Tekerlek
Fren Silindiri Nedir ? Ne İşe Yarar?
Fren pedalına basıldığında, fren ana merkez
silindirinde oluşan hidrolik yağ basıncı, kampanalı fren tablasında bulunan
tekerlek fren silindirine gönderilir, hidrolik basınç fren silindirinde itme
kuvvetine dönüştürülür ve pabuçları kampanaya bastırarak frenlemeyi meydana
getirir. Sanayide bu parçaya “fren silindiri”, “fren pistonu”, “fren merkezi-tekerlek
fren merkezi” de denebilir. Aslında fren merkezi kaputun altında servonun
önündedir. Tekerlek fren silindiri dökme demir veya
alüminyumdan yapılır.
Tekerlek fren silindirinin en yaygın
kullanımı, fren tablasında üstte çift etkili bir adet fren silindirinin
kullanılmasıdır. Bunun dışında hem üstte hem altta tek etkili (tek pistonlu)
iki adet fren silindirinin kullanıldığı, ve bunun gibi çeşitli konseptler de
mevcuttur.
Tekerlek fren silindirinin içerisinde iki
adet piston, bu pistonların keçeleri, bir geri getirme yayı ve dış kısımda toz
lastiği bulunur. Ayrıca üzerinde bir adet hava alma tapası bulunur.
Fren
hortumundan gelen basınçlı hidrolik yap, tekerlek fren silindirinin içerisine
etki eder, sağ-sol iki adet pistonun arkasına etki ederek, pistonların iki yana
açılmasını sağlar, böylece itme
çubuğuyla pabuç-balatayı kampanaya iterek frenleme gerçekleşir. Fren pedalı
bırakıldığında, hem silindirin içerisindeki geri getirme yayı, hem de
pabuçlardaki geri getirme yayları sayesinde, pabuçlar ve pistonlar geri
çekilir, frenleme sona erer.
Tekerlek
Fren Silindiri Arızası ve Belirtileri Nelerdir? (Fren Silindiri Yağ Kaçağı)
Tekerlek fren silindiri çok sık arızalanan
bir parça değildir. Bununla birlikte zamanla silindirin içerisindeki pistonları
çevreleyen piston keçelerinin aşınmasından, metal parçaların paslanmasından
dolayı fren silindiri arızalanabilir.
Arıza durumunda düşük hızlarda en kısa sürede
araç servise götürülmelidir. Eğer frenler tutmuyor veya çok az tutuyorsa araç
bir çekiciyle götürülmelidir.
Fren silindiri arıza belirtileri şunlardır:
Fren silindirinde hidrolik yağı kaçağı meydana
gelmesi, frenlerin zayıflaması ve gösterge panelinde fren arıza lambası
yanması. Piston keçelerinin eskiyip aşınması sonucu pistondan yağ sızıntısı
meydana gelir, bu durumda kaputun altındaki fren hidrolik yağı rezervuar
deposunda yağ miktarı azalacaktır, depo içinde seviye sensörü vardır ve seviye
limiti değerin altına düştüğünde fren lambasını yakacaktır, bu durumda ilk önce
fren boru-hortumlarında ve kampanalı (genelde arka tekerleklerde) frende
bulunan fren silindirinde kaçak olup olmadığına bakılması gerekir. Fren silindirinde
yağ kaçağı varsa, yenisiyle değiştirilmelidir. Çok pahalı bir parça değildir.
Daha nadir görülen arıza ise, tekerlek fren
silindirinin içindeki pistonun paslanmadan dolayı tutuk kalması (basılı halde),
bu durumda sürekli frenleme söz konusu olabilir. Yine bu durumda da fren
silindiri değiştirilmelidir.
Bazen kampanalı frenlerde balatalar
değiştirildiğinde, kısa bir süre sonra fren silindir merkezinin bozulup yağ
kaçırdığı görülmektedir, bunun sebebi piston keçesinin, silindirin iç
duvarındaki temas yüzeyinin değişmiş olması (çalışma aralığındaki değişim
sebebiyle) ve keçenin alışılmış temas yüzeyi dışına çıkmış olmasıdır (yeni
yüzey pürüzlü-paslı olabilir). Yeni kalın balata sebebiyle piston daha geride
çalışır artık, kaçak durumunda fren silindiri değiştirilmelidir.
(Tekerlek fren silindiri parçaları)
Tekerlek
Fren Silindiri Değişimi
Tekerlek fren silindiri değişiminde,
üreticinin önerdiği ve standartları karşılayan kaliteli yedek parça tercih
edilmelidir. Değişim yapılmadan önce tabla balata spreyiyle temizlenmeli,
mümkünse geri getirme yayları ve kauçuk fren hortumu da değiştirilmelidir. Yeni
parça takıldıktan sonra fren sisteminde hava alma işlemi yapılması zorunludur.
Üst konu (Bkz: Kampanalı Fren Sistemi) Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Üst konu (Bkz: Kampanalı Fren Sistemi) Ana Konu (Bkz: Fren Sistemi Çeşitleri ve Parçaları)
Yorumlar
Yorum Gönder