Elektro Hidrolik Direksiyon Sistemi Nedir Nasıl Çalışır Avantajları Nelerdir ?
Elektro
hidrolik direksiyon sistemi, basınçlı hidrolik yağın bir elektrikli pompa
tarafından basıldığı sistemdir. Çalışma prensibi hidrolik direksiyonla aynıdır,
bir çok devre elemanı da hidrolik direksiyon sistemindekiyle aynıdır, bu
bakımdan hidrolik ile elektrikli direksiyonun birleşiminden oluşmuştur
denebilir. Daha fazla bilgi ve ana konu için.
Elektro Hidrolik Direksiyon Çalışma Prensibi
*Direksiyon
açı sensörü
*Direksiyon
dönüş hızı sensörü
*Araç hızı
bilgisi (Tekerlek hız sensörlerinden, Can-bus hattından gelir)
*Motor devri
bilgisi (Krank sensöründen, Can-bus hattından gelir)
Sistemi,
direksiyon kontrol ünitesi (direksiyon ecu’sü) kumanda eder. Direksiyon
simidini destekleme kuvvetinin belirlenmesinde, yani direksiyonu çevirirken ne
simit ne kadar sert ne kadar yumuşak olacak, sistem ne kadar desteklenecek,
bunun belirlenmesinde, yukarıdaki sensörler kullanılır. Bu sensörlerin
sinyallerine göre, elektrikli motora gönderilen akım arttırılır veya azaltılır,
buna göre pompanın bastığı yağ basıncı miktarı ve basıncı artar veya azalır.
Düşük araç hızında,
direksiyonun hızlı çevrilmesinde, elektrikli pompa maksimum güçle
çalıştırılarak, direksiyon desteklemesi en üst seviyeye çıkartılır
(park-manevra durumu)
Araç yüksek
hızlara çıktığında yine sensörlerden bu durum algılanır ve elektrikli pompanın
akımı en düşük seviyeye çekilerek, direksiyonun daha sert olması sağlanır.
Sistemde; yağ
deposu + elektrikli motor + direksiyon kumanda ünitesi bir arada bulunur. Sistem
sadece araç motoru çalışıyorken devrededir.
Sistemin
hidrolik kumanda valf grubu, hidrolik silindir kısmı; hidrolik direksiyon
sistemindekiyle aynıdır.
(Bkz: Hidrolik Direksiyon Sisteminin Yapısı ve Çalışması)
(Bkz: Hidrolik Direksiyon Sisteminin Yapısı ve Çalışması)
Elektro Hidrolik Direksiyon Sisteminin Avantajları Nelerdir ?
*Daha düşük
yakıt tüketimi: Yağ pompası elektrikle çalıştığından ve sadece direksiyon
çevrildiğinde devreye girdiğinden, yakıt tasarrufu sağlar. Elektrikli motor
mekanik olarak aracın motorundan güç çekmez. Klasik hidrolik direksiyon
sistemindeki mekanik pompa, hareketini her zaman motordan alır (motordan güç
çalar), direksiyon çevrilse de çevrilmese de. Bu bakımdan klasik hidrolik
direksiyona göre %80 daha ekonomiktir. 100 km’de 0,2 litre daha yakıt tasarrufu
sağlar.
* Dururken
veya park-manevra sırasında maksimum direksiyon simidi yumuşaklığı sağlar. Araç
hızlandığındaysa, direksiyonu sertleştirir (servotronik). Böylece hem daha
konforlu hem de daha güvenli sürüş sağlar.
*Hidrolik
direksiyonun vermiş olduğu daha iyi direksiyon hissinin, bu sistemle de
veriliyor olması.
*Daha az
hidrolik yağ kullanılır, daha çevrecidir.
Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)
Yorumlar
Yorum Gönder