Twin Spark Nedir? Çift Bujili (Çift Ateşlemeli) Motor Özellikleri?




Çift Bujili Motor Nedir? (Twin Spark Motor Özellikleri – i-DSI Motor Özellikleri - Çift Ateşlemeli Motor)

Bir silindirde 2 adet buji bulunur, yani 4 silindirli bir motorda 8 adet buji ve 8 adet ateşleme bobini bulunur. Twin Spark ismi, Alfa Romeo’nun çift ateşlemeli motorlarına verdiği isimdir. Çift ateşleme sistemini Alfa Romeo, Mercedes, Honda (Jazz-City) gibi markalar kullanmaktadır. Otomobil ve motosiklet motorlarında kullanılmaktadır. Bu sisteme: “DTSI (Digital Twin Spark Ignition System): Dijital Çift Ateşleme Sistemi” de denmektedir. Ateşleme zamanlaması ve avansı, elektronik kontrol ünitesi tarafından yönetilir.

Honda'nın sistemine i-DSI ismi verilmiştir; "intelligent Dual-Spark plug sequential Ignition": Akıllı çift bujili sıralı ateşleme anlamına gelir. Bu sistemde farklı olarak ateşleme aynı anda değil, ilk buji ateşledikten hemen sonra ikinci bujinin ateşlenmesi gerçekleştirilebilir, iki ateşleme arasındaki süre, motor yükü ve hıza göre ECU tarafından otomatik ayarlanır.

(Honda City i-DSI)

İki adet buji silindir kapağına karşılıklı olarak takılmıştır.Supapların konumu, yanma odası tasarımı, piston kafası daha farklı bir tasarıma sahiptir. İki ayrı noktadan ateşleme sayesinde, yanma odasına dağılmış olan hava-yakıt karışımının büyük oranda yanması sağlanır. Yanmanın iki ayrı noktadan aynı başlatılması, yanmayı daha hızlı ve daha verimli hale getirir. Bu sayede motor performansı artarken, egzoz emisyonları da düşürülür. Daha hızlı yanma=daha yüksek yanma basıncı=pistona etkiyen daha büyük kuvvet=daha fazla güç. Daha hızlı yanmanın elde ediliyor oluşu, ateşleme avansının daha az verilebilmesini mümkün kılar. Motor nispeten daha fakir karışımla vuruntusuz çalıştırılabilir.
Yüksek motor devirlerinde tek buji, yanma odasındaki karışımın tamamını yakacak kadar zamana sahip değildir. Çift buji yüksek devirlerde de daha iyi yanma sağlar.

Çift Ateşlemeli Motorun Avantajları Nelerdir?

*Daha verimli yanma. Daha iyi motor performansı.
*Daha düşük egzoz emisyonları.
*Daha yüksek yanma basıncı ve daha hızlı yanma.
*Silindirlere alınan hava-yakıt karışımının daha iyi yanması sağlanır.
*Silindirdeki yanma mesafesini azaltır ve sıkıştırmayı arttırır.
*Daha az vuruntulu çalışma eğilimi, daha az titreşim ve gürültü.
*Daha uzun motor ömrü (piston segmanları, supaplar gibi).
*Daha düşük yakıt tüketimi.
*Yüksek motor yükünde bile daha iyi termal verim.
*Çok soğuk havalarda bile yüksek sıkıştırma oranı sayesinde çok daha kolay ilk çalıştırma (marş).
*Daha yüksek sıkıştırma sonucu elde edilen daha fazla tork.

Çift Ateşlemeli Motorun Dezavantajları Nelerdir?

*Daha fazla azot oksit (NOx) salınımı.
*Bujinin teki arızalanırsa, ikisi birden değiştirilmelidir.
*Daha fazla buji daha fazla maliyet.
Ana konu: (Bkz: Ateşleme Sistemi)

Yorumlar