Airmatic Havalı Süspansiyon Sistemi
Airmatic, mercedes firmasının ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminin adıdır. Airmatic süspansiyon sisteminde, yol, hız ve yük şartlarına göre, süspansiyon sistemi (havalı körük ve amortisör) özelliği sert-yumuşak olarak ayarlanabilir, aracın yüksekliği değiştirebilir. Bu hem manuel olarak butonla, hem de otomatik olarak yapılabilir. Airmatic bir yarı aktif süspansiyon sistemidir.
Havalı süspansiyona 3 temel faktör etki eder:
Yük (ağırlık)
Sürücünün seçimi
Araç hızı.
Havalı süspansiyonda, aracı yükseltmek için, havalı
körüklere gönderilen havanın arttırılması gerekir.
Sürücü bozuk yollarda ve ya bir kaldırımdan geçerken,
süspansiyon yüksekliğini butona basarak yükseltmelidir.
Havalı Süspansiyon Ünitesi
Havalı süspansiyon sisteminde 4 tekerlek için 4 tane süspansiyon
ünitesi bulunur, ünitenin alt kısmı alt salıncağa, üst kısmı gövdeye bağıdır. Tek
bir parça halindedir; amortisör ve yay görevi gören hava körüğü bir aradadır.
Helezon yay yoktur. Arka aksta, körük ve amortisör ayrı ayrı olabilir. Öncelkle havalı süspansiyon sisteminin çalışmasıyla ilgili detaylı bilgiyi buradan okumanız önerilir.
Havalı Süspansiyon ünitesinin Parçaları
*Üst hava bölmesi ve hava körüğü
*Dış koruma körüğü
*Amortisör
*Sönümleme valfi (amortisör sertliğini ayarlar)
*Seviye Valfi (körüklerde bulunur, yüksekliği ayarlar)
Havalı Süspansiyon ünitesinin Görevleri;
Yaylanma yapmak,
Sönümleme yapmak,
Seviye ayarını yapmaktır.
Ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminde, aracın
yüksekliği, hava körüklerine gönderilen havanın miktarı değiştirilerek
ayarlanır; daha yüksek için daha fazla hava, daha alçak için daha az hava. Hava
miktarı elektronik olarak ayarlanır. Sistem yaklaşık 6-10 barlık bir basınçta
çalışır ve sistemin ve her bir süspansiyon ünitesinin basınç miktarı ölçülerek
algılanmaktadır. Basınçlı hava, kompresör tarafından üretilir ve hava tankında
her an kullanılmak üzere depolanır, kompresör sadece depodaki hava basıncı
azaldığında (11 barın altına düştüğünde) çalışır ve havayı tamamlar, her zaman
çalışmaz. Pnömatik valf ünitesi, kompresörün yanında bulunur ve hava akışını
düzenler.
Süspansiyon ünitesindeki hava körüklerinde, havanın
körüklere basılması veya körüklerden havanın boşaltılmasını sağlayan elektronik
seviye valfleri bulunur.
Ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminde, süspansiyonun
konforlu yumuşak ya da sert spor modlarına uyarlanması, amortisörün çalışması
düzenlenerek sağlanır, bunu süspansiyon ünitesinde bulunan sönümleme valfi
gerçekleştirir. Sönümleme valfi, elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda
edilir. Sönümleme valfinde, 2 adet
manyetik selenoid valf vardır, bu valfler, amortisörün çekme ve/veya basma
yumuşaklık-sertlik ayarını yaparlar. Sönümleme valfleri, amortisörün içinde
bulunan amortisör pistonunun üst ve alt odalarına bağlı bir hidrolik hatta
bulunur. Yukarı-aşağı hareket sırasında, yağın geçişini, ekstra kanal açarak daha
da yumuşatır, ya da ekstra yağ geçiş kanalını kapatarak sertleştirir.
Havalı Süspansiyon Sisteminin (Airmatic Dual Control)
Parçaları
*Hava kompresörü
*Valf ünitesi ve basınçlı hava boruları
*Hava tankı
*Süspansiyon üniteleri (tekerleklerde)
*İvme sensörü, seviye sensörü, hava basınç sensörü; ayrıca
diğer sistemlerdeki; tekerlek devir sayısı sensörü, fren pedalı konum sensörü
(fren şalteri), ESP çalışma bilgisi, direksiyon açısı sensörü,
*Süspansiyon Sistemi Elektronik Kontrol Ünitesi (Kumanda
kutusu)
*Sürücü seçim butonları
Tüm havalı süspansiyon sisteminin parçaları, süspansiyon
sistemi elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir. Sistem, ivme
sensörlerinden, seviye sensörlerinden (2 önde 1 arkada), direksiyon açısı
sensöründen ve hava basınç sensöründen gelen sinyallerle çalışır.
Airmatic havalı süspansiyon video:
Airmatic havalı süspansiyon video:
Seviye Sensörü
Adaptif
(ayarlanabilir) süspansiyon sisteminde, aracın o andaki yerden yüksekliğini
algılayan sensöre, seviye sensörü denir. Aracın seviyesi, aracın önünde sağ ve
sol süspansiyondan, aracın arka köprüsünden ölçülür. Seviye sensörleri aracın
önünde süspansiyon üst salıncak bağlantı koluna (sağ ve sol süspansiyon) 2’şer
adet bağlanmıştır.
Seviye
sensörü hall effect prensibiyle çalışır ve dönme açısını çok hassas olarak
algılayarak, sinyal olarak süspansiyon kontrol ünitesine gönderir.
Arka seviye
sensörü, arka akstaki viraj denge çubuğu üzerine bağlıdır. Yüke bağlı olarak
viraj demirinin burulma miktarını ölçer.
Ön
süspansiyon üst salıncak kolundaki ön seviye sensörü de gene, sürüş şartları ve
yüke bağlı olarak salıncak kolunun hareketini açısal olarak algılayıp kontrol
ünitesine iletir.
(Airmatic ön süspansiyon seviye sensörü)
İvme Sensörü
Üç adet ivme
sensörü bulunur 2 tane önde 1 tane arkada. Öndeki süspansiyon ivme sensörleri,
süspansiyon kulelerine monte edilmiştir. Yay kütlesine sahip elektronik bir
titreşim elemanından oluşan ivme sensörü, süspansiyon ünitelerine gelen düşey
darbeleri algılayarak kontrol ünitesine iletir, buna göre her bir süspansiyon
ünitesi, bu darbelere göre uyarlanır.
Basınç Sensörü
Basınç
sensörü, hava tankı ve süspansiyon ünitelerindeki basınç miktarını ölçerek, bir
sinyal olarak elektronik kontrol ünitesine gönderir.Ana konu (Bkz: Süspansiyon Sistemi)
Krall
YanıtlaSil