Honda Dizel i-DTEC Motor Özellikleri - Civic CR-V HR-V
i-DTEC Nedir?
Honda i-DTEC motor, honda’nın Earth Dreams Technology
konseptiyle üretilen akıllı dizel motoru olarak açıklanabilir. Intelligent
(i:akıllı) dizel motor, yeni nesil
direkt enjeksiyon sistemini ve değişken geometrili turbo şarjını ifade ediyor.
Sınıfının en hafif dizel motoru olarak sunulmuştur. Hondanın kendisinin geliştirdiği dizel motor, civic, cr-v ve hr-v modellerinde kullanılmaktadır.
Honda’nın 1,6 dizel i-dtec motorunda; Common rail dizel
yakıt sistemine sahip 4 silindirli motor var, motorda değişken kanatçıklı turbo
beslemesi (4. Nesil Garrett turbo) bulunuyor. Turbo besleme basıncı 1, 5 bar
olarak sağlanıyor ve basınçlı hava turbo şarj hava soğutma intercooler sistemi
ile soğutulduktan sonra emme manifoldunda gönderiliyor. Turbo basıncı, turbo
kanatçık açılarının elektronik olarak değiştirilmesi ile elektronik olarak
hassas bir şekilde ayarlanıyor. Böylece turbo gecikmesi (turbo lag) en aza
indirilirken, düşük-orta ve yüksek motor devirlerinde en ideal hava besleme
basıncı sayesinde tork performansı geliştirilmiştir.
Honda i-dtec dizel motorda alüminyum motor bloğu ve silindir
kapağı kullanılmış, motorun ağırlığı azaltılmıştır.
Hareketli motor parçaları yeniden düzenlenmiş ve mekanik
sürtünmeler en aza indirilmiştir. Örneğin daha ince ve kısa piston etekleri
kullanılması, krank mili ve eksantrik milinde yapılan iyileştirilmeler. Ayrıca
hafiflik için silindir duvarı inceltilmiştir.
Yakıt enjeksiyon sistemine bakıldığında; common rail dizel
yakıt sistemi ve bosch selenoid enjektörler kullanılmış. Yakıt basıncı 1800
bar’a kadar çıkıyor ve enjektörler tarafından hassas olarak dozajlanarak yanma
odasına püskürtülüyor, böylece yakıt sarfiyatı ve emisyon değerleri azalıyor.
Egzoz emisyon sisteminde dizel partikül filtresi ve
oksidasyon katalizörü bulunuyor. NOx (azot oksit) emisyonlarının düşürülmesi
için motor EGR sistemiyle donatılmıştır.
(Honda civic 1.6 Dizel)
Honda’nın 2011 yılından beri ürettiği turbo şarjlı 1.6 litre
dizel motoru, Honda civic 9. Nesil (10. nesil) kasalarda kullanıma sunulmuştur.
Hatcback 5 kapı civic modellerinde dizel motor avrupa’da hali hazırda
satıştadır.
Türkiye’de 1,6 dizel motor HRV ve CRV modellerinde kullanıma
sunulmuş durumda. CRV’de bu motordan 4000
devir 160 HP güç, 2000 devirde 350 Nm
tork elde ediliyor.
Dizel Honda civic’de ise:
Maksimum motor gücü 120HP 4000 dev/dk.
Maksimum tork 300Nm 2000 dev/dk
Civic ve HRV modellerinde henüz otomatik şanzımanlı
versiyonu bulunmuyor, 6 vites manuel şanzımana sahip.
Honda CRV dizel
modelinde, otomatik şanzıman bulunmakta (9 ileri). Elektronik kontrollü 4x4
çekiş sistemine sahip.
Earth Dreams Technology Nedir ?
Honda’nın; daha az yakıt tüketimine sahip, daha az karbon
salınımı yapan, daha çevreci yeni nesil motorlar üretmek için geliştirdiği teknolojilerine
verdiği genel bir isimdir.
Honda’nın yeni nesil motorlarına bakıldığında;
Benzinli motorlarda i-VTEC teknolojisi
Dizel motorlarda i-DTEC teknolojisi
Hibrit araçlarda IMA (Integrated Motor Assist-Entegre motor
desteği) teknolojisi. Bu konseptte hem içten yanmalı motor hem de elektrik
motoru beraberce aracın hareket etmesini sağlıyor.
(Honda CRV i-dtec dizel 1.6 çift turbo motor)
hondanın civic kasasını kurtarma çabaları
YanıtlaSil