P0128 Termostat Arızası (Soğutma Suyu Sıcaklığı, Termostat Ayar Sıcaklığından Daha Düşük)
Coolant Thermostat
(Coolant Temperature Below Thermostat Regulating Temperature)
Motor soğutma
suyu sıcaklığı, motor çalıştırıldıktan sonra belirli bir sürede yeterli
sıcaklığa ulaşmadığında, motor kontrol ünitesi (ECU) bu durumu bir arıza olarak
yorumlar.Motor kontrol ünitesi, motor suyunun yeterli sıcaklığa ulaşıp
ulaşamadığını belirlemek için; motorun ne kadar zamandır çalışıyor
olduğuna, emilen havanın sıcaklığına,
motor suyu sıcaklığına (soğutma suyu sıcaklık sensöründen gelen sinyale), ve
aracın hızına bakar.
P0128 kodu
genellikle soğutma sistemindeki termostat arızasından kaynaklanır.
Termostat
açılıp kapanabilen ve motordan radyatöre su akışına izin verip durduran bir
soğut sistemi kontrol elemanıdır. Termostatların açılması için suyun belirli
bir sıcaklık derecesine gelmesi gerekir, örneğin 80 oC derece. Su
sıcaklığı 80 oC dereceye gelene kadar, termostat kapalı halde kalır,
böylece motor suyu sadece motor bloğu içerisinde devir daim eder, radyatöre
gitmez; bu sayede soğuk motorun bir an önce ısınması ve normal çalışma
sıcaklığına en kısa sürede gelmesi sağlanmış olur. Motor, normal çalışma
sıcaklığına geldiğinde; kapalı devre yakıt sistemi kontrolü başlatılır. Kapalı
devre yakıt sistemi kontrolünde, hava-yakıt karışım oranı hassas olarak
ayarlanır, bu ayarlama temelde oksijen sensörünün gönderdiği sinyallere göre
yapılır.
Bu sistemin çalışabilmesi için, motor suyu sıcaklığının bir an önce
normal çalışma sıcaklığına gelmesi gerekir. Bu olmuyorsa, sistem arıza olarak
yorumlar.
Örneğin
sıcaklık 80 oC dereceyi geçtiğinde termostat açılır ve suyun radyatöre
yani soğutma sistemine geçmesine izin verilir. Artık su radyatörde dolaştıktan
sonra su pompasına gelecek, su pompasından da soğutulmuş bir şekilde motor su
kanalları içerisinde dolaştırılacaktır.
Termostat
bozulduğunda, örneğin hep açık kaldığında, motor soğukken, su radyatöre geçip
dolaşmaya devam eder, bu durumda zaten soğuk olan su motorun ısınmasını
geciktirir. Yine termostat açık kaldığında, yüksek hızlarda rüzgar etkisiyle
soğuma aşırı olacağından, yüksek hızlarda hararetin azalması problemi meydana
gelebilir.
Benzer arıza
kodları : P0115, P0116, P0117, P0118, P0125
P0128 Arıza Belirtileri:
*Aracın
gidişinde sürücü olarak bir fark hissedilmez.
*Motor arıza
lambası yanar.
*Motorun
ısınması çok zaman alır. Hararet göstergesi, her zamankinden daha düşük
sıcaklık değeri gösterebilir.
*Yüksek
hızlarda giderken motorun sıcaklığı daha çok azalır.
*Yakıt
tüketimi artar.
P0128 Arızasının Sebepleri:
*Termostat
arızalı. Termostattan su kaçağı var veya termostat açık halde sıkışıp kalmış.
*Yeterince motor
soğutma suyu yok.
*Radyatör
fanı sürekli çalışır halde kalmış. (fan rölesi bozulmuş olabilir veya sıcaklık
sensörü bozuksa, ecu tarafından fan sürekli çalıştırılıyor olabilir)
*Soğutma
sistemi arızalı.
*Soğutma suyusıcaklık sensörü arızalı.
*Emilen havasıcaklık sensörü arızalı.
*ECU arızalı.
P0128 Arızasının Çözümü:
Diyagnostik
Tekniği adımları sırasıyla uygulanmalıdır. Arızanın sebebi yukarıda
sayılanlardan biridir, bu net olarak belirlendikten sonra ilgi parçanın
değişimi-tamirine geçilir.
Yanlış Arıza Teşhisi Örnekleri:
Motor mekanik
arızası,
Radyatör fanı
arızası,
Oksijensensörü arızası,
Soğutma suyu
sıcaklık sensörü arızası.
(Bkz: Tüm Arıza Kodları)
Yorumlar
Yorum Gönder