BUJİ BAŞLARININ OKUNMASI - BUJİDEN ARIZA TESPİTİ
Benzinli motorlarda yanma olayını kıvılcım oluşturarak başlatan bujilerin başları, direkt olarak yanma odasına bakar. Böylece yanma odasında meydana gelen yanmanın tüm etkilerine maruz kalır. Motordan sökülen bujilerin gözle kontrol edilerek, motorun durumu hakkında çıkarımlar yapılabilir, buna buji başlarının okunması denir. Buji başlarının incelenmesiyle, çeşitli motor arızalarının teşhisi yapılabilir.
Bujilerden arıza tespiti ve arıza yorumu aşağıda resimli olarak gösterilmiş ve açıklanmıştır.
NORMAL KULLANILMIŞ BUJİ
Bujinin burun
porseleni gri-beyaz, gri-sarı, gri-kahverengi ise motor normal çalışıyor, yanma
normal gerçekleşiyor, hava yakıt karışımı iyi demektir. Motorun ateşleme sistemi sağlam, zamanında ve güçlü ateşleme yapıyordur. Sıcak buji soğuk buji
seçimi doğru yapılmış. Yakıt ve motor yağı doğru ve kaliteli demektir. Bu aşırı
derecede ısınmamıştır. Belirli bir süre kullanılmış normal bir bujinin görünüme sahiptir.
KARARMIŞ KURUMLANMIŞ BUJİ
Bujinin burun
porseleni kurum is tabakasıyla kaplanmış haldedir.
Buji neden kararır? Bu neden kurum bağlar?
Motorda
silindirlere (yanma odasına) alınan hava-yakıt karışımı oranı doğru-uygun
değil. Motor zengin karışımla çalışıyor, yani çok fazla yakıt ve daha az
havadan meydana gelen hava yakıt karışımı mevcut. Zengin karışımın sebebi,
olması gerekenden daha fazla yakıt püskürtülmesi olabileceği gibi; motora
yetersiz hava alınmasından da kaynaklanabilir. Motora yetersiz hava alınmasının
sebebi; hava filtresinin tıkalı olması, kirli olması, yanlış filtre seçimi vb.
olabilir.Kabüratörlü motorlarda jikle kolu çekili kalmışsa veya jikle kelebeği
kapalı kalmışsa, motor zengin karışımla çalışacaktır.
Buji Kararırsa Kurum Bağlarsa Ne Olur?
Motorda
ateşlemede kesiklik, hızlanmada motorda kesinti meydana gelir. Dalgalı rölanti,
düşük güç, yüksek yakıt tüketimi gibi sonuçları olur.
Buji Kararmasını Önlemek İçin Çözüm Nedir?
Bujinin
kararmasını kurum bağlamasını önlemek için, sebep olan arızanın giderilmesi gerekir.
Motorun zengin karışımla çalışmasının bir çok sebebi olabilir; hava yakıt
karışımını belirleyen yakıt-enjeksiyon sistemindeki bir arıza veya motorla
ilgili bir sensör (algılayıcı) arızası motorun zengin karışımla çalışmasına
sebep olabilir. Basit bir örnek verilirse, motor suyu sıcaklık sensörü
arızalanıp, motor sıcaklığını çok düşük gösteriyorsa; ECU, motoru soğuk
zannedip hep zengin karışımla çalıştıracaktır. Bunun dışında ateşleme sistemi
ve hava filtresi kontrol edilmeli. (Bkz: Buji Nedir? Buji Çeşitleri Nelerdir?) (Bkz: Buji Arızaları Nelerdir?)
BUJİ YAĞLANMASI
Bujinin burun
porseleni, buji tırnağı ve orta elektrot; yağ tabakasıyla (parlak kurum ile)
kaplanmıştır.
Buji Neden Yağlanır?
Bujinin
yağlanmasının sebebi, silindir içerisine (yanma odasına) çok fazla motor
yağının gelmesinden kaynaklanır. Yanma odasına motor yağı sızmaktadır.
Yanma odasına yağ sızıntısı olmasının
ve bujini yağlanmasının sebepleri:
*Motora çok
fazla yağ konmuştur. Yağ seviye çubuğundan yağ seviyesi kontrol edilmeli.
*Pistondaki
yağ segmanlarının aşınmış olması ve silindir içerişimdeki yağ filmini
sıyıramaması (bu durumda motor yağ eksiltecektir – yağ yakacaktır ve egzozdan
mavi duman atacaktır.
*Supap
kılavuzları aşınmıştır. Supap sapları, silindir kapağındaki deliklerin
içerinden geçmiş halde, yukarı-aşağı hareket ederek (açılıp kapanarak)
çalışırlar. Supap saplarının içinden geçtikleri bu deliklere; supap klavuzu,
supap gaydları (guide) veya supap kayıtları denir. Buralardaki aşınmalardan
dolayı silindir kapağındaki motor yağı, silindir içerisine sızabilir. Ayrıca,
supaplardaki plastik yağ contaları da aşınmış, sertleşmiş, kopmuş olabilir.
*Silindir
kapak contasının bozuk olması sebebiyle, yağ kanalından geçen yağın bir kısmı
yanma odasına sızıyor olabilir.
*Motor eğer
iki zamanlı bir motorsa, örneğin ağaç motoru veya mobiletlerde kullanılan iki
zamanlı motorlar gibi; bu motorların ayrıca bir yağlama sistemi yoktur. Benzin
içerisine iki zamanlı motor yağı karıştırılarak kullanılır. Eğer benzin fazla
karıştırılmışsa, buji yağlanacaktır.
Buji
yağlanmasını engellemek için yukarıda sayılan olası arızalar tespit edilmeli ve
giderilmelidir.
Buji Yağlanırsa Ne Olur?
Motor zor
çalışır veya hiç çalışmaz. Ateşleme kesiklik, güçte kesinti meydana gelir,
yakıt tüketimi artar.
Yağlanmış Buji Nasıl Temizlenir?
Buji yağlandığında, önce yağlanmaya sebep olan sorun ortadan kaldırılır, daha sonra
mümkünse ideal olanı yeni bujilerle değiştirmektir. Bujiler değiştirilmeden
temizlenip kullanılmak isteniyorsa, uygun temizleyici spreylerle, diş
fırçasıyla veya tel fırçayla yağlanmış buji temizlenebilir. Sanayide özel buji temizleme cihazları
bulunmaktadır, bu cihazlarla da bujiler temizlenebilir. Bu temizliği
yapılırken, tırnak ve orta elektrota zarar verilmemeli, buji tırnak aralığı
bozulmamalı, buji tırnak aralığı sentille kontrol edildikten sonra motora
takılmalıdır. Buji temizleme işleminde yağlı kısım dikkatli bir şekilde
yakılarak da temizlik yapıldığı bilinmektedir. Temizlenen buji kuru temiz bir
bezle silinir, tırnak ayarı yapılır ve motora takılır.
KURŞUN KAPLANMIŞ BUJİ
Buji burun
porseleni kahverengi-sarı-yeşil renk renk tonlarındadır. Bunun sebebi kurşunsuz
benzin yerine kurşunlu benzin kullanmak veya motoru kısmi yükte uzun süre
çalıştırmaktır. Bu durum ateşlemede kesikliğe neden olur. Bujilerin
değiştirilmesi gerekir, bujileri temizlemek işe yaramaz.
BUJİ UCUNDA KÜL OLUŞUMU
Yakıt veya
özellikle yağ içerisindeki katkı maddeleri, bujinin orta elektrotu çevresinde
kül tabakası oluşturur. Yanlış yakıt veya yanlış motor yağı seçimi bu probleme
yol açmaktadır. Buji orta elektrotunun ve tırnağı külle kaplanması durumunda,
buji aşırı ısınacaktır, motor gücü düşecektir. Bu durumda bujiler
değiştirilmeli ve doğru motor yağı kullanılmalıdır.
BUJİ ORTA ELEKTROTUNUN ERİMESİ
Buji orta
elektrotu tamamen veya kısmen eriyebilir.
Buji elektrotu erimesinin sebepleri:
*Ateşleme
sisteminin bujileri yanlış zamanda ateşlemesi (zamansız ateşleme) sebebiyle,
*Avans
ayarının yanlış olması sebebiyle,
*Supapların
ayarsız veya yanmış-erimiş olması sebebiyle,
*Yanlış tip
buji kullanılması, ısı değeri yanlış seçilmiş buji kullanımı sebebiyle,
*Kalitesiz
yakıt kullanılmasıyla bu sorun ortaya çıkabilir.
Bu durumda ateşlemede kesiklik, motor gücünde
düşüş ve motor hasarı görülebilir.
Diğer motor
arızalarıyla birlikte, ateşleme sistemi arızaları giderilmeli, supap sorunları
giderilmeli, doğru bujiler seçilerek yenisiyle değiştirilmelidir.
BUJİ ORTA ELEKTROT VE TIRNAĞININ KAYNAMASI
Bujinin orta
elektrotu ve tırnağına yapışan yabancı maddeler birikerek uçları birleştirir.
Bunun sebebi kötü yanmadır.
Orta elektrotun kaynamasının
sebepleri:
*Yanlış
ateşleme zamanı, bozuk distribütör (klasik ateşleme sisteminde),
*Supap
arızası,
*Yanlış
ateşleme avansı (çok fazla avans verilmesi),
*Yanlış-kalitesiz
yakıt,
*Yanma odasındaki
yanma artıkları.
Çözüm için
sebep olan arızalar tespit edilip giderilmeli ve bujiler değiştirilmelidir.
Orta elektrot kaynadığında ne olur?
Motor
performansı düşer, ciddi motor hasarları görülebilir.
BUJİ ORTA
ELEKTROTUNUN AŞIRI AŞINMASI
Bujiler
çalıştıkça, zaman içerisinde aşınırlar. Aşınma orta elektrot ve tırnak
yüzeyinde meydana gelir. Bujiler periyodik olarak zamanı geldiğinde
değiştirilmezse ve çok uzun süre kullanılmaya devam edilirse, bujinin orta
elektrotu aşınacaktır. Orta elektrot aşındığında, orta elektrot ile tırnak
arasındaki mesafe olan; tırnak aralığı artacaktır. Bu durumda kıvılcım kalitesi
düşer, yanma verimi düşer, yakıt artar, hızlanma sırasında motorda güç
kesintileri meydana gelir, ilk çalıştırmada zorluklar görülür. Bu durumda
bujilerin değiştirilmesi gerekir.
Bujilerin değiştirilme periyotlar araçların kataloglarında belirtilmiştir, buna göre değiştirilmeleri gerekir. Genel bir bilgi olaraksa 30 bin kilometrede bir bujilerin değiştirilmesi önerilir.
Bujilerin değiştirilme periyotlar araçların kataloglarında belirtilmiştir, buna göre değiştirilmeleri gerekir. Genel bir bilgi olaraksa 30 bin kilometrede bir bujilerin değiştirilmesi önerilir.
BUJİ TIRNAĞININ AŞIRI AŞINMASI
Motorun
vuruntulu çalışması ve yanma odasındaki birikintilir, buji tırnağının (dış
elektrot) aşınmasına sebep olur. Bu durum ise; yetersiz ateşlemeye, motorun zor
çalışmasına, hızlanmada kesintiye neden olur. Bujiler değiştirilmelidir.
BURUN PORSELENİNİN KIRILMASI
Bujilerin
burun porseleni (izolatör uç), bujinin düşürülmesi, fiziksel bir darbe, orta
elektrot ile burun porseleni arasındaki madde birikintisi, orta elektrotun
korozyona uğraması, bujinin çok uzun süre kullanılması gibi sebeplerle burun
porseleni kırılabilir. Bu durumda ateşlemede kesiklik meydana gelecektir.
Bujiden kopan bir parçanın silin içerisine düşmesi de ciddi motor hasarlarına
sebep olabilir. Bujiler değiştirilmelidir.
Ana konu (Bkz: Ateşleme Sistemi) (Bkz: Buji Nedir? Buji Çeşitleri Nelerdir?) (Bkz: Buji Arızaları Nelerdir?)
Hayırlı günler benim aracım 97 model Tipo MPİ motor aldigimdan beri aracım siyah duman atıyordu buji buji kablosu bobin ısı sensörünü benzin enjektör lerini değiştirdim ama siyah duman atmasını onleyemedim bujiler simsiyah oluyordu.motoru yeniden Rektefe ettirdim ama sorun hala duzelmedi bujiler 1 günde siyah oldu ve duman atması devam ediyor ne yapmam gerekiyor aracın beyniyle alakalı olabilirmi yardımcı olursanız sevinirim
YanıtlaSilYeterli hava girişi olmuyordur
SilHayırlı günler benim aracım 98 rne radyatör hortumu patladı sızıntı küçüktü tamirciye kadar götürdüm hararet göstergesi normal vardığımda motor ısınmıstı.patlak hortum değişti. 2gun sora buji yağlanması meydana gelmeye başladı 1ve 4 ÇÜ bujiler sebebi nedir acaba ustalarınm yüke girdiğinde ateşleme kesiyo titreme yapiyor
YanıtlaSil