Elektromekanik Servo Direksiyon (Servotronik Direksiyon Sistemi) Yapısı Parçaları ve Çalışması
Elektrikli
direksiyon sistemi çeşitlerine bakıldığında iki temel tasarım görülüyor;
elektrik motorunun direksiyon milini döndürmesi (elektrik motoru direksiyon
miline monte edilmiş) ve elektrik motorunun direkt olarak kremayeri hareket
ettirmesi (elektrik motoru gövde üzerinde kremayer ile bütünleşik). Bu iki
sistem de elektromekanik direksiyon sistemidir. Bu kısımda, elektrik motorunun
direkt olarak kremayeri tahrik ettiği çift pinyonlu elektrikli direksiyon
sistemi anlatılacaktır. Hıza duyarlı elektrkli direksiyon sistemine servotronik direksiyon sistemi denir.
Hıza Duyarlı Elektromekanik Servo Direksiyon Sistemi (Çift Pinyonlu)
Az yer
kaplayan, hafif, motordan güç çekmeyen, sistem kullanılmadığında enerji
harcamayan, yakıt tasarrufu sağlayan ve bunun sonucu daha çevreci bir sistem
olan elektrikli direksiyon sistemi, hidrolik
direksiyon sisteminin yerini alarak en yaygın sistem haline gelmiştir.
Sürücünün direksiyon simidini döndürme kuvvetine, takviye olarak (servo etkisi)
bir elektrikli motorun döndürme kuvveti (tork) eklenmiştir.
Sistemin
elektronik olarak çalışması, çok hassas bir kumanda imkanı sağlamıştır.
Direksiyon sertliğinin hıza duyarlı olarak artması, manevra sırasında maksimum
destekle direksiyonun yumuşaması, otomatik park yardımı sistemiyle direksiyonun
kendiliğinden çevrilmesi ve manevra yapılması, şerit takip sistemine olanak
tanıması, direksiyonun kendiliğinden toplanmasına (düz konuma getirilmesine)
destek olması, düz sürüş pozisyonunu desteklemesi gibi büyük avantajları
sunmaktadır.
Sisteme çift
pinyonlu denmesinin sebebi; iki adet pinyon dişlinin, kremayere (dişli mil)
geçmiş halde olması ve ikisinin de kremayere kuvvet uygulamasıdır.
Manevra (Kumanda) Pinyon Dişlisi: İlk pinyon dişli, klasik pinyon
kremayer dişli kutusundaki gibidir; direksiyon simidinin dönüş hareketini
kremayere iletir, böylece dairesel hareket doğrusal harekete dönüştürülmüş olur
ve tekerlekler yönlendirilir.
Tahrik (Destek) Pinyon Dişlisi: Bu dişli, hareketini elektrik
motorundan alarak, kremayere iletilir. Yani direksiyon döndürüldüğünde, hem
manevra pinyon hem de tahrik pinyonu beraberce kremayeri (sağa-sola) hareket
ettirirler. Elektrik motorunun döndürme kuvvetini (tork) arttırmak ve dönüş
hızını azaltmak için, tahrik pinyonu ile elektrik motoru arasında, büyükçe bir redüksiyon dişlisi bulunur.
Elektrik motorunun çıkış dişlisi bir sonsuz vida şeklindedir ve redüksiyon
dişlisini döndürür, redüksiyon dişlisi de tahrik pinyonuna hareket verir.
Elektrikli Direksiyon Sisteminin Parçaları:
*Direksiyon
simidi
*Direksiyon
mili ve kolonu
*Direksiyon
dişli kutusu
*Pinyon ve
kremayer
*Elektrikli
motor
*Direksiyon
açısı sensörü (direksiyon simidinde)
*Burulma
(tork) sensörü (direksiyon dişli kutusu girişinde)
*Direksiyon
kontrol ünitesi (elektrikli motorla bütün halde)
Hıza Duyarlı Elektromekanik Servo Direksiyon Sisteminin Çalışması (Servotronik Direksiyonun Avantajları)
Direksiyon desteğinin (servo), ihtiyaca göre (yol ve
sürüş şartlarına göre) otomatik olarak ayarlandığı sisteme “servotronic” denir. Direksiyon elektronik kontrol ünitesi
(direksiyon ECU’sü), diğer elektronik kontrol üniteleriyle beraber çalışarak
(haberleşerek), direksiyon sisteminin ihtiyaç duyduğu ilave destek kuvvetini
çok hassas ve otomatik olarak ayarlayabilir.
Düşük hız, park etme ve manevra yapılması gibi anlarda,
direksiyon simidi çok fazla çevrilir, bu durumlarda kontrol ünitesi, elektrik
motoruna daha fazla akım göndererek daha fazla güç üretmesini, yani direksiyon
simidini daha yumuşak hale getirmesini sağlar.
Yüksek hız, otoban kullanımı gibi sürüş modlarıysa,
direksiyon manevrasının en az olduğu, üstelik direksiyonun sert olmasının
istendiği durumlardır. Bu durumlarda direksiyon kumanda ünitesi, elektrik
motoruna çok az akım gönderir veya hiç akım göndermez, direksiyonun sertleşmesi
sağlanır. Böylece yüksek hızlarda sürüş güvenliği temin edilmiş olur.
Elektrikli Direksiyon Kumanda Ünitesi (Direksiyon ECU’sü)
Elektrikli
direksiyon sisteminin çalışmasını kontrol ve kumanda eden elektronik beyindir.
Elektrikli motorun gövdesinde tek parça olarak bulunur. Can-bus ağıyla diğer
elektronik kontrol üniteleriyle de haberleşir.
Sensörlerden gelen sinyallere göre, sistemin çalışmasını
düzenler. Bu sensörler: direksiyon açısı sensörü, direksiyon tork sensörü, araç
hızı sensörü, motor devri sensörü, kontak ON sinyali vb.
Direksiyon Elektrikli Motoru:
Sistemde kullanılan elektrikli motor,
asenkron ve fırçasız tipte (verimli) bir elektrikli motordur. Yapısı
dayanıklıdır ve hızlı bir tepki süresine sahiptir. Direksiyon kuvvetini
desteklemek için yaklaşık 4-5 Nm’lik bir tork üretebilir. Fırçasız asenkron
motorun kullanılmasıyla, bir arıza olduğunda ve elektrikli direksiyon desteği
çalışmadığında, direksiyon çok fazla ağırlaşmaz.
Direksiyon Açı Sensörü:
Direksiyon kolonu ile direksiyon simidi
arasında direksiyon açısı sensörü bulunur. Direksiyonun döndürülme miktarını (dönüş
açısını) ve konumunu, direksiyon kumanda ünitesine gönderir.
Burulma (tork) Sensörü:
Direksiyon dişli kutusunun üst
kısmında (direksiyon milinin giriş yaptığı kısımda) bulunur. Sürücünün
direksiyon simidini döndürmesiyle oluşan “direksiyon torkunu” ölçmek için
kullanılır. Direksiyon torkunu ölçebilmek için, hidrolik direksiyonda olduğu
gibi yine “burulma çubuğu” kullanılmıştır. Direksiyon simidi döndürüldüğünde,
direksiyon mili döner; direksiyon milinin dönüşü, burulma çubuğunun burulmasına
sebep olur, burulma çubuğunun burulma miktarı; bir manyetik sensörler
elektronik olarak ölçülerek, bir sinyal olarak “direksiyon kumanda ünitesine”
gönderilir. Direksiyon kumanda ünitesi (ecu), direksiyonun hangi yönde ve hangi
kuvvette döndürüldüğünü algılar, buna göre ne kadar destekleme yapacağını
hesaplar ve yine buna göre elektrikli motorun akım beslemesinin (amper) ne
kadar olacağına kadar verir. Burulma çok olduğunda, elektrik motorunun akım
beslemesi çok olur, direksiyon desteği daha fazla olur, böylece direksiyon daha
yumuşak olur.
Ayrıca
elektrik motorunda bir adet devir sensörü (rotor devir sensörü) bulunur,
elektrik motorunun dönüş miktarını algılar.
Araç Hızı:
Aracın hızı, ABS kontrol ünitesinden
alınır. ABS kontrol ünitesi bu bilgiyi tekerleklerde bulunan “tekerlek hız
sensörlerinden” alır. Aracın hız bilgisi, hıza duyarlı direksiyon desteğinin
çalışması için kullanılır.
Değişken Oranlı Elektromekanik Direksiyon Sistemi
Yeni nesil elektrikli direksiyon sistemlerinde, küçük direksiyon çevirme
hareketine karşı daha az duyarlı; büyük direksiyon çevirme hareketi
olduğundaysa daha fazla duyarlı (daha fazla manevra yapan), “değişken oranlı
direksiyon sistemi” kullanılmaktadır. Direksiyonun orta-düz konumuna denk gelen
kremayerin dişli şekillerinin küçültülmesiyle; direksiyon tepkisi azaltılmış;
böylece yüksek hızlarda düz sürüş güvenliği arttırılmıştır.
Daha fazla bilgi ve ana konu için (Bkz: Direksiyon Sistemi Çeşitleri ve Yapısı)(Bkz: Elektrikli Direksiyon Sistemi Çeşitleri)
Merhaba. 2016 model Opel Astra J kasa dizel otomatik araç sahibiyim. Aracım son zamanlarda SERVO DİREKSİYON hatası vermekte. Bu hata olunca tüm göstergeler iptal oluyor ve araç gaz yemiyor. Durdurduktan sonra bir süre çalışmıyor. Acaba sebebi ne olabilir
YanıtlaSil