Frene Bastığımda Araç Bir
Tarafa Çekiyorsa Ne Yapmalıyız? Frene Basınca Araba Neden Çekme Yapar?
Frene basıldığında araç bir
tarafa çekerse nedeni; arabanın fren ayarı bozulmuş olabilir, lastiklerin
basınçları azalmış olabilir, basınçları eşit olmayabilir, fren balatalarından
biri yağlanmış olabilir, aracın kaster ayarı bozuk olabilir. Böyle bir durumda
frenleme yaparken direksiyon hakimiyetine dikkat edin ve en kısa sürede önce
lastikleri kontrol edin, lastikler normalse, fren sistemine bakım yaptırın.
Frene Basınca Titreme
Olmasının Sebebi Nedir?
Frene basıldığında
aracın-direksiyonun titreme yapmasının sebebi, fren disk yüzeylerinin zamanla
aşınarak bombeli (dalgalı) bir forma dönüşmesindendir. Fren diskinin eğilme,
(dalgalı-konik) yüzey oluşmasının sebebi, balatayla sürtünmesi aşınması,
sıcaklık etkisi gibi sebeplerdir. Bu durumda diskin aşınması kontrol edilmeli,
eğer diskin aşınma miktarı çok değilse, taşlamacıda disk taşlama yaptırılarak,
diskin yüzeyi düzleştirilebilir, eğer disk çok aşınmışsa yani ömrünü
tamamlamışsa, yenisiyle değiştirilmelidir. Aynı işlem kampanalı frenlerde de
geçerlidir, fren kampanaları da taşlanarak düzeltilmektedir. Disk ya da
kampanada çok fazla dalgalı aşınma söz konusuyken, taşlattırmadan ya da
değiştirmeden, fren balatalarını değiştirirseniz, bu ses tekrar ortaya
çıkacaktır, buna dikkat edilmelidir.
Disk taşlatılıp veya değiştirilip, balatalar da yenilendikten sonra, bir süre çok az ses yapabilir, balata ve disk birbirine alışınca bu ses geçecektir.
Disk taşlatılıp veya değiştirilip, balatalar da yenilendikten sonra, bir süre çok az ses yapabilir, balata ve disk birbirine alışınca bu ses geçecektir.
Frene Basınca Ses Geliyor
Sebebi Nedir?
Fren pedalına basınca ince
tiz bir ötme sesi geliyorsa, bu ses metalik yüksek bir ses ise, balatalarınız
bitmiş demektir. Bazı araçlarda (Örneğin Toyota corolla), fren balatalarında
aşınma sensörü yerine, balatadan daha kısa bir metal tırnak bulunur, balata
aşınması limit değeri geçtiğinde, bu tırnak diske sürter ve ses yapar, sürücü
balatanın bittiğini anlamış olur ve en kısa sürede balataları değiştirmek
gerekir. Bu şekilde uzun süre kullanmak, metal metale sürttüğü için diski
çizecektir, daha fazla maliyete sebep olabilir. Çoğu durumdaysa, balatalar daha
yeni veya bitmemiş olmasına rağmen frene basınca ses gelir, bunun sebebi balata
yüzeyinin sertleşmesi, tozlanması kirlenmesi gibi sebeplerdir. Böyle bir
durumda genelde balataları balata spreyi ve basınçlı havayla temizlemek, sesin
kesilmesini sağlıyor.
Freniniz tutuyorsa ve ses aşırı değilse, kullanmaya devam edebilirsiniz, veya bir serviste temizletin. Malzemelerini varsa kendiniz bile temizleyebilirsiniz.
Freniniz tutuyorsa ve ses aşırı değilse, kullanmaya devam edebilirsiniz, veya bir serviste temizletin. Malzemelerini varsa kendiniz bile temizleyebilirsiniz.
(Bozuk fren diski şekilleri)
Fren Balatası Ne Zaman Değiştirilir?
Yeni nesil araçlarda balata aşınma sensörü vardır, balata bittiğinde, sürücü gösterge panelinde kırmızı fren lambası yanar, bu durumda balata değiştirilir. Daha eski araçlarda balatada bulunan aşınma tırnağı balataya sürtüp ses yaptığında değiştirilir. Balata yaklaşık 2-4 mm kaldığında, değiştirilmesi gerekir.
(Resimde yeni ve aşınmış balata, aşınma limiti gösterilmiştir.)
Yorumlar
Yorum Gönder