Elektro Hidrolik Direksiyon Sistemi Nedir Nasıl Çalışır







Elektro Hidrolik Direksiyon Sistemi Nedir Nasıl Çalışır Avantajları Nelerdir ?


Elektro hidrolik direksiyon sistemi, basınçlı hidrolik yağın bir elektrikli pompa tarafından basıldığı sistemdir. Çalışma prensibi hidrolik direksiyonla aynıdır, bir çok devre elemanı da hidrolik direksiyon sistemindekiyle aynıdır, bu bakımdan hidrolik ile elektrikli direksiyonun birleşiminden oluşmuştur denebilir.

Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)

Elektro Hidrolik Direksiyon Çalışma Prensibi

*Direksiyon açı sensörü
*Direksiyon dönüş hızı sensörü
*Araç hızı bilgisi (Tekerlek hız sensörlerinden, Can-bus hattından gelir)
*Motor devri bilgisi (Krank sensöründen, Can-bus hattından gelir)

Sistemi, direksiyon kontrol ünitesi (direksiyon ecu’sü) kumanda eder. Direksiyon simidini destekleme kuvvetinin belirlenmesinde, yani direksiyonu çevirirken ne simit ne kadar sert ne kadar yumuşak olacak, sistem ne kadar desteklenecek, bunun belirlenmesinde, yukarıdaki sensörler kullanılır. Bu sensörlerin sinyallerine göre, elektrikli motora gönderilen akım arttırılır veya azaltılır, buna göre pompanın bastığı yağ basıncı miktarı ve basıncı artar veya azalır.



Düşük araç hızında, direksiyonun hızlı çevrilmesinde, elektrikli pompa maksimum güçle çalıştırılarak, direksiyon desteklemesi en üst seviyeye çıkartılır (park-manevra durumu)
Araç yüksek hızlara çıktığında yine sensörlerden bu durum algılanır ve elektrikli pompanın akımı en düşük seviyeye çekilerek, direksiyonun daha sert olması sağlanır.

Sistemde; yağ deposu + elektrikli motor + direksiyon kumanda ünitesi bir arada bulunur. Sistem sadece araç motoru çalışıyorken devrededir.

Sistemin hidrolik kumanda valf grubu, hidrolik silindir kısmı; hidrolik direksiyon sistemindekiyle aynıdır.

(Bkz: Hidrolik Direksiyon Sisteminin Yapısı ve Çalışması)

Elektro Hidrolik Direksiyon Sisteminin Avantajları Nelerdir ?

*Daha düşük yakıt tüketimi: Yağ pompası elektrikle çalıştığından ve sadece direksiyon çevrildiğinde devreye girdiğinden, yakıt tasarrufu sağlar. Elektrikli motor mekanik olarak aracın motorundan güç çekmez. Klasik hidrolik direksiyon sistemindeki mekanik pompa, hareketini her zaman motordan alır (motordan güç çalar), direksiyon çevrilse de çevrilmese de. Bu bakımdan klasik hidrolik direksiyona göre %80 daha ekonomiktir. 100 km’de 0,2 litre daha yakıt tasarrufu sağlar.

* Dururken veya park-manevra sırasında maksimum direksiyon simidi yumuşaklığı sağlar. Araç hızlandığındaysa, direksiyonu sertleştirir (servotronik). Böylece hem daha konforlu hem de daha güvenli sürüş sağlar.

*Hidrolik direksiyonun vermiş olduğu daha iyi direksiyon hissinin, bu sistemle de veriliyor olması.

*Daha az hidrolik yağ kullanılır, daha çevrecidir.

Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)

Yorumlar