Fren
Kaliperi Nedir?
Fren kaliperi, janta dışarıdan bakıldığında
diski bir el gibi kavramış gibi görünen, frenlemeyi meydana getiren hidrolik
bir parçadır. Bazı araçlarda kaliperin kırmızı mavi gibi renklere boyanmış
olduğu görülebilir.
Fren
Kaliperi Nasıl Çalışır?
Fren pedalına basıldığında fren hidrolik boru
ve hortumlarından gelen basınçlı fren hidrolik yağı, fren kaliperindeki
bağlantı rekorundan girer, kaliper silindirinin içerisindeki pistona etki eder
ve pistonu ileri iterek balataların fren diskine bastırarak sürtmesini sağlar. Fren kaliper taşıyıcısı, direksiyon çatalına (aks taşıyıcı) sabitlenmiştir. Kaliper gövdesinde iki adet rekor bulunur,
biri hidrolik yağ giriş rekoru diğeri ise hava alma rekorudur.
Fren kaliper çeşitleri iki tiptir; Yüzer
Kaliperli ve Sabit Kaliperli.
Yüzer
Kaliperli Disk Frenin Yapısı ve Çalışması
Yüzer (hareketli) kaliperli disk frende, kaliper
taşıyıcısı sabit, kaliper (pistonuyla beraber) hareketlidir. Yüzer kaliperli
fren sisteminde, kaliperde sadece bir tarafta piston bulunur. Fren pedalına
basıldığında, pistonun ileri hareket etmesiyle diske baskı oluşur, bu baskı-itmeyle,
kaliper geri yönde kayarak, diskin diğer tarafındaki balatayı da diske
bastırır, böylece fren diskinin her iki yüzeyine de balatalar bastırılarak
frenleme gerçekleşir.
Yüzer kaliperli disk frenin parçaları
şunlardır; Kaliper ve piston (hareketli), kaliper taşıyıcısı (braket) sabit,
kaliper kayıcı pimleri (iki adet), balata tutucu klipsler, conta ve körükler,
pullar vb. Yüzer kaliperli disk fren özellikleri;
oldukça basit yapılı, hafif, pislik tutmaz, söküp takmak kolaydır, balata
değişimi kolaydır, en yaygın kullanın kaliper tipi yüzer kaliperli disk
frenlerdir.
Kaliper Pimi (Kayıcı Pim)
Fren kaliperi, kaliper pimleri sayesinde ileri-geri hareket eder, kaliper pimlerine "kayıcı pim" de denir. Kaliper pimleri bir toz körüğüyle korunmuştur ve gresli bir şekilde kayarak hareket eder. Kaliper pimlerinde kullanılan gres yağı, genellikle silikon bazlı gres yağıdır, yüksek ısıya dayanıklı ve su geçirmez bir özellikle olmalıdır. Piyasada (parçacılarda) "kaliper pimi gres yağı" adıyla genellikle tüp şeklinde satılır. Toyota, kaliper pimi gres yağı için lityum-sabun bazlı gres yağı kullanmaktadır.
Kaliper Pimi (Kayıcı Pim)
Fren kaliperi, kaliper pimleri sayesinde ileri-geri hareket eder, kaliper pimlerine "kayıcı pim" de denir. Kaliper pimleri bir toz körüğüyle korunmuştur ve gresli bir şekilde kayarak hareket eder. Kaliper pimlerinde kullanılan gres yağı, genellikle silikon bazlı gres yağıdır, yüksek ısıya dayanıklı ve su geçirmez bir özellikle olmalıdır. Piyasada (parçacılarda) "kaliper pimi gres yağı" adıyla genellikle tüp şeklinde satılır. Toyota, kaliper pimi gres yağı için lityum-sabun bazlı gres yağı kullanmaktadır.
Sabit
Kaliperli Disk Frenin Yapısı ve Çalışması
Sabit kaliperli fren sisteminde, kaliper
taşıyıcı ve kaliper sabittir. Bu sistemde fren diskinin her iki yanında da
kaliper pistonu bulunur. Yani yüzer kaliperli frende tek kaliper pistonu vardır
ve kaliper hareket ederek çalışır; sabit kaliper sistemindeyse iki adet (diskin
önünde ve arkasında) kaliper pistonu vardır ve kaliper hareket etmez sabittir.
(Sabit Kaliper)
Frene basıldığında, diskin ön ve arka
yüzyindeki karşılıklı bulunan kaliper pistonları hidrolik basınçla ileri
hareket eder, tam ortada bulunan fren diskine iki yandan da baskı yapar ve
balataları diske sürterek frenlemeyi gerçekleştirir.
Fren hidrolik yağı kaliper girişindeki
rekordan giriş yapar ve gövde içindeki kanalla her iki pistona etki eder.
Sabit kaliperli disk frenin özellikleri;
yapısı büyüktür, hava sirkülasyonu az olduğundan soğuması kolay değildir
(yüksek sıcaklık frenlemeyi olumsuz etkiler), yaygın olarak kullanılmaz.
Disk Fren
Balata Boşluk Ayarı
Kaliperli disk fren sisteminde, balata-piston
ile disk arasındaki boşluk yaklaşık 0,15 mm’dir. Balata ile disk arasındaki bu boşluk
kendiliğinden otomatik olarak ayarlanır, ayrıca bir ayar gerektirmez.
Kaliper silindirinin içerisinde, silindir ve
piston arasında esnek bir keçe bulunur. Bu keçe hem silindirin içerisindeki
hidrolik yağın dışarı sızmasını engeller (sızdırmazlık), hem de esnek yapısı
sayesinde balata-disk boşluğunu her zaman sabit tutar.
(Piston körüğü ve fren boşluk ayarı)
Piston keçesi boşluğu şu şekilde ayarlar:
Fren pedalına basılır, hidrolik yağ pistonu ileri iter. Pistonun ileri
hareketiyle, silindirin iç kısmında sabit duran keçenin pistona temas eden
kısmı, pistonun hareket miktarınca ileri doğru esner. Elastik malzemeye çektiğimizde
uzar ve bıraktığımızda eski haline hemen geri döner (esnek lastik gibi). Burada
da frenleme anında esneyen piston keçesi yüklenmiş-gerilmiş haldedir ve fren
pedalı bırakıldığında hemen eski haline dönmek ister. Fren pedalı
bırakıldığında ve hidrolik basınç düştüğünde, piston körüğü, esnediği mesafe
kadar pistonu geri çeker, işte bu mesafe fren boşluğudur.
Zamanla balatalar aşınır ve bu aşınma
balatanın diske ulaşması için daha fazla mesafe kat etmesini gerektirirdi, yani
balata ve disk arasındaki boşluk artardı, bu durumda balatalar aşındıkça
sürekli boşluk ayarı yapmak gerekirdi. Ama buna gerek yoktur. Piston keçesi,
pistonun ne kadar ileri gideceğini etkilemez, ne kadar geri geleceğini etkiler.
Eğer piston, piston keçesinin esneme miktarından daha fazla ileri giderse,
piston keçesi piston üzerinde kayar. Fren bırakıldığındaysa; piston, sadece keçenin
esneme miktarınca geri gelir. Yani bitik balata da takılsa yeni balata da
takılsa, fren pedalına bir kez basıldığında, fren boşluğu bu elastik piston
keçesi sayesinde ayarlanmış olacaktır.
Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Yorumlar
Yorum Gönder