P0125 Arıza Kodu Anlamı Arızanın Çözümü Sebebi Belirtileri

P0125 Kapalı Devre Yakıt Kontrolü İçin Yetersiz Su Sıcaklığı ( Insufficient Coolant Temperature For Closed Loop Fuel Control)

Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü (ECT Sensor), motor suyunun sıcaklığını ölçmek için kullanılır. Sensörün direnç değeri, motor suyunun sıcaklığına bağlı olarak değişir. Su sıcaklığı arttıkça, direnç azalır; su sıcaklığı azaldıkça, sensörün direnç değeri artar. Sıcaklık sensörü negatif katsayılı bir termistördür. Elektronik kontrol ünitesi (ECU), sensöre bir besleme voltajı gönderir (5volt), sensörün sıcaklıkla direncinin değişmesi, gönderilen besleme votlajının (5 volt) değişmesine sebep olur. ECU, bu voltaj değişimin okur ve sıcaklık bilgisini hesaplar. Motor soğukken ilk çalıştırmadan sonra (marştan sonra) doğal olarak zamanla ısınacak ve normal çalışma sıcaklığına gelip sabitlenecektir.

ECU, motorun ilk çalıştırılmasından itibaren geçen zamana (süreye) ve sensörden gelen sıcaklık bilgisine bakar ve takip eder. Yeterince zaman geçmesine rağmen, su sıcaklık sensörden gelen sinyal halen daha motorun yeterince sıcak olmadığı yönündeyse, motor su sıcaklığı “kapalı devre yakıt sistemi kontrolü” için yetersiz düzeydeyse, ECU bu durumu bir arıza olarak yorumlar ve P0125 arıza kodunu oluşturur. Bu arıza ya sensörden ve sensör soket-kablo tesisatından ya da soğutma sisteminden kaynaklanır.



Kapalı devre yakıt sistemi: Hava-yakıt karışımı oranının, oksijen (lambda) sensöründen gelen sinyallere göre yeniden düzenlenerek, stokiyometrik orana (λ=1) yakın tutulmasıdır. Motor soğukken, çabuk ısınsın diye hava-yakıt karışımı zengin karışım (λ<1) olarak ayarlanır. Yani ECU, motor ısınana kadar motorun zengin karışımla çalışmasına izin verir fakat, motor ısındıktan sonra artık hava yakıt karışım oranına ideal orana çekmeye çalışır. Bu nedenle ECU’nün motor suyu sıcaklık bilgisine ihtiyacı vardır.
Örneğin: Motor ilk çalıştırıldığında 0 oC derece sıcaklıkta, aradan 5 dakika geçmesine rağmen sensörden halen daha  0oC veya 10oC veya 30 oC gibi, normal olmayan, düşük-yetersiz sıcaklık bilgileri geliyor. ECU, bu durumu “sıcaklık sensöründe veya soğutma sisteminde” bir arıza var şeklinde yorumlar.
Arıza durumlarına örnekler: Örneğin motor çalıştıktan 20 dakika sonra bile su sıcaklığının 20°C olarak okunması. Örneğin su sıcaklığı -6°C ile 10°C arasındayken motorun çalıştırılması, aradan 5 dakika geçmesine rağmen sensörden gelen sıcaklık bilgisinin 20°C derenin altında olması.

P0125 Arızasının Sebepleri:

*Termostat arızalı. Termostat erken açılıyor veya açık halde sıkışıp kalmış.
*Yetersiz soğutma suyu veya soğutma sisteminde kaçak-sızıntı.
*Soğutma sistemi arızalı.
*Soğutma suyu sıcaklıksensörü arızalı. Sensör kablo-soket tesisatı kopuk-gevşek-kirli-korozyona uğramış.
*ECU arızalı.


P0125 Arızasının Belirtileri:

*Yakıt tüketimi artar.
*Araç hararet yapar.

P0125 Arızasının Çözümü:

*Diyagnostik Tekniği adımları sırasıyla ve dikkatle uygulanmalıdır.
*P0125 arızasıyla birlikte, P0115, P0116, P0117, P0118 arızaları da görülebilir. Bu durumda önce P0115, P0116, P0117, P0118 arızaları giderilmelidir.
*Sensör veya sensör tesisatı soket-kablo arızalıysa değiştirilmelidir.

Yorumlar