Tekleme Nedir? Motor Neden Tekler? Tekleme Arızası Belirtileri Çözümleri

Motorda Teklemenin Sebepleri ve Çözüm Yolları

Silindir içerisine (yanma odasına) alınan hava-yakıt karışımı, sıkıştırma zamanının sonunda bujilerde oluşturulan kıvılcımla ateşlenerek yakılır. Karışımın ateşlenmesi görevini ateşleme sistemi üstlenir.
Vuruntu (detonasyon): Hava-yakıt karışımı buji işe ateşlendikten sonra, yanmanın düzensin olarak gerçekleşmesine veya henüz buji ateşlemesi gerçekleşmeden hava-yakıt karışımının kendiliğinden tutuşarak düzensiz olarak yanmasına detonasyon denir. Hava-yakıt karışımının kontrolsüz olarak yanmasıdır. (Bkz: Vuruntu Nedir? Motor Neden Vuruntulu Çalışır?) Kontrolsüz olarak aşırı yükselen yanma basıncı, vuruntuyu oluşturur. Vuruntu, motor parçalarında hasara sebep olabilir. 


Tekleme: Silindir içerisinde gerçekleşen ateşlemenin yanlış zamanda gerçekleşmesi veya bir ya da iki silindirde hiç gerçekleşmemesidir.
Bujilerde oluşturulan kıvılcımın yanlış zamanda gerçekleşmesi, bir yada iki silindirde hiç gerçekleşmemesi (bujinin kıvılcım çakmaması) veya kıvılcımın güçsüz (cılız) olması sebebiyle meydana gelebilir. Motorda teklemenin meydana gelmesi durumunda motor sarsıntılı çalışacaktır, güç azalacak ve yakıt tüketimi artacaktır. Ayrıca motorda meydana gelen tekleme arızası sebebiyle motor arıza lambası da yanar.



Motor teklemesi yaşanıyorsa ilk yapılması gereken iş diyagnostik test cihazıyla hata-arıza hafızasının okunması ve varsa arıza kodlarını tespit etmektir. Tekleme arızası meydana geldiğinde, diyagnostik test cihazıyla hata-arıza kaydına bakıldığında P0300 arıza kodu görüntülenir. P0301 arıza kodu 1. Silindirde, P0302 kodu ikinci silindirde, (P0303-P0304 .. devam eder) tekleme meydana geldiği anlamına gelir.  Bu hata koduyla beraber başka hata kodları da okunuyorsa, arızanın çözümü daha kolay olabilir. Örneğin P0301 hata koduyla birlikte bir sensör arızası da okunuyorsa,  ve bu sensör ateşleme sistemine bilgi sağlayan bir sensörse, tekleme arızası arızasının sebebi bu sensörün arızalı olması olabilir.
Motor tekleme arızasının iki temel sebebi olabilir, bunlar ateşleme sistemi ve supap sistemidir. Bunlara ilave olarak yakıt sistemi arızası da sayılabilir.Bu iki temel sistemin sorunsuz olduğundan emin olmakla beraber, sensör (algılayıcı) veya aktör (uygulayıcı) donanımların arızalarından şüphe edilmeli ve diyagnostik test cihazıyla kontrol edilmelidir.


Ateşleme Sisteminden Kaynaklanan Tekleme Arızası

Buji kablosunun çıkması-kopması, ateşleme bobinin bozuk olması-yanması, ateşleme geriliminin (voltajın) düşük olması,  bujinin arızalı olması-kirlenmesi-kurum kaplanması olabilir. Klasik ateşleme sistemli araçlarda, distribütör ayarının bozuk olması, platin takımının bozuk-ayarsız olması, avans ayarının yanlış olması ateşleme zamanlamasını bozar ve teklemeye sebep olabilir.
Eğer arızanın ateşleme sisteminden kaynaklandığı tespit edilirse, bu arızanın tüm silindirlerden mi yoksa sadece tek bir silindirdeki ateşleme arızasından mı kaynaklandığı tesbit edilmelidir. Bunun için buji kabloları tek tek çıkarılıp motor tepkisine bakılabilir (bu kontrolün detaylı anlatımı: (Bkz: Ateşleme Sistemi ve Kontrolleri )
Bujilerin dikkatle incelenmesi sayesinde sorunun ; ateşlemeden, supaplardan veya yakıt sisteminden kaynaklanıp kaynaklanmadığı belirlenebilir.


Motor arızasının tespit edilmesi kullanılan klasik yöntemlerden biri de bujilerin sökülerek buji başlarının gözlenmesi – okunması ve yorumlanmasıdır. Bu işlemin detaylarına buradan okuyunuz: (Bkz: Bujilerin Gözle Kontrolü ve Yorumlanması(Bkz: Buji Arızaları)

Supap Sisteminden Kaynaklanan Tekleme Arızası

Motorun supap ayarının bozuk olması, supapların erimiş-yanmış olması, motorun teklemesine sebep olabilir. Supap arızası, silindirde kompresyonun (sıkıştırmanın) oluşmasını engeller, yanmanın verimini düşürür, yanma zamanlamasını bozar, sıkıştırma basıncı ve yanma basıncı düşer, o silindir güç üretemez hale gelir. Özellikle lpg’li araçlarda sık karşılaşılan supap erimesi ve/veya supap ayarının zamanla bozulması (örneğin 30 bin km’de bir), silindir içerisinde meydana gelen yanmanın bozulmasına, yanmanın erken veya geç gerçeklemesine sebep olur. Aslında ateşleme sistemi (bujiler, bobinler, kablolar) sağlamdır fakat supaplardaki problem sebebiyle, arıza test cihazında “tekleme” arızası okunabilir. Bu durumda güçte düşüş, rölantide dalgalanma, yakıtın artması gibi belirtiler olacaktır. Örneğin motor soğukken (sabahları) motor hiç çekmiyorken veya çekişi düşüyorken, motor ısınınca çekişin normale dönmesi, supap ayarının bozuk olmasından kaynaklanır.

Yorumlar

  1. Merhabalar 2010 1.6 turbo insignia aracımda p0300 p0303 ve P2188 arıza kodlarını veriyor nasıl bir yol izlememiz önerirsiniz şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. 2016 1.3 Multijet euro5 dizel Egea aracım var araç sabahları soğukken hızlanmalarda 2 vites ve 3 vites de 2 bin devir civarında tekleme silkeleme (mazot bitti der gibi) bir olay yaşıyor araç yetkili serviste bilgisayara bağlanıyor hiç bir hata vermiyor ve bu sorunu araç 15 20 dakka ısındıktan sonra tekrarlamıyor sadece ilk hareket halinde özellikle 2 vites 3 vites hızlanma aşamasında tekleme silkeleme yapıyor olayla alakalı video linki alttadır yardımlarınızı bekliyorum.

    https://vimeo.com/348268403

    YanıtlaSil
  3. Merhaba aracim 98 model polo classic aft 1.6 motor.aracim ile bir sure gittikten sonra 2.vites ve 3.vites de tekleme yapiyor.bujiler degisti distribitor kapagi degisti.ozellikle 2.vitesde devir yukselmeye baslayinca yapiyor

    YanıtlaSil
  4. P0304 arızası var aracımda lpg li audi a4 2003 model

    YanıtlaSil
  5. Merhaba
    2013 Suzuki sx4 otomatik benzinli aracıma bakım yaptırdim.( V kayısı,balata,yağ ve filtresi,bujiler) buji değişimi sonrasında aracımla 2000 km yol yaptıktan sonra arıza lambası yandi. Silindir 3 te tekleme tespit edildi aralikli arıza kodu yazıyor. Bobinleri yer değiştirdim olmadı eski bujileri taktırdım aynı sorun. Kompresör testinde 3.silindirde 55 psi, 4.silindir 125 psi sonuç çıktı. Sorunun kaynağı ne olabilir? Tespit ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, ben dede aynı sorun oluştu. Bulamadık. Sizin ki düzeldimi. Bilgi verebilir misiniz. Saygılar.

      Sil
  6. 2004 model A6 3.0 multitronic ASN Motor araç kullanicisiyim
    Araçta prince lpg var yine başladı
    Lpg de düşük devirlerde motor ışığı yakıp sönüyor düşük devir ve ara hızlanmalarda gaz kesip ufak ufak sarsıntı ve tekleme yapar gibi oluyor sonra 3 bin devir ustu problemsiz yada hiz sabitlemede sorunsuz devam ediyor
    Benzinde yoktu buji değişimi yaptıktan sonra 65 75 hızlarda lpg de devam ediyor başladı. Benzinde az yapıyor 4 5 6 ci bobinler zaman zaman yükselip 0 derecesine düşüyor tekrar test ettigimizde 5 numaralı bobinde bu dusmelerden sonra 5 10 arasında değer veriyor ne yapmak lazım doğru bir sonuca ulaşmak istiyorum

    YanıtlaSil
  7. Merhaba ustam benim aracım peugeot 307 1.6 xt benzin&lpg ben arabaya boğaz kelebeği sökmüşüm temizledim söketi taktım boğaz kelebeği de taktım arabayı çalıştırdım motor arıza. Lambası verdi CATALIYTIC CONVERTER FAULT diye hata verdi ustaya götürdüm bobin buji değişti boşuna değişti sağlamdı boğaz kelebeği tamiratı yaptırdım araç güzel oldu fakat sabah soğuklarda marşa basarken ilk benzinde 5 saniye sonra çok az sarsıntı yapıyo ısınınca normale dönüyo bu sarsıntı neden yapar silindir mi subap mı. Neyden kaynaklanıyo sarsıntı gerçekten çok rahatsız edici bi arıza araç yolda giderken benzin hem lpg 2 bin devirde gaza dokununca silkeleme yapıyo arızayı bi çözemedik peugeotlardan yoruldum artık çok masraf harcadım egzozdan benzin çiğ yakıt acayip kokusu geliyo demekki ateşleme yanma yapmıyo diye sanırım olmasa megane 2 alıcam dynamic paket bıktım peugeotlardan

    YanıtlaSil

Yorum Gönder