı dişli kutusuyla
hareket şaft mili tarafından arka diferansiyele iletilir. Transfer kutusu, arka
diferansiyelin gövde girişinde, şaft-diferansiyel arasında bulunur.
Quattro’da
Kullanılan Sistemler:
*Viskoz
Kavrama (Audi R8 dışında hiç kullanılmamıştır.)
*Haldex
Kavrama
Audi Quattro Nesilleri,
Teknolojik Gelişimi ve Özellikleri:
Dikine motor
yerleşimi ve enlemesine motor yerleşimine göre aktarma organlarının dizilimi ve
kullanılan sistem-donanımlarda farklılıklar vardır. İlk önce dikine motor
yerleşimi (temelde arkadan çekiş) konseptine göre quattro sistemindeki
gelişmeler, daha sonra enine motor yerleşimi (temelde önden çekiş) konseptine göre
quattro sistemindeki gelişmeler anlatılacaktır.
A) ARKADAN
ÇEKİŞ (DİKİNE MOTOR DÜZENİ)
İlk Nesil
Quattro
1981
1987 yılları arasında audi quattro, audi 80 ve vw passat’da kullanılmıştır.
Tork dağılımı: Sürekli dört tekerden çekiş. %50 ön
%50 arka akslara tork iletimi.
Merkezi Diferansiyel: Açık diferansiyel ve Manuel olarak kilitlenebilir
merkezi diferansiyel (şaft ve istavroz dişlileri var).
Arka diferansiyel: Manuel olarak (butonla)
kilitlenebilen (normalde açık) arka diferansiyel.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel.
İlk nesil quattro hakkında daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: İlk Audi quattro Teknolojisi)
İlk nesil quattro hakkında daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: İlk Audi quattro Teknolojisi)
İkinci Nesil Quattro
Teknolojisi (1988) (Torsen Merkezi Diferansiyel)
Quattro artık
ilk nesilde kullandığı klasik merkezi diferansiyeli bırakmış, bunun yerine
transfer kutusunda “Torsen” diferansiyel kullanmıştır. Audi A100 ve audi
quattro modellerinde üretimleri bitene kadar; Audi 80-90 quattro (1989-1992);
Audi 80, Audi S2, Audi RS2 (1991-1994); A100
quattro (1991-94); Audi A6 S6 (1994-97)
Tork dağılımı: Sürekli (daimi) dört tekerden çekiş
(4wd). Normal sürüşte %50 ön %50 arka
akslara tork dağılımı. Ön veya arka akslara torkun %75 oranında dağıtılma
kapasitesi. Maksimum %75 ön akslara ve %25 arka akslara veya %75 arka akslara
ve %25 ön akslara.
Merkezi Diferansiyel: Torsen diferansiyel kullanılmıştır.
Arka diferansiyel: Manuel olarak (butonla) kilitlenebilen (normalde
açık) arka diferansiyel.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel.
Arka
diferansiyel kilidi kilitliyken ABS devre dışı kalır. Hız 25km/h aştığında arka
diferansiyel kilidi otomatik olarak açılır (serbest konuma geçer).
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: Torsen Diferansiyel Nedir Nasıl çalışır?)
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: Torsen Diferansiyel Nedir Nasıl çalışır?)
Üçüncü Nesil Quattro
Teknolojisi (1988-1994) (Çok Diskli Hidrolik Kavrama)
Üçüncü nesil olarak kabul edilen quattro sadece Audi
V8’lerde kullanılmıştır.
Merkezi Diferansiyel: Otomatik şanzımanlı serilerde Transfer kutusunda torsen diferansiyel
yerine; elektronik kumandalı planet dişlilere sahip çok diskli hidrolik kavrama
kullanılmıştır. Manuel şanzımanlı serilerde ise transfer kutusunda Torsen (T1)
diferansiyel kullanılmıştır.
Arka diferansiyel:
Arka diferansiyelde, bir sınırlı kaymalı kilitli diferansiyel (lsd)
çeşidi olan Torsen (T1)
diferansiyel kullanılmıştır.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel.
Bu
quattro sisteminde aracın hareket etmemesi için; aynı anda arka iki teker ve
bir ön tekerin yol tutuşunu kaybetmesi gerekir.
Dördüncü Nesil Quattro
Teknolojisi (1995) (Torsen ve EDL Sistemi)
Audi A4-S4-RS5, A6-S6-RS6, Audi A8 gibi modellerde
kullanılmıştır. Dördüncü nesil qauttro teknolojisindeki en büyük yenilik; EDL (Electronic
Differential Lock -Elektronik Diferansiyel Kilidi) olmuştur. Elektronik
diferansiyel kilit sistemi, tutunmayı kaybederek patinaj yapan tekerleğe, ABS
sistemiyle beraber frenleme kuvveti göndererek, ilgili akstaki tork miktarının
artmasını sağlar, böylece yere tutunan diğer
tekerleğe daha fazla tork aktarımı sayesinde, araç hareket edebilir. Edl
sistemi, mekanik kilitli diferansiyel veya sınırlı (lsd) kaymalı kilitlenebilir diferansiyel kullanımının yerini almıştır. Böylece
hem ön hem arka akslarda “açık” diferansiyel kullanılırken, tek tekerin patinaj
yapması durumuyla, edl sistemi sayesinde baş edilmştir. Edl sistemi quattro
modellere 80 km/h hızın altında etkindir.
Tork dağılımı:
Sistem sürekli (daimi)
dört tekerden çekiş sistemidir. Normal sürüşte tork %50-%50 ön ve arka akslara
dağıtılır. Tork %100 öne veya arkaya yönlendirilemez; araç bir önden çekişli
veya arkadan çekişliymiş gibi davranamaz.
Merkezi Diferansiyel: Transfer kutusunda torsen diferansiyel (Tip 1 veya Tip 2)
kullanılmıştır. Ön veya arka akslara torkun %75 oranında dağıtılma
kapasitesi. Maksimum %75 ön akslara ve %25 arka akslara veya %75 arka akslara
ve %25 ön akslara.
Arka diferansiyel:
Kilitsiz (açık) diferansiyel. EDL (Electronic Differential Lock -Elektronik Diferansiyel Kilidi) var.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel. . EDL (Electronic Differential Lock
-Elektronik Diferansiyel Kilidi) var.
Beşinci Nesil Quattro
Teknolojisi (2006) (Torsen, EDL Sistemi ve Asimetrik Tork Dağılımı)
2006 yılından itibaren üretilen quattro araçlardaki en
büyük yenilik, ilk defa torkun asimetrik olarak dağıtılması olmuştur; yani tork
dağılım eskisi gibi ön arka arkslar arasında %50-%50 (simetrik) değil, %40 ön
akslara %60 arka akslara (asimetrik) olarak dağıtılmıştır. Audi S4, S6, S8 ve
RS4 serilerinde kullanılmıştır.
Tork dağılımı:
Sistem sürekli (daimi)
dört tekerden çekiş sistemidir. Normal sürüşte tork dağılımı %40 ön akslara %60
arka akslaradır. Tork dağılım maksimum
%80 olacak şekilde ön akslara veya arka akslara dağıtılabilir. ESP sisteminin
katkılarıyla torkun %100’ü ön veya arka akslara yönlendirilebilir.
Merkezi Diferansiyel: Transfer kutusunda torsen diferansiyel (yeni nesil 3. Tip)
kullanılmıştır.
Arka diferansiyel:
Kilitsiz (açık) diferansiyel. EDL (Electronic Differential Lock -Elektronik Diferansiyel Kilidi) var.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel. EDL (Electronic Differential Lock
-Elektronik Diferansiyel Kilidi) var.
Quattro Torque Vectoring
– Sport Differential (Quattro Tork Yönlendirme
ve Spor Diferansiyel)
2008 yılından itibaren audi, arka diferansiyelde Magna Powertrain tarafından geliştirilen “SporDiferansiyel” isimli özel bir diferansiyel kullanmaya başladı. Audi A4, A5, A6,
S4 ve RS modellerinde bu konsept kullanıldı.
Quattroda kullanılan “sport
differential” spor diferansiyel sayesinde, tork sağ ve sol tekerlekler arasında
farklı oranlarda dağıtılıyor – yönlendiriliyor.
Tork dağılımı:
Tork, normal sürüşte asimetrik
%40-%60 olarak dağıtılıyor.
Merkezi Diferansiyel: Transfer kutusunda torsen diferansiyel (yeni nesil 3. Tip)
kullanılmıştır.
Arka diferansiyel: Opsiyonel olarak sunulan “Sport Differential” spor diferansiyel. Sağ ve sol tekerlekler arasında tork,
sürüş dinamiklerine göre otomatik olarak farklı oranlarda dağıtılıyor.
Ön diferansiyel: Kilitsiz (açık) diferansiyel. EDL (Electronic Differential Lock
-Elektronik Diferansiyel Kilidi) var.
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Quattro Spor Diferansiyel ve Tork Yönlendirme)
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Quattro Spor Diferansiyel ve Tork Yönlendirme)
Altıncı Nesil Quattro
Teknolojisi (2010) (Crown-Gear Merkezi Diferansiyel (Crown Gear Centre
Differential)
2010 yılında
ilk defa Audi RS5 ile yeni nesil quattro teknolojisi sunuldu. Daha sonra bu
sistem A6, A7 ve A8’de kullanıldı. Bu yeni quattro’da transfer kutusunda
kullanılan üçüncü nesil (T3) Torsen diferansiyel yerine Audi’nin geliştirdiği
“Crown Gear Merkezi Diferansiyel” sistemi kullanılmaya başlandı. Yeni nesil
merkezi diferansiyel ile ön arka akslar arasındaki tork paylaşımı daha geniş
oranlarda yapılabilmektedir. Gerektiğinde torkun %70 kadarı ön akslara, %85
kadarı ise arka akslara yönlendirilebilir. Sistem tamamen elektronik olarak
kumanda edilebilmekte ve tüm yol şartlarında; viraj, hızlanma, yavaşlama,
karlı-buzlu yolda, sürüş yönetilebilmektedir.
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Quattro Crown Gear Merkezi Diferansiyel)
Daha fazla bilgi için (Bakınız: Quattro Crown Gear Merkezi Diferansiyel)
Audi Quattro Ultra
Teknoloji (Audi Quattro With Ultra Techology)
2016 yılından
itibaren ise en yeni nesil quattro teknolojisi kullanılmaya başlandı; audi
quattro ultra. Audi, bu son teknoloji quattro dört tekerden çekiş sisteminde
ilk kez dört çeker sistemini sadece “daimi- permanent” sürekli dört çeker
olmaktan çıkardı ve araçları normalde sadece iki tekerden çekiş yapabilir hale
geldi. Audi quattro ultra için, audi’nin “akıllı dört tekerden çekiş sistemi”
diyebiliriz. Bu adım, yakıt ekonomisine hizmet eden, karbon salınımını azaltan
ve çevreci bir adım oldu. Böylece quattro ultra sahipleri hem önden iki
tekerden (fwd) çekiş sisteminin ekonomikliğini, hem de dört tekerden çekiş
sisteminin performansını bir arada bulabilmektedirler.
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: Quattro Ultra Teknolojisi)
Daha fazla teknik bilgi için (Bakınız: Quattro Ultra Teknolojisi)
B) ÖNDEN ÇEKİŞ
(ENİNE MOTOR DÜZENİ)
Quattro’da
Kullanılan Sistemler:
Viskoz Kavrama
Audi R8
dışında hiç kullanılmamıştır.
Haldex Kavrama
Audi A3, Audi
TT, Audi S1, S3 modellerinde ve ayrıca Volkwagen’in dört tekerden çekiş
sistemine sahip 4MOTION araçlarından golf ve jetta’nın mk4 - mk5 kasalarında
kullanılmıştır. BorgWarner firması tarafından geliştirilen haldex kavrama
sistemi, yıllar içerisinde gelişerek nesillere ayrılmış ve bugün 5. Nesil
haldex sistemleri kullanılmaktadır. Dört tekerden çekiş sisteminde en yaygın
kullanıma alanı haldex kavramaya aittir.
Arka şaftın sonunda, diferansiyelin girişinde kullanılan haldex kavrama,
elektrohidrolik olarak çalışan çok diskli bir sistemdir. Torkun arka akslara iletiminde ve tork
miktarının ayarlanmasında kullanılır. Normal sürüşte önden çekiş yapan bir
araçta, gerektiğinde torkun %100’ünü arka tekerleklere aktarabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder