Dizel arabaların , benzinli otomobillerden daha pahalı olmasının sebebi nedir?
1) Dizel motorlarda yakıt, buji olmadan yüksek basınçla sıkıştırılıp kendiliğinden patlatılarak yakılır. yüksek basıncın oluşması için pistonun sıkıştırma oranının yüksek olması gerekir. Yüksek basınçla sıkışan mazotun yanması sonucu çok daha yüksek bir basınç oluşur ki, bu da dizel motorların torkunun neden yüksek olduğunu açıklar (sıkıştırma oranının yüksek olmasıyla birlikte). Tüm yüksek basınçlara dayanıklı motor bloğu ve kapağı, maliyeti arttırır.
Yine bu 1600- 2000 bar basınçlı yakıtı, yanma odasına püskürten enjektörler, benzinliye göre çok daha pahalıdır. dizel motorlarda turbo şarj bulunur, bu da pahalıdır.
dizel motorlarda benzinli araçlardaki donanımlara ilave olarak;
+intercooler bulunur,
+ partikül filtresi bulunur
+ kızdırma bujileri bulunur.
+ daha güçlü marş motoru ve daha yüksek kapasiteli akü bulunur
tüm bu ek donanımlar üretim maliyetini arttırır.
bunların dışında, arz-talep dengesine göre üreticilerin fiyatlandırma politikası da bir etkendir. talebi çok olanın fiyatının yükselmesi prensibi.
bu sebeplerle, aynı motor hacmine sahip, aynı marka ve model aracın dizel olanı, benzinlisinden daha pahalıdır.
Bu genellemenin dışında, dünyada benzinlisi dizelinden daha pahalı olan modeller de bulunmaktadır.
Dizel motorların çalışma prensibi benzinli motorlardan farklıdır. Dizel motorlar dizel çevrimiyle, benzinli motorlar otto çevrimiyle çalışır. Bu sebeple dizel motorun karakteristikleri, benzinli motordan daha farklıdır.
Dizel motorların benzinli motorlara göre avantajları nelerdir?
Dizel motorların yakıt tüketimi, benzinli motorlardan daha düşüktür.Dizel motorların torku (çekiş kuvveti), benzinli motorlardan daha yüksektir. Bu sebeple yük taşıyan araçlarda dizel motor tercih edilir.
Dizel motorlar, maksimum tork değerine, benzinli motorlarınkinden daha düşük devirde ulaşırlar.
Dizel motorlar daha düşük motor devirlerinde çalışır. Örneğin binek dizel otomobillerde 5. viteste 2000 devirde 100 km/h hızla gidilebiliyorken; benzini motorlarda bu hız için genelde 3000 devir gerekir.
Mazot, benzinden daha ucuzdur.
Dizel otomobillerdeki gürültülü çalışma, common rail yakıt sistemiyle ve motor donanımı ve ses yalıtımındaki gelişmelerle birlikte azalmıştır. Dizel araçlar, benzinli araçlar kadar olmasa bile, artık daha sessiz çalışmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder