Offset - Kaçıklık Miktarı (Ovma Aralığı)
Tekerlek
merkez ekseni ile, direksiyon ekseni çizgilerinin, zeminde kesiştikleri
noktalar arasında kalan mesafeye kaçıklık denir. Kaçıklık=offset=ovma aralığı. Tekerlek
ekseni, kamber açısıyla değiştirilir. Direksiyon ekseni ise king pim açısıyla
belirlenir. King pim açısı sonradan değiştirilemez. Sonuç olarak kaçıklığı
belirleyen iki açı: kamber ve king pim açılarıdır. Kaçıklık miktarını
değiştirmek (ayarlamak) için kamber ve king pim açılarını değiştirmek gerekir.
Sabit dingilli kamyonlarda bu açılar değiştirilemez. Bağımsız süspansiyonlu
(örneğin binek otomobiller) araçlarda kamber ve king pim açıları
değiştirilerek, kaçıklık miktarı değiştirilebilir.
Ön düzen
açılarından kaynaklanan bu kaçıklık (offset) , lastiğin zemine temas eden
yüzeyinde bir aralık oluşturur, buna ovma aralığı denir. Ovma aralığı;
hızlanmada, frenlemede ve dönüşlerde karşı yönlü bir tork (moment) oluşturur,
böylece lastik zemine karşı bir ovma hareketi yapar. Ön düzende kaçıklık
miktarının az olması istenir. Eğer kaçıklık (offset) fazla olursa, zemin ve
lastik arasında meydana gelen bu ovma ve karşı tork sebebiyle direksiyonu
döndürmek zorlaşır, direksiyon çevrildikten sonra kendi kendine düz konuma
geçme (kendi kendini toplama) zorlaşır veya meydana gelmez.
Kaçıklığı
azaltmak için, tekerleğe pozitif kamber ve biraz king pim açısı (direksiyon
ekseni eğimi) verilir. Bu sayede direksiyonu döndürmek kolaylaşır.
Kaçıklık (offset),
yol yüzeyinden tekerleklere etki eden darbe çarpışma kuvvetlerinin, direksiyon
simidine etki etmesine, direksiyon simidinin darbe sebebiyle kendiliğinden
dönmesine, direksiyon hakimiyetinin kaybolmasına veya ellerde darbe sonucu
yaralanmaya sebep olabilir. Kaçıklığın azaltılmasıyla bu olumsuz etkiler de
azaltılmış olur.
Direksiyon Simidinde Tork Tepmesi
Önden çekişli
araçlarda özellikle hızlı kalkışlarda direksiyon döndürülmüş haldeyse,
direksiyon simidi sert bir şekilde düz konuma geçmeye çalışır. Bazen de yol
şartları sebebiyle yine kalkışlarda düz konumda olan direksiyon simidi
kendiliğinden dönmeye çalışır. Bu şekilde direksiyonun dönmesine, tork tepmesi
denir. Sebebi ön düzen açısından kaynaklanan offset (kaçıklık) miktarıdır.
Dolaylı olarak da kamber ve king piç açısı ayarının bir sonucudur.
Otomobillerde
ideal olanı, sıfır kaçıklık veya negatif kaçıklık verilmesidir. Kaçıklık (offset)
miktarı azaldıkça, sayılan bu olumsuz etkiler de azalacaktır.
Aracın sağ ön
ve sol ön tekerlerinin kamber ve king pim açıları; bunun sonucu olarak da
kaçıklık miktarları eşit olmalıdır. King pim açısı azaldıkça, kaçıklık artar.
King pim açısı arttıkça kaçıklık azalır. Kamber ve king pim açıları eşit
olmazsa, kaçıklık miktarı ve her iki
tekerleğin meydana getirdiği tepki torkları da farklı olur. Bu durumda kaçıklığın
fazla olduğu tekerlek tarafı, harekete karşı daha fazla direnç (zorluk)
gösterir, bu durumda araç düz yolda giderken o yöne çekecektir. Frenleme
yapıldığında da o yöne çekme fazla olacaktır.
Sıfır Offset (Kaçıklık)
Direksiyon
ekseni eğimi (king pim eğimi), tekerlek temas yüzeyinde, tekerlek ekseni
çizgisinin üzerinden geçiyorsa, tam üzerinde kesişiyorsa, buna sıfır offset (sıfır
kaçıklık) denir. Yani ovma aralığı (kaçıklık) R=0. Direksiyonu çevirmek
kolaydır. Sağ ve sol tekerleklerin, asfalt-mıcır, ıslak-kuru zeminde olması
sebebiyle farklı sürtünme katsayılarına maruz kalmaları durumda, araç çekme
yapsa bile bu sınırlı miktarda kalır.
Pozitif Offset (Kaçıklık)
Direksiyon
ekseni eğimi (king pim eğimi), tekerlek temas yüzeyinde, tekerlek ekseni
çizgisinin iç tarafından geçiyorsa buna pozitif kaçıklık (offset) denir.
(R>0). Frenleme sırasında, fren sisteminden veya yol şartlarından kaynaklı
olarak, tekerleklere farklı frenleme kuvveti uygulanırsa, aracın sağa-sola
çekme miktarı (sıfır offsete göre) fazla olacaktır. Sürücü düz gidebilmek için
bir miktar direksiyon manevrası yapacaktır.
Negatif Offset (Kaçıklık)
Direksiyon
ekseni eğimi (king pim eğimi), tekerlek temas yüzeyinde, tekerlek ekseni
çizgisinin dış tarafından geçiyorsa buna negatif kaçıklık (offset) denir. Sürüş
performansı ve kararlılığı için en iyi ayar budur. Farklı frenleme kuvveti
karşısında bile aracın çekme yapması en az düzeyde kalır. Negatif kaçıklık,
tekerleği düz konumda tutan bir kuvvet üretir, böylece aracın düz olarak
ilerleme eğilimi artar.
Eğer
direksiyon ekseni eğimi, tekerlek temas yüzeyinde tekerlek ekseninin dış
kısmından geçiyorsa, buna negatif kaçıklık (negatif offset) denir (R<0). ).
Frenleme anında ön tekerleklere farklı frenleme kuvveti uygulanırsa (fren sisteminden
veya yol şartlarından (ıslak-kuru yol) kaynaklanabilir), araç çekme yapmaz, düz
konumda gitmeye devam eder. Bunu sağlayan şey, negatif offsettir (ovma aralığı). Çünkü direksiyon ekseni,
tekerlek temas noktası merkezinin dış kısmından geçmektedir. Böylece ovma
aralığı, çekme yapan tekerleğe zıt yönde moment etki ettirerek, düz tutma
etkisi oluşturacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder