Fren Merkez Silindiri Nedir Ne İşe Yarar? (Fren Merkez Pompasının Görevi)
Fren merkez silindiri (fren merkez pompası),
sürücünün fren pedalına uyguladığı kuvveti, hidrolik basınca dönüştürerek tekerlek
fren mekanizmalarına gönderen parçadır. Fren merkez silindirinde oluşturulan
hidrolik basınç, diskli frenlerde kaliperlere; kampanalı frenlerde tekerlek
fren silindirine gönderilir. Fren merkez pompası (silindiri), fren servosunun
(hidrovak) hemen önünde bulunur ve üst kısmına fren hidrolik yağı depo kutusu
yerleştirilmiştir. Fren merkez silindiri ihtiyaç duyduğu fren hidroliğini
buradan alır ve fren hattından geri gelen hidrolik tekrar bu depoya geri döner.
Fren Merkez Silindirinin Görevleri
Nelerdir?
*Fren hattında hidrolik basıncın hızla
oluşmasını sağlamak,
*Frenleme sonunda (fren bırakıldığında)
hızla hidrolik basıncı düşürmek ve freni serbest bırakmak,
*Sıcaklık farklarından dolayı fren hidrolik
sıvısında meydana gelen hacim değişikliklerini (fren hidroliği rezervuar deposu
sayesinde) dengelemek,
*Fren balatalarının aşınması sonucu frenlerde
boşluk olmaması için, fren hattındaki fren hidroliğini tamamlamak (fren
hidrolik deposu sayesinde).
Fren Merkez Silindirinin Parçaları ve Yapısı
Fren merkez silindirinin (fren merkez pompasının)
içinde iki adet piston bulunur (tandem silindir), bu iki piston sayesinde fren
merkezinden iki ayrı fren hattı çıkışı elde edilir. Fren merkez silindirinin
üstüne, fren hidrolik yağı deposu monte edilmiştir, fren hidrolik yağı deposu
sistemdeki hidrolik yağı ihtiyacını karşılar ve frenleme bittiğinde geri dönen
fren yağı, bu depoya geri döner. Fren yağı deposu da iç kısmında iki ayrı
bölmeye ayrılmıştır, böylece fren hattından birinde kaçak olması durumunda,
diğer fren hattı için yağ beslemesi yapmaya devam edebilir. Ayrıca fren yağı
deposunda bir yağ seviye sensörü de bulunur.
Fren merkez silindirinin parçaları şunlardır:
*Birinci piston ve piston geri getirme yayı
*İkinci piston ve piston geri getirme yayı
*Piston contaları – keçeler (sızdırmazlık
elemanları)
*Fren hidrolik yağı rezervuar deposu
*Fren hidrolik yağı seviye sensörü
Fren Ana Merkezi Çalışma Prensibi ( Fren Merkez Silindiri Nasıl
Çalışır?)
Normal Konum (Fren Pedalına Basılmamışken):
Bu durumda, fren yağı rezervuar deposundan, fren
merkez silindirine olan geçiş kanalları açık durumdadır. Silindirin içindeki
iki adet geri getirme yayları, pistonları geri itmiş durumdadır.
Fren yağı deposundan, silindir içerisindeki
her iki odacığa, ikişer tane geçiş kanalı bağlıdır. Büyük olan kanala “giriş kanalı –giriş deliği” denir,
hidrolik deposundan silindirin içerisine yağ takviyesini sağlar.
İkinci ve daha dar olan kanala “dengeleme kanalı – dengeleme deliği”
denir, Fren hattındaki basınç değişimine göre, rezervuar tankından fren yağı
gönderilir veya fren yağı geri döner.
Fren merkez silindiri çalışma prensibi video anlatım:
Çalışma Konumu (Fren Pedalına Basılmışken):
Kapalı bir kaptaki sıvı, bir pistonla
sıkıştırıldığında (sıvılar sıkıştırılamaz) sıvıda basınç oluşur ve bu basınç
kaptaki her yüzeye eşit olarak uygulanır. Fren merkez silindirinde de, sürücü
fren pedalına basar, pedal itme çubuğu fren servosuna aktarılır ve fren servosunda
bu itme kuvveti arttırılır.
Fren servosu çıkışındaki itme çubuğu, fren merkez
silindirindeki birinci pistonu ileri iter, piston ileri hareket ederken
önündeki odacıktaki fren yağında basınç oluşturur, bu basınç hidrolik yağ hem
önündeki ikinci pistonu ileri iter, hem de 1. fren hattına gönderilen hidrolik
basıncı oluşturmuş olur.
Birinci pistonun ileri ittiği ikinci piston
da ileri hareket ederek, önündeki odacıktaki fren hidroliğinde basınç
oluşturur. Oluşan bu basınç 2. fren hattına gönderilir. Böylece tekerleklerdeki
kaliper pistonuna veya kampanadaki fren silindirine hidrolik yağ basıncı
gönderilir ve frenleme yapılmış olur.
(Fren merkez silindiri çalışma pozisyonu-fren pedalına basılmış)
Fren merkez pompasının (merkez silindirin)
çıkış hatlarında, kontrol valfleri bulunur. Bu kontrol valfleri fren merkez
pompasından tekerleklere geçişe izin verir, fakat geri dönüşte, yani fren
pedalı bırakıldığında tekerleklerden fren merkezine geri dönüşte, basıncın
berlirli bir değerin altına düşmesiyle kapanırlar, böylece fren pedalına basılı
değilken, fren hattında belirli bir basınçta hidrolik yağ her zaman hazır halde
bekletilmiş olur.
ABS’li fren sisteminde, fren ana merkez
silindirinin oluşturduğu hidrolik basınç, tekerlekler yerine, ABS hidrolik modülüne
gönderilir ve bu hidrolik modülden tekerleklere dağıtılır.
Fren Pedalı Bırakıldığında:
Sürücü ayağını fren pedalından çeker ve fren
ana merkez silindiri pistonuna uygulana itme kuvveti ortadan kalkar. Artık fren
sistemine basınçlı hidrolik fren yağı gönderilmez. Fren merkez silindiri
içerisinde bulunan geri getirme yayları, pistonları geri (önceki konumlarına)
iter. Fren hattındaki basınçlı fren yağı, rezervuar deposuna geri döner.
(Fren pedalı bırakıldığında hidrolik yağın geri dönüşü)
Fren pedalı bırakıldığında, dengeleme kanalı
önemli bir işlevi yerine getirir. Fren pedalı bırakıldığında, pistonlar hızlıca
geri çekilir fakat, sistemdeki basınçlı fren yağı bu kadar hızlı geri dönemez.
Bu durumda merkez silindirde, pistonların önlerindeki odacıklarda oluşan hızlı
hacim artışı sonu, vakum (alçak basınç) oluşur. Bu kanal, fren pedalı
bırakıldığında, geri getirme yaylarının pistonu aniden geri itmesi sonucu,
odacıkta oluşan vakumu, buraya hidrolik yağ göndererek dengeler. Piston normal
pozisyonuna geri döndüğündeyse, fren hattında halen mevcut olan basınçlı
hidrolik yağ yine bu kanaldan rezervuar tankına geri döner.
Ayrıca, sıcaklıkla hacmi değişen fren
hidrolik yağı genleştiğinde, dengeleme kanalından rezervuar kutusuna geri akar
ve silindir içerisinde sıcaklık etkisiyle kendiliğinden basınç oluşması engellenmiş
olur.
Fren Hidrolik Devre Çeşitleri
Fren patlarsa ne olur? Fren hortumu hidrolik
kaçırırsa ne olur? Frenler tutmaya devam eder mi? Sorunları için, yani fren
sisteminde herhangi bir kaçak olduğunda, fren sisteminin çalışmaya devam
edebilmesi için, fren hidrolik hatları bölünmüştür.
Fren ana merkez silindirinden iki adet ayrı
ayrı hidrolik basınç hattı çıkar;
a) Paralel Fren Hattı: Bir hat ön tekerleklere ve diğer hat arka
tekerlekler bağlıdır, buna paralel fren hattı denir. Ön tekerlek fren
hortumlarında kaçak olduğunda, arka tekerlek frenleri ayrı bir hattan
beslendiği için, arka fren tutmaya devam eder. Ya da tam tersi arka frenler
patladığında, ön frenler tutmaya devam eder. Sadece arka tekerleklerin
frenlemesi çok zayıf ve dengesiz bir frenleme meydana getirdiğinden veya sadece
ön tekerleklerin frenlemesinin aracın dengesini-yol tutuşunu bozduğundan; bu
tip fren bağlantı sistemi günümüzde kullanılmaz.
b) Çapraz Fren Hattı: Bu sistemde, fren merkezinden çıkan iki
hidrolik hat çapraz olarak;
sol ön teker + sağ arka teker ve sağ ön teker
+ sol arka teker olarak ayrılmış ve bağlanmıştır. Yani bir fren hattında arıza
veya hidrolik kaçak-sızıntı olduğunda, diğer fren hattındaki çapraz ön ve arka
tekerleklerde frenleme yapılmaya devam eder.
(Fren hidrolik devre çeşitleri)
Fren Sisteminde Bir Sızıntı – Kaçak Olması Durumunda Fren Merkez Pompasının
Çalışması:
Fren merkez pompasının üzerindeki fren hidrolik
yağı rezervuar kutusu da iki bölmelidir, yani bir hatta kaçak olması durumunda,
diğer hat için hidrolik yağı tedariki mümkündür. Fren merkez pompasında da iki
piston vardır ve bir hatta kaçak olduğunda diğer piston basınç üretebilir ve
sağlam olan fren hattı çalışmaya devam eder.
(Bir Hidrolik Yağ Kaçağı Durumunda Fren Merkez Silindirinin Çalışması)
Ana konu (Bakınız: Fren Sistemi)
Pedala basarken fren pedalı yavaş yavaş aşşağıya düşüyorsa bu bir hatta kaçak olduğunu gösterir öyle mi
YanıtlaSilBüyük ihtimalle sızıntı vardır, fren hortum ve boruları kontrol edilir, hidrolik yağı eksiltme durumu kontrol edilir.
SilHiç kaçak yoksa, bir ihtimal daha hatlarda hava olabilir.
Fren ana merkezi değişti kaçak kontrölleri yapıldı geriye birtek hava alma işlemi kaldı sanırım daha iyi bir hava alma işlemi yapılırsa bu iş başka bir işleme gereksinim kalmadan çözülür mü
YanıtlaSilFrene basınca arka sağ tekerlekten ses geliyordu. Balataları kontrol ettiğimde sağ arka balatanın sola göre daha fazla aşındığını ve bitme aşamasında olduğunu gördüm. Bunun sebebi ne olabilir?
YanıtlaSilBugün frenler kilitlendi arka tekerden hava alma yerinden hidrolik boşalmadan duzelmedi bunun sebebi nedir
YanıtlaSilHarika anlatılmış okuluna gitsem bukadar bilgilenemezdim.Çok teşekkürler emeğinize sağlık.
YanıtlaSil