P0115 Arıza Kodu P0116-P0117-P0118 Arıza Kodu Anlamı Sebebi Çözümü




P0115 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Tesisat Arızası (Engine Coolant Temperature Circuit Problem)
P0116 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Hatalı Sinyal Değeri Aralığı (Engine Coolant Temp. Circuit Range/Performance Problem)
P0117 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü)  Düşük Sinyal Girişi (Engine Coolant Temperature Circuit Low Input)
P0118 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Yüksek Sinyal Girişi Engine Coolant Temperature Circuit High Input

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü), motor suyunun sıcaklığını algılayarak motor kontrol ünitesine (ECU) gönderir. Sensör, negatif sıcaklık katsayılı bir direnç (termistör) yapıdadır, yani sıcaklık arttıkça sensörün direnç (ohm) değeri azalır; sıcaklık azaldıkça direnç değeri artar. Bu direnç değişimi voltaj değişimi olarak sensörden ECU’ye gönderilir. ECU tarafından bir sıcaklık bilgisi olarak okunur-yorumlanır.ECU, sensörden gelen voltaj sinyalini kullanarak, motor suyunun sıcaklığını hesaplar.  (Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü = Engine Coolant Temperature Sensor= ECT Sensor)

NOT: Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) arızalandığında, P0115, P0116, P0117, P0118 gibi arıza kodları oluştuğunda; Motor kontrol ünitesi, motoru güvenli (arıza koruma) modunda çalıştırır, motorun su sıcaklığını 80 oC – 95 oC olarak kabul eder ve hava-yakıt karışımını buna göre ayarlar. Ayrıca radyatör fanı  motorunu da sürekli olarak çalışır halde tutar.

Arıza modunda motorun nasıl çalışacağı, marka ve modele göre, ECU yazılımına göre farklılık gösterebilir.
P0115, P0117, P0118 arızalarının ayrı ayrı sebepleri aşağıda açıklanacaktır.

P0115, P0116, P0117, P0118 Arıza Kodlarının Genel Sebebi:

*Sensör tesisatında kopukluk veya kısa devre,
*Sensörün bozulmuş olması,
*ECU arızası.

P0115, P0116, P0117, P0118 Arızasının Belirtileri:

*ECU, motor sıcaklığını 80 oC – 95 oC olarak kabul eder ve güvenli arıza modunda çalışmaya devam eder.
*Motor soğukken zor çalışıyorken, motor sıcakken marş yapıldığında normal (kolayca) çalışabilir.
*Motor gerçekte normal çalışma sıcaklığına gelene kadar, isteksiz, düşük çekişli olarak çalışabilir.
*Motor normal çalışma sıcaklığına geldiğinde normale döner.

P0115, P0116, P0117, P0118 Arızasının Çözümleri:

*Yapılacak ilk iş,  sırasıyla DİYAGNOSTİK TEKNİĞİ adımlarını uygulamaktadır. Bunun için diyagnostik test cihazıyla: Motor su sıcaklığı bilgisi ve sıcaklığın zamanla değişimi gözlenmelidir. Arıza kodu kaydedildiğinde diğer sensörlerin verileri okunmalıdır (freze framedata okuması yapılmalıdır). Diğer sensörülerden gelen aktüel (gerçek değerler) okunup yorumlanmalıdır.
*Arızanın sebepleri tespit edilmeli ve buna göre çözüm geliştirilmelidir.
*Sensör tesisatı kontrol edilmeli.
*Sensörün arızalı olup olmadığı kontrol edilmelidir. Sensörün elektriksek kontrolleri (direnç testi ve/veya voltaj çıkış sinyalinin kontrollü olarak ölçülmesi)

P0115 ARIZA KODU

P0115 Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensör tesisatında kopukluk veya kısa devre.
(Bu arıza koduna, P0117, P0118 arıza kodları da genellikle eşlik eder.) 

P0116 ARIZA KODU

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensöründen, motor kontrol ünitesinin beklediği değerin dışında bir sinyal gelirse, sistemde P0116 arıza kodu oluşturulur. Bunun anlamı şudur, sensörden gelen voltaj sinyaline göre, motor suyu sıcaklığının olmaması gereken bir sıcaklıkta olmasıdır. Motor ilk çalıştırmadan (soğuk çalıştırma) itibaren zamanla ısınır ve kısa süre sonra normal çalışma sıcaklığına ulaşır. ECU, bu normal değişimi sensör sinyalinde gözlemleyemezse, bunu bir arıza olarak değerlendirir.

Örneğin motor suyu sıcaklığı, ilk çalıştırmadan (soğuk çalıştırmadan) itibaren hiç artmıyorsa, hep sabit kalıyorsa P0116 arızası oluşur. Ya da zaten sıcak olan bir motor, stop edildikten sonra soğumadan tekrar çalıştırıldığında, su sıcaklık sensörü sıcaklığı düşük değerlerde gösteriyorsa, P0116 arızası oluşur. ECU, bu sınamaları belirli stratejilere göre mantıksal bir yolla gerçekleştirir, bunun motor çalışma süresini, seyahat sayısını referans alır. Örneğin bir seyahati, motorun soğukken çalıştırılıp çalışma sıcaklığına erişinceye kadar çalışması ve daha sonra tekrar soğuması olarak değerlendirir.

P0116 Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensör tesisatı arızası
*Sensör arızası

P0117 ARIZA KODU

P0117 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü)  Düşük Sinyal Girişi.Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü, elektronik kontrol ünitesine su sıcaklığının 140°C ve üzerinde olduğu sinyalini gönderiyordur. Sensörden gelebilecek değer aralığı ECU hafızasında daha önceden belirlenmiş olduğundan, bu değerimkansız bir değerdir. Bu durumda sensörden  ECU’ye gönderilen voltaj değeri 0,14 volttan daha düşük olacaktır. Bu durumda arıza hafızasında P0117 arıza kodu oluşturulacaktır. Diyagnostik tekniği uygulanarak, bilgisayardan su sıcaklığı okunduğunda, 140°C ve üzeri bir değer görülecektir.

P0117Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensörüniç yapısında kısa devre vardır,
*Sensörkablo-soket tesisatında kısa devre vardır.

P0118 ARIZA KODU

P0118 Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü (Hararet Sensörü) Yüksek Sinyal Girişi. Motor soğutma suyu sıcaklık sensörü, elektronik kontrol ünitesine su sıcaklığının -40°C(çok soğuk) ve daha az olduğu sinyalini gönderiyordur. Sensörden gelebilecek değer aralığı ECU hafızasında daha önceden belirlenmiş olduğundan, bu değer imkansız bir değerdir. Bu durumda sensörden  ECU’ye gönderilen voltaj değeri 4,91 volttan daha fazla olacaktır. Diyagnostik tekniği uygulanarak, bilgisayardan su sıcaklığı okunduğunda,  -40°C ve daha az bir değer görülecektir.

P0118Arıza Kodunun Sebepleri:
*Sensörün iç yapısında kopukluk vardır,
*Sensör kablo-soket tesisatında kopukluk vardır.

MOTOR SU SICAKLIK SENSÖRÜNÜN KONTROLÜ
*1 Diyagnostik test cihazını bağlanır, parametre okuma (aktüel değerler okuma) menüsüne girilir. Anlık olarak motor suyu sıcaklık değeri okunur. Bu sırada;
*2 Su sıcaklık sensörünün soketi çıkarılır. Okunan değer -40°Cve daha az olmalı.
*3 Sensör soketindeki iki pin bir kabloyla kısa devre yapılır (birbirine bağlanır), bu durumda okunan sıcaklık değeri 140°C ve üzeri olmalıdır.
Değer bu şekildeyse sensör ve tesisat sağlamdır. Değilse sensör ve/veya tesisat arızalıdır.
(Not: Fabrika kontrol-tamir adımları referans alınmalıdır, kontrol adımları ve etkileri marka-modele göre değişiklik gösterebilir.)

Ana konu (Bkz: Diyagnostik Tekniği)

Yorumlar