Özel Servis Mi ?Yetkili Servis Mi ? Hangisi Daha İyi ? Farkları Ne ?
Tüm otomobil ve motorlu araç kullanıcıları, araçları satın
aldıktan sonra tamir veya bakım amacıyla teknik servislere gitmek zorundalar.
Burada iki seçenek karşımıza çıkıyor;
*Özel teşebbüsle oto ustaları tarafından işletilen “özel
servisler – tamirhaneler”
*Otomotiv üreticileri tarafından lisanslı olarak işletilen “yetkili
servisler”.
yani sanayi mi yetkili servis mi ikilemi.
Arabayı Tamire Nereye
Götürmeliyim ?
Ülkemizde araçları servise götürme konusundaki temel eğilim
şu şekilde; aracın garanti süresi boyunca yetkili servise, garanti süresi
dolduktan sonra ise özel servise - oto sanayiye götürmek. Buradaki en temel
faktör tabi ki yetkili servislerin özel servislere göre pahalı olması. Çoğu
yetkili serviste 5 yaşından büyük araç görmek çok nadir, hepsi özel servise
geçiş yapmış.
Arabayı hangi servise götürmeliyim sorusunun cevabı, garanti
süresi sebebiyle yetkili servise gitme eğilimiyle birlikte, çok büyük ölçüde
ister özel ister yetkili servis olsun; ustanın bilgisine, tecrübesine, iş
etiğine, teknolojik donanımına bağlı olmalıdır. Öyle ki iki yetkili servis
arasında bile arıza çözme-düşük maliyet-hizmet kalitesi açısından büyük
farklılıklar olmaktadır.
Ayrıca eğer bir motor elektroniği arızasıyla karşı
karşıyaysanız (sensör veya elektronik donanım arızası), arıza lambanız
yanmışsa, gideceğiniz serviste tam donanımlı ve doğru arıza test cihazı (diyagnostik
test cihazı-bilgisayarı) mutlaka olmalıdır. Bu, arızanınızın tek seferde ve
doğru olarak teşhis edilmesini ve sorunun giderilmesini ve maliyetin
düşürülmesinde çok önemli rol oynamaktadır. Aracın arızası mekanik bir arıza
ise, örneğin; baskı balata, fren balatası, periyodik bakım, yürür aksam tamiri,
süspansiyon tamiri gibi, bu durumda işler biraz daha kolay ve daha az karmaşık
olduğundan, kaliteli yedek parça kullanılması şartıyla, özel servislere
gidilmesi mantıklı olabilir.
Motor elektroniği arızalarında, aracı doğru arıza test
cihazına bağlatmak çok çok önemlidir.
İyi oto servisi = (Bilgili-tecrübeli
usta-yetenikli usta) + Yeterli teknolojik donanım (arıza test cihazları) +
makul maliyet + iyi insani ilişkiler ve iletişim
Tüm oto servislerinin yukarıda formüle edilmiş niteliklerle
çalışması, uzun vadede daha fazla kazandırır. Castrol –elf- mobil 1 vb. marka
yağ koydum deyip, arkadaki varilden ucuz yağ koyarak daha fazla para kazanmaya
çalışmak veya pahalı parça fiyatına ucuz yedek parça kullanmak, uzun vadede oto
servisine kaybettirir.
Yetkili Servis Mi ? Özel Servis Mi ? Oto Servislerine Genel Bir Bakış ve Karşılaştırma
Bu kısımda her iki oto servis türünün özellikleri,
avantajları ve dezavantajları “genelleme yapılarak” , gözlemlere dayalı olarak
ve tarafsızca sunulmuştur. Tabi ki bu özelliklerin tam tersi olduğu durumlar
söz konusu olabilir.
Yetkili ve özel servis karşılaştırması;
*Yetkili servisin işçilik saat ücreti daha pahalı
*Özel servisin işçilik ücreti daha ucuz
*Yetkili servis orijinal yedek parça kullanır, parça
fiyatları daha pahalıdır.
*Özel servis hem orijinal yedek parça hem yan sanayi yedek
parça kullanır, daha ucuz olabilir veya aynı fiyattır.
*Yetkili serviste motor elektroniği arıza bilgisi daha
fazladır, yüzlerce (dünya çapındaysa binclerce) servis senkronize çalışır, tüm
arızalar bir merkezde toplanır, çözümü tüm servislere bildirilir (servis
bültenleriyle), bilgi paylaşımı servisler arası sınırsızdır. Elektromekanik
arıza teşhisinde daha ileridirler. Yeni teknolojilerden yeni nesil motorlardan
sistematik olarak haberdardırlar ve eğitimini alırlar.
*Özel servislere sistematik olarak yeni teknolojik bilgi akışı yoktur veya çok azdır, özel
servisler birbirlerine bilgi aktarmazlar, arıza ve konular hakkında bilgi
akışları yoktur-azdır. Yeni teknolojilere erişimleri kısıtlıdır. Yeni gelen
araç modeline hakim olabilmeleri zaman alır.
*Yetkili servisler, ilgili markanın tescilli lisanslı full
versiyonlu diyagnostik yazılımını kullanırlar, bu cihazla çok detaylı ve doğru
olarak arıza teşhisi yapabildikleri gibi, arızanın çözümü hakkında detaylı
bilgi bizzat diyagnostik yazılımı tarafından sağlanır. Bu sayede motor
elektroniği ve sensör arızaları gibi konularda çok daha isabetli sorun giderme
hizmeti verebilirler. Bu arıza yazılımını-donanımını özel sektörle paylaşmazlar
veya çok pahalı olarak paylaşırlar.
*Özel servislerin, ilgili markanın lisanlı diyagnostik
yazılımları yoktur veya nadiren vardır. Bazıları tüm araçlar için ortak
kullanılan diyagnostik yazılımını kullanırlar. Bu sebeplerle motor elektroniği
ve sensör arızaları konusunda yetkili servisler kadar isabetli ve sorun
giderici hizmeti sağlayamayabilirler. Şikayetin giderilmesi konusunda daha
zayıftırlar.
*Yetkili servisler (nispeten)
ve müşteriye bilgi verip sormadan, anlamsız gerekli gereksiz parça
değişimleri ve bakım yapmazlar, fiyatı gereksiz şişirmezler.
*Özel servislerde, gerekli gereksiz ve müşteriye sormadan
parça değişimleri ve bakımlar yapıldığı görülmektedir. Gereksiz yere fiyat –masraf yukarı çekilebilir.
Yaşanan bir örnek: daha yeni klima gazı değiştirilmiş aracın, sorulmadan klima
gazı değiştirilmesi, temmuz ayında antifiriz değişimi vb. Daha kötü ihtimalse,
bunların gerçekten değiştirildiğini bilemezsiniz bile.
*Yetkili servisler özel bazı durumlar dışında tamir
yapmazlar, bozuksa değiştir prensibiyle çalışırlar. Bu durum arızanın kesin
çözümünü sağlıyorsa da, küçük bir müdahaleyle düzeltilebilecek bir arızanın
maliyetini arttırmaktadır, bu sebeple müşteriye maliyeti daha fazla
olabilmektedir. Örneğin küçük bir parçası değiştirilse veya lehim yapılsa
normale dönecek olan alternatörü, direkt yenisiyle değiştirirler. Bu yöntemi
uygun bulup bulmamak müşteriye kalmıştır.
*Özel servisler, tamiri mümkünse tamir işlemi yapmaktadırlar,
bu durum maliye büyük ölçüde azaltmaktadır. Fakat özel servisler de zaman
ilerledikçe tamir işlemini azaltmakta, bozuk olanı hemen değiştirme yolunu
giderek daha fazla benimser hale gelmektedirler.
Yetkili servis çalışanlarının “mekanik tamir” yetenekleri iyi
bir özel servise göre düşük olabilmektedir. Mekanik arızalar konusunda
(nispeten) pratik-kurtaran çözümler üretemezler. Daha çok robotize şekilde
prosedürü uygulayan yöntem benimsemişlerdir. Sistemin çalışması, arızası
hakkında kapsamlı fikir yürütme kabiliyetleri; parça değişimi ve bilgisayarlı
diyagnostik prosedürüne bağlı, akıl-fikir yürütmenden uygulandığı için
azalmıştır. Bununla birlikte iyi bir yetkili serviste, her konuda çok bilgili
ve tecrübeli tam olarak ustalaşmış kişiler de bulunabilmektedir.
*Özel servisler “mekanik” arıza çözümünde daha yetenekli,
daha donanımlı ve daha pratik çözümler sunabilmektedirler. Tamir yetenekleri,
yetkili servisten daha fazladır, bu durum maliyet olarak müşteriye avantaj
sağlar.
*Yetkili servisler, müşteriye daha kaliteli ve nezih bir
ortam sunar, randevulu çalışırlar. Daha nazik ve saygılı iletişimle müşterinin
memnuniyetini sağlarlar.
*Özel servisler, karşılama bekletme konusunda daha düşük
hizmet kalitesi sunarlar. İletişim konusunda büyük eksiklikleri vardır,
müşteriyle yeterince ilgilenme ve yeterli saygıyı gösterme konusunda
eksiklikleri vardır. Tanıdık bir servis bulmadan iş yaptırmak eziyete
dönüşebilmekte, rica minnet iş yaptırma gibi çok kötü durumlar
gözlenebilmektedir.
*Yetkili servis, yaptığı tamirin – işlemin ve parçanın garantisini
kurumsal anlamda verir, parça değişiminde parça garantisi vardır, tüm kayıtlar
düzenli tutulur.
*Özel servislerde yaptığı tamirin – işlemin ve parçanın
garantisi konusu biraz daha kurumsallıktan uzaktır, parça garantisi
verilmekteyse de, işlemler yeterince resmi-kayıt altında tutulmayabilmektedir. Parçanın veya işlemin faturası istendiğinde, +kdv isteyebilirler. Sonuç olarak garanti belgesi-fatura yerine kartvizit ve "bir şey olursa biz buradayız" cevabı alınabilir.
*Yetkili servisler indirim ve pazarlık yapmazlar.
*Özel servisler indirim ve pazarlık yapabilirler.
Not: Araç sahibi veya servis çalışanı olarak tecrübelerinizi yorum kısmından paylaşabilirsiniz.
(Bkz: Tüm Arızalar)
(Bkz: Tüm Arızalar)
2015 NİSSAN qashqai sahibiyim. 1.5 dizel motor 10 bin km de bir bakıma giriyoruz. Renault aynı motoru paylaşıyor 20 bin de bir bakıma giriyor. Ayrıca NİSSAN ile renault bakım maliyeti arasında iki katı fiyat farkı var. O yüzden garanti biter bitmez Özel servis.
YanıtlaSil