İki Zamanlı Motor Nedir?
İki zamanlı
motorlarda supaplar ve supap sistemi bulunmaz. Silindire açılan iki kanal
vardır, biri emme kanalı biri egzoz
kanalı. Bu iki kanalı, piston aşağı yukarı hareket ederken kendisi açar ve kapatır. Yağlama sistemi ve yağ karteri
bulunmaz, iki zamanlı motorlarda benzin içerisine iki zamanlı (2T) yağ
karıştırılır ve depoya öyle konur.
Krank mili
bir tur döndüğünde, bir iş elde edilir ve bir turda (360o )
emme-sıkıştırma-iş-egzoz tamamlanır.
Strok Nedir? (Kurs)
Strok ne demek önce bunu açıklayalım. Pistonun gidip geldiği alt ölü noktadan üst ölü ile üst
ölü nokta arasındaki mesafeye kurs veya strok denir.
Motorda Zaman Nedir?
Pistonun bir kurs (strok) boyunca yaptığı harekete
zaman denir, bunu bir kez yaparsa 1 zaman meydana gelmiş, bu hareketi iki kez
yaptığında (yukarı-aşağı) iki zaman meydana gelmiş zamandır.
İki Zamanlı Motor Nasıl
Çalışır? (Çalışma Prensibi)
İki zamanlı motorlarda Emme, Sıkıştırma, İş ve Egzoz
olayları, dört zamanlı motorlardaki net çizgilerle ayrılmamıştır. Özellikle
egzoz ve emme olayı, her iki zamanda da meydana geliyor. Sıkıştırma ve İş
olayları ise iki zamanda net olarak ayrılmış durumda.
İki zamanlı motorun çalışma zamanlarına detaylı olarak
girmeden önce, bu motorlarda bir ön emiş meydana geldiği bilinmelidir. Karbüratörden
gelen hava yakıt karışımı önce motor bloğuna (krank kutusuna) valfli bir
kanaldan emiliyor, daha sonra buradan bir transfer kanalıyla silindirin içine
emiliyor. Motor bloğuna
hava yakıt karışımının girişi, bir önceki çevrimin sıkıştırma zamanı sırasında
gerçekleşir. Yakıt hava karışımının motor bloğuna alınması, pistonun yukarıya
çıkarken oluşturduğu vakum etkisiyle gerçekleşir. Motor bloğuna hava-yakıt
karışımının alınmasıyla, krank ve yatakları da yağlanmış olur.
Yani dikkat
edilmesi gereken iki ayrı hava-yakıt emiş türü var, biri karbüratörden krankın
olduğu motor bloğuna KRANK KUTUSUNA EMME ve diğeri yanma odasına SİLİNDİRİN
İÇİNE EMME. Bu ikisi karıştırılmamalı.
Emme zamanı
olarak, karbüratörden motor bloğuna yapılan emişi baz alırsak,
1.Zamanda
(piston yukarı çıkarken) Sıkıştırma ve
Emme;
2. Zamanda
(piston aşağı inerken) İş ve Egzoz
zamanları gerçekleşir diyebiliriz.
İki zamanlı motor animasyon anlatımı:
*1. Zaman: Pistonun Alt
Ölü Nokta’dan Üst Ölü Noktaya yukarı hareket etmesi:
SIKIŞTIRMA- KRANK
KUTUSUNA EMME
Piston AÖN’dan
yukarı doğru hareket eder. Piston yukarı çıkarken emme kanalını kapatır önce,
hemen sonra egzoz kanalını da kapatır, böylece ÜÖN’ya yaklaşırken sızdırmaz bir
oda oluşur (SIKIŞTIRMA). Aynı anda daha sıkıştırmanın başından itibaren,
alttaki krank kutusunda (blokta) hacim artar, vakum oluşur, motor bloğuna
hava-yakıt karışımı alttaki valfli giriş kanalından girer (EMME) (bir sonraki
emiş için ön emme). Piston, hava-yakıt karışımın sıkıştırırken, ÜÖN’ya gelmeden
önce buji kıvılcım çakarak karışımı ateşler.
*2. Zaman: Pistonun Üst
Ölü Nokta’dan Alt Ölü Noktaya aşağıya hareket etmesi.
İŞ – EGZOZ-SİLİNDİRİN
İÇİNE EMME
Bujinin
ateşlemesiyle hava-yakıt karışımı yanar, yanma basıncıyla piston aşağı inerken biyel
koluyla krankı döndürür ve iş elde edilir (İŞ ZAMANI), önce piston tarafından
egzoz kanalı açılır ve egzoz gazları dışarı atılır(EGZOZ). Pistonun devam eden
aşağı hareketi sebebiyle, motor bloğundaki (krank kutusu) artan basınçtan
dolayı, motor bloğundaki hava-yakıt karışımı yukarı doğru emme kanalına hareket
eder ve silindirin içine dolar (EMME). Silindire dolan taze hava yakıt
karışımının etkisiyle, silindir içerisindeki yanmış egzoz gazları da dışarı SÜPÜRÜLÜR.
Yani piston alt ölü noktaya yaklaşırken hem emme hem egzoz olayı meydana gelir.
İki zamanlı motorun
avantajları
Normal dört
zamanlı motorlarda, bir çevrim 720o iki krank turudur. Yani bir silindirden iş alınabilmesi için,
krank milinin iki kere dönmesi gerekir. İki zamanlı motorlardaysa, her dönüşte (360o
) yani krank milinin her bir turunda bir iş zamanı elde edilir.
Her krank
devrinde güç elde edildiğinden dolayı, aynı şartlar altındaki 4 zamanlı
motorlardan daha güçlüdür 2 zamanlı motorlar.
İki zamanlı motorun dezavantajları
Yağ karteri yoktur, harici bir yağlama sistemi yoktur,
motorun yağlanması benzine karıştırılan yağ ile sağlanır. Gürültülü çalışırlar.
Egzoz emisyon değerleri yüksektir. Yakıt sarfiyatı fazladır.
İki zamanlı motorlar genellikle küçük hacimli
motosikletlerde, çim biçme makinalarında, ağaç kesme makinalarında (canavar
motoru) kullanılmaktadır.
(Bakınız:Temel Motor Bilgisi ve Motor Çeşitleri)
(Bakınız: Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)
(Bakınız:Temel Motor Bilgisi ve Motor Çeşitleri)
(Bakınız: Tüm Motor Parçaları ve Görevleri)
Yorumlar
Yorum Gönder