Diferansiyel Nedir? Diferansiyelin Parçaları Görevi Çeşitleri Nelerdir?
Diferansiyel,
vites kutusundan çıkış yapan döndürme kuvvetini (tork) iki aks miline yönlendirir.
Arkadan itişli araçlar için, diferansiyel hareketi 90 derece kırarak
tekerleklere iletir denir. Diferansiyel, sağ ve sol tekerlekler farklı hızlarda
dönebilsinler diye vardır. Viraj ve engebeli yollarda, sağ ve sol tekerlekler
farklı miktarlarda yol alacağından farklı hızlarda dönmeleri gerekir. Aksi
halde tekerlekler kayar veya patinaj yaparlar, bu durumda yol tutuşu azalır,
lastikler aşınır. En temel
tanımıyla diferansiyel; vites kutusundan aldığı hareketi aks millerine ileten
bir dişli kutusudur.
Diferansiyelin görevleri nelerdir?
*Vites
kutusundan aldığı dönüş hareketini, tekerleklere iletmek.
*Araç dönüş
yaparken virajlarda, virajın içinde ve dışında kalan tekerleklerin farklı
hızlarda dönebilmelerini sağlamak.
*Hareketi
tekerleklere iletirken, şanzımandan gelen torku arttırmak ve devir sayısını
azaltmak. Teknik detaylar için (Bakınız: Diferansiyelin Çalışma Prensibi Nedir? Nasıl Çalışır? Tork Nasıl İletilir?)
Diferansiyel Parçaları ve Yapısı
Temel parçalar: Diferansiyel
gövdesi (dış muhafaza), mahruti dişli, ayna dişli, dişli kutusu (istavroz
taşıyıcı), istavroz dişliler, aks dişlileri, yağ tapası.
Arkadan çekişli araçlarda diferansiyel kutusu arka dingilin ortasında bulunur. Vites kutusundan alınan dönüş hareketi, bir şaft (kardan) miliyle diferansiyele iletilir. Şaft milinin arka ucunda bir mahruti dişli vardır, mahruti dişli dönüş hareketini ayna dişliye iletilir. Ayna dişli bu dönüş hareketini dişli kutusuna (istavroz taşıyıcı) geçmiş olan istavroz dişliye iletilir. İstavroz dişli ise dönüş hareketini sağ ve sol aks dişlilerine iletir.
Önden çekişli
araçlarda kullanılan şanzımanlarda (transaks) diferansiyel ve şanzıman tek bir
kutu içerisindedir ve aks milleri iki ayrı yönden şanzımanın diferansiyel kısmına
giriş yaparlar, bu düzende şaft mili yoktur.
Önden çekişli
araçlarda (binek araçların büyük çoğunluğu önden çekişlidir) motor, kaputun
altına enine şekilde yerleştirilmek zorundadır, şanzıman ve diferansiyel,
transaks adı verilen tek bir gövde içindedir. Aks milleri, transaksın
diferansiyel kısmına geçmiş durumdadır, şanzıman tekerleklerden birine yakın,
diğerine uzak konumda kaldığından, aks millerinin biri uzun biri kısadır.
Önden çekişli
araçlarda kullanılan Transaks şanzıman tipinde, şanzımanın çıkış milinde
bulunan ve diferansiyelin ayna dişlisine geçmiş halde olan dişliye “pinyon
dişli” denir. Bu, görev bakımından aynı arkadan çekişli araçlardaki şaftın
ucunda bulunan mahruti dişli gibidir, yapısal olaraksa farklıdır; pinyon ayna
dişlinin dişleri, alındadır, yani dişli çarkın sırt kısmındadır; arkadan
çekişli araçlardaki ayna-mahruti dişlide ise, dişliler hipoid tiptedir.
Diferansiyel Parçaları (Önden Çekiş-Transaks)
Diferansiyel Çeşitleri Nelerdir?
*Açık
diferansiyel (Klasik Diferansiyel):
Her iki tekerlek FARKLI
hızda dönebilir. Motordan gelen TORKU, her iki aksa (tekere) her
zaman EŞİT olarak gönderir.
Yani sağ tekerin aks milindeki tork (çekiş kuvveti), her zaman sol teker aks
milindekine eşittir. Tekerleklerin zemine aktarabileceği (yani aks
milindeki) maksimum tork, tekerlek ile
zemin arasındaki en KÜÇÜK
sürtünme kuvvetine bağlıdır. (Yukarıda bu yazıda anlatılan klasik diferansiyel tipidir.)
*Kilitli
Diferansiyel:
Her iki tekerlek AYNI
hızda dönmek zorundadır. Motordan gelen DEVİRİ,
her iki aksa (tekere) her zaman eşit olarak gönderir, bu sebeple her iki teker
de her zaman aynı hızda dönmek zorundadır. Sağ ve sol tekerin aktardığı tork EŞİT DEĞİLDİR. Tekerleklere
aktarılabilecek maksimum tork, tekerlek ile zemin arasındaki en BÜYÜK sürtünme kuvvetine
bağlıdır.
Kilitli diferansiyel devreden çıkarılmadan yüksek hızlara
çıkılamaz, virajlar güvenle alınamaz, çünkü sağ ve sol tekerleklerin hızları
hep eşit olacağından, lastikler kayacak, yol tutuşu azalacak, araç savrulacak,
lastikler çok çabuk aşınacaktır. Diferansiyel kilitliyken genellikle 35-40km/h
hızın üzerine çıkılmasına izin verilmez. Kilitli diferansiyel genellikle ağır
vasıtalar ve offroad araçlarda kullanılır. Bu olumsuzluklar sebebiyle binek
araçlarda Sınırlı Kaymalı Diferansiyel (LSD) sistemleri kullanılmaktadır.
*Sınırlı Kaymalı
Diferansiyel (Limited Slip Differential: LSD):
Normalde “açık diferansiyel”
gibi çalışan bu diferansiyel, iki tekerlek arasındaki dönüş miktarı belirli bir
değeri aştığında devreye girerek iki aks milinin birbirine kilitler, devir
sayısını eşitler. Viskoz, çok diskli, dişli tip çeşitleri vardır. Binek
araçlarda en çok kullanılan kilitli diferansiyel; Sınırlı Kaymalı Diferansiyel
(LSD)’dir.
Yorumlar
Yorum Gönder