Debriyaj Arızaları - Kavrama Sistemi Arızası Nasıl Anlaşılır? Arıza Belirtileri Nedenleri Çözümleri

Kavramada Kaçırma Nasıl Anlaşılır? (Debriyaj Kaçırma Belirtileri)

Sanayide; kavrama,  baskı balata, debriyaj aynı anlamda kullanılmaktadır.
*Özellikle yokuşlarda araç dururken kaldırmaya çalışıldığında araç kalkışta zorlanıyorsa, yani motor dönüyor fakat araç ilerlemiyorsa, kavrama kaçırıyordur. Yokuşta aracı kaldırırken kavrama kaçırdığında,  hafif bir titreşim, motor devri düşmüyorken aracın hareket etmemesi, aracın geri kaçması, balatanın kaçırması sebebiyle (balatanın sıyırması) balata yanık kokusu gelmesi gibi durumlar, kavramanın kaçırdığını gösterir.


*Kavramanın kaçırdığını anlamak için sürücüler tarafından basit bir test de yapılabilir (baskı-balata testi). Araç duruyorken el freni çekilir, araç yüksek bir vitese takılır (3-4-5), bu durumda bir miktar motor devri arttırılarak, ayak debriyajdan yavaşça çekilir, araç kaldırılmaya çalışılır. Eğer debriyaj çekilirken motor devri düşüyor ve araç stop etme eğilimine giriyor ve stop ediyorsa, kavrama (baskı-balata) sağlamdır. Eğer ayak debriyajdan çekilirken motor devri pek düşmüyor, araç stop etme eğilimi göstermiyorsa, baskı balata kaçırıyor demektir.
*Araç viteste (2-3. Viteste) yokuş yukarı çıkarken aniden gaz verildiğinde, motor devri yükseliyor (araç bağırıyor) fakat hız artmıyorsa, kavrama kaçırıyordur.


*Debriyaj pedalı çok yukarıda kavramaya başladığında, kavramanın kaçırma eğilimi artmış demektir.
 (Debriyaj bilyası, baskı plakası, kavrama diski - balata)

Baskı Balata (Kavrama) Kaçırmasının Sebepleri Nelerdir?
*Kavramanın (debriyajın) kaçırmasının en büyük sebebi,  debriyaj balatasının çok aşınmış veya bitmiş olmasıdır. Balata değiştirilerek sorun çözülmektedir, bu değişimde genellikle balatayla birlikte, balatayı volana bastıran baskı (baskı diski) de set olarak değiştirilmektedir.

*Debriyaj balatası yağlanmıştır, bu durumda balata değiştirilmelidir. Yağlanmanın sebebi araştırılmalıdır; şanzımandan ve volan tarafından (krank keçesinden) yağ geliyor olabilir.

*Debriyaj pedalı boşluk ayarı yanlış yapılmıştır ve bozulmuştur, bu durumda sürücü debriyaj pedalına basmamasına rağmen, sanki basıyormuş gibi; debriyaj bilyası, baskı plakasındaki ayırma parmaklarına baskı yapar, bu durumda balatayı volana iten kuvvet azalmış olur ve kavrama kısmen ayrılmış olur. Yani balata volanla birlikte dönmesi gerekirken, düşük baskı sebebiyle volanın üzerinde kayarak-sürtünerek çalışır, bu debriyajın kaçırması demektir. Bu durumda balata aşırı ısınır, aşınır hatta yanar. Değiştirilmesi gerekir.



*Baskı plakası, baskı yayları aşınmış olabilir, baskı parmakları eğilmiş-kırılmış olabilir. Bu durumda baskı-balata set olarak değiştirilmelidir.
(Not: Baskı balata değişiminde mutlaka volan yüzeyi kontrol edilmelidir, çizikler, eğiklikler (bombe) varsa taşlamaya gönderilmelidir. Çatlak-kırık vb olması durumunda volan da değiştirilmelidir. Bozuk yüzeyli volan, en kısa sürede tekrar debriyaj arızasına sebep olur)

*Debriyaj pedalı serbestçe çalışmıyordur, pedalın mekanik bağlantısında tutukluk vardır, geri getirme yayları çıkmış-kopmuş-eskimiş olabilir. Pedalın serbestçe çalışmasını sağlayan ve bağlantı elemanların kullanılan plastik-kauçuk burçlar da kontrol edilmeli, kırık-bozuksa değiştirilmeli, kurumuş-yağsız kalmışsa, gres veya SAE 10 numara yağ ile yağlanmalıdır. Pedalın tutukluk yapıp serbest çalışmaması durumunda pedal tam olarak serbest (yukarı) pozisyona gelemez ve yine kısmi debriyaj halinde kaçırma meydana gelecek, balata aşınacaktır. Debriyaj telli veya hidrolik kontrollü debriyaj olması fark etmez.



*Motor bağlantı kulaklarında kopma-gevşeme olması durumunda da kavrama kaçırabilir. Motor kulakları (takozları), motoru aracın gövdesine bağlayan kauçuk ve cıvatalı parçalardır. Bu parçaların bozulması motorun pozisyonunu değiştirir, motor(volan) ve kavrama tam olarak merkezlenmiş halde yani bir eksen üzerinde çalışır. Bozuk-kopan  motor kulakları sebebiyle, motorun konumu kayarsa debriyaj kaçırır. (Bakınız: Vites Kutusu-şanzıman Arızaları

Debriyaj Balatasının Aşındığı Nasıl Anlaşılır?
Yukarıda detaylı olarak anlatıldığı gibi, balata aşındığında (incelik çok az kaldığında) debriyaj kaçıracaktır. Aynı zamanda debriyaj kaçırdığında da balata daha çabuk aşınacaktır.
debriyaj bilyası baskı plakası kavrama diski

Debriyaj Balatasının Çabuk Aşınmasının Sebepleri Nelerdir?

*Sürücünün ayağını sürekli debriyaj pedalının üzerinde bekletmesi, kavramanın kaçırmasına ve bunun sonucu balatanın çabuk aşınmasına sebep olacaktır.
*Aracın sürekli dur – kalklı kullanılması, sürekli şehir içinde kullanılması.
*Aracın sürekli agresif-sportif kullanılması, sık sık hızlanma ve fren yapılması.
*Çok sık ve sert biçimde vites değiştirilmesi.
*Aracın patinaj yaptırılarak kaldırılması, yokuşlarda aracı kaldırırken uzun süreli debriyaj yapılması, aracı hafif yokuşta debriyajda (yarım kavrama pozisyonunda) bekletmek.
*Volan yüzeyinin pürüzlü, çatlaklı veya çapaklı olması. Balata sürtünürken aşınmayı arttıracaktır.


*Balatalı diskin (kavrama diskinin) çarpık olması, baskı plakasının çarpık olması.
*Baskı plakasındaki baskı yaylarının zayıflamış olması. Bu durumda balatayı volana yeterince kuvveti bastıramayacak ve balata kaçıracak-sıyıracaktır, bunun sonucunda balata çabuk aşınır.
*Pedal bağlantılarının sağlam ve düzgün olmaması, pedal boşluk ayarının bozuk olması.

Debriyajdan Ses Geliyor - Kapma Yapıyor  (Baskı Balatadan Ses Gelmesi ve Aniden Kavraması)
*Debriyaj pedalı çubuk bağlantılarında tutukluk olup olması, debriyajın aniden kavrama yapmasına sebep olabilir. Bağlantı çubukları, burçlar, teller, yaylar kontrol edilmeli.
* Motor kulaklarında boşluk veya kırık olması (motor ve şanzımanın hizasının-ekseninin bozulması). Şanzıman ve motor bağlantısında, kavramanın tam olarak merkezlenerek takılması (merkezleme malafası veya klavuz mil ile) ve şanzımanın bağlantısının düzgün yapılması şarttır. Aksi halde ses ve kapma yapabilir.
* Debriyaj balatasının greslenmiş olması, balata yüzeyinin camlaşmış olması, kavrama diskinin (balataların üzerine perçinliği olduğu) yastık diskinin eğilmiş olması, balataların yastık disk üzerinde gevşemiş-boşluk yapması (perçinlerin kopması); debriyajın aniden kavrama – kapma yapmasına veya ses yapmasına sebep olabilir. Değiştirilmesi gerekir.


*Kavrama diskinin (balatalı diskin) göbeği frezelidir ve yine frezeli olan şanzıman giriş mili (priz direk mili) üzerinde, debriyaj pedalına basılıp-bırakılınca, ileri-geri hareket eder, böylece volana bastırılır (kavraşma) veya ayrılır (debriyaj). Yani balatalı disk (kavrama diski), vites kutusu giriş mili üzerindeki frezeli kısımda serbestçe ileri-geri hareket edebilmelidir. Eğer bu kısım yağsız kalmışsa veya bir sıkışma olmuşsa, hareket kısıtlanır veya tutukluk yapar, bu da debriyajın tutukluk yapmasına, kalkışlarda aracın aniden ileri atlama yapmasına sebep olur.
(Hidrolik Kumandalı Debriyaj-Kavrama Sistemi (Debriyaj Teli Yok))

Debriyaj Ayırmıyor - Araç Vitese Zor Geçiyor - Vitese Geçerken Ses Yapıyor

Bir aracın debriyajının tam ayırıp ayırmadığını anlamak için, aracın vitesini boşa alın ve rölanti devrini devir saatinden okuyun, daha sonra debriyaja basarak aracı 1. Vitese alın, ve bu haldeyken rölanti devrinin düşüp düşmediğine – dalgalanma yapıp yapmadığına bakın. Eğer araç viteste ve debriyaja basılıyken devir düşüyorsa, debriyaj-kavrama tam ayırmıyor demektir.

Bir araçta vites geçişlerinde (tüm viteslerde) zorluk yaşanıyor ve ses geliyorsa, bunun sebepleri;
-şanzıman yağı bitmiş-bozulmuştur.
-debriyaj tam ayırmıyordur.
-debriyaj bilyası bozuktur.



Eğer sadece belirli viteslere zor geçiyorsa (1-2 veya 3-4 gibi), diğer viteslere rahat geçiyorsa, bu durumda aracın debriyajında bir sorun yoktur, ilgili vitesin senkromeçlerinde arıza vardır, senkromeçin değişmesi gerekir.

Debriyajın ayırmama sebepleri nelerdir?
*Debriyaj pedal boşluk ayarı bozuktur, boşluk çok fazladır,
*Hidrolik kontrollü debriyaj varsa (debriyaj teli yok), debriyaj hidrolik sistemi hava yapmıştır, havasının alınması gerekir. Hidrolik borularda yağ kaçağı olabilir. Hidrolik yağ deposunda yağ bitmiş olabilir. (bazı araçlarda fren hidrolik deposu ve debriyaj hidrolik deposu ortak tek bir kutudur)
*Hidrolik debriyajlı (debriyaj teli yok) araçlarda, bir merkez silindir (pedalın yakınında) ve bir de ayrıma çatalını hareket ettiren ayrıma silindiri (aşağıda şanzıman-motor bağlantısında) vardır, bu silindirlerden biri arızalı olabilir. Bazı araçlardaysa, ayırma silindiri yerine, hidrolik debriyaj bilyası kullanılır, bunlarda ayrıma çatalı yoktur, debriyaja basınca hidrolik silindirli debriyaj bilyası direkt baskı parmaklarını içeri bastırır ve kavramayı ayırır, bu parça da arızalanmış olabilir.


*Baskı plakasındaki ayrıma parmakları (diyafram yaylar) bozulmuş-kırılmış olabilir.
*Baskı plakası eğilmiş olabilir veya kavrama diski (balata) gevşemiş olabilir.
*Yine kavrama diskinin frezeli göbeği, priz direk milinin frezeli kısmı üzerinde tutukluk yapıyor (rahat kayamıyor) olabilir, bunun sebebi yağsız kalması veya frezeli yüzeylerin bozulmuş-eğilmiş-kırılmış olması olabilir. Yağsız kalmışsa yağlanır. Frezeli mil veya göbek, hangisinin frezeleri bozulmuşsa değiştirilmesi gerekir.
*Motor bağlantı kulağının kopması-çıkması.

Debriyajdan (Kavramadan) Ses Geliyor - (Debriyaj Bilyası Arızası)

Debriyaj sisteminden ses gelmesi durumunda ilk önce bakılması gereken nokta, sesin tam olarak hangi pozisyonda geldiğidir. Vites boştayken mi? Vitesteyken ve debriyaja basılıyken mi? Vitesteyken debriyaja basılmamışken mi? Tam olarak debriyaja basarken veya bırakırken mi ses geliyor? Bu sorulara göre cevaplar değişecektir.

Kavramadan gelen seslerin sebepleri şöyledir:
*Yolda giderken ses geliyor ve vites değiştirmek için debriyaj pedalına basınca ses kesiliyorsa; bu ses şanzımandan geliyordur, kavrama-debriyaj sisteminde bir sorun yoktur.
*Araç çalışmıyorken, debriyaj pedalına basıp bırakırken ses geliyorsa, bu ses pedalın mekanik bağlantılarından geliyordur, baskı-balatadan değil. Pedal bağlantılarındaki eğilmeleri, burçlardaki yağsız kalmaları, burçların sağlamlığını kontrol edin, gereken yerleri yağlayın.
*Araç çalışırken - yolda giderken, debriyaja basıldığında ses geliyorsa (ötme sesi gibi), debriyaj bilyası (debriyaj rulmanı) bozulmuştur. Debriyaj bilyası söküldüğünde, elle çevrildiğinde pürüzsüz ve sessizce dönebilmeli, böyle olmuyorsa yağlanmalı, yine de düzelmezse değiştirilmesi gerekir.
*Araç viteste, debriyaja basılı değil, yolda giderken baskı balatadan ses geliyorsa; kavrama diski frezeli göbeği veya frezeli priz direk milinin frezeli kısımları aşınmış olabilir. Aşınan parça değiştirilir.
*Kavrama diski (balatalı disk) üzerinde bulunan damper yayları kırılmış olabilir, kavrama diski değiştirilmelidir.
*Motor – şanzıman eksen kaçıklığı olması, motor kulaklarının kopması gevşemesi.
*Araç viteste, durur pozisyonda ve debriyaj pedalına basılıyken bir ötme sesi geliyorsa bu ses; priz direk milinin ucunun, volanın göbeğindeki yatağından geliyor olabilir. Volanın merkezindeki bu yatak yağsız kalmışsa yağlanır, burç bozulmuşsa burç değiştirilir.

Debriyaj Bilyası Neden Bozulur?
Debriyaj bilyasının en yaygın arıza sebebi, yağsız kalması ve aşınması veya ayağın debriyaj pedalının üstünde bekletilmesi sebebiyle ayırma yaylarına sürtmesi ve aşınmasıdır. Debriyaj bilyası arızalanırsa, pedala basınca ötme sesi yapar.

Debriyaj Pedalı Sertleşiyor (Debriyaj Pedalı Çok Sert)
Debriyaj pedalı sertleşip, basmak için normalden daha fazla kuvvet gerekiyorsa, sistemde bir sorun var demektir.
*Debriyaj pedalı bir yere takılıyor, sürtüyor olabilir,
*Debriyaj pedalı geri getirme yayları ayarsız-bozuk, plastik-kauçuk burçları bozulmuş, yağsız kalmış olabilir.
*Debriyaj pedalı teli paslanmış-sıkışmış-tutukluk yapıyor olabilir. Debriyaj teli değiştirilmelidir.
Hidrolik kontrollü debriyaj sistemlerinde, debriyaj teli yoktur. Hidrolik hortum ve silindirler vardır ve bu pedalın çalışması çok yumuşaktır. Hidrolik kumandalı debriyajda pedal sertleşmesi oluyorsa, hidrolik silindirlerde (ana silindir veya itici silindir) bulunan pistonlar sıkışmış olabilir.



Debriyaj Pedalı Titriyor (Debriyaj Pedalı Neden Titrer)
Debriyaj pedalına hafifçe basıldığında çok az bir titreşim hissedilmesi normaldir. Fakat titreşim fazlaysa bir arıza olduğu anlamına gelir. Arıza durumunda debriyajda titreme olayı klasik debriyaj telli araçlarda hissedilir, hidrolik kumandalı debriyaj olan araçlarda pedal titremesi olamaz, çünkü baskı-balatayla pedal arasında mekanik bir bağlantı yoktur, hidrolik basınçla kumanda edilir.

Debriyaj pedalı titreşiminin sebepleri şunlardır:
*Motor ve şanzıman aynı eksende değildir; motor kulakları kırılmış gevşemiş olabilir, şanzıman motor bağlantı civataları gevşemiş olabilir, baskı balata toplanırken merkezleme yapılmadan toplanmış olabilir. Eksen kaçıklığı giderilmelidir.
*Volanın yerine düzgün takıldığı, eğik-bükük-çizik olmadığı kontrol edilmeli. Volan yalpa yapmadan dönüyor olmalıdır. Aksi halde pedalda titreşim olur.
*Kavrama diski (balatalı disk) ve/veya baskı plakası çarpık olabilir.
*Baskı plakasındaki ayırma parmaklarının ayarsız olması, eğik olması, kırık veya çatlak olması gibi durumlar titreşimlere sebep olur.

Yorumlar

  1. KARDEŞİM ÇOK GÜZEL BİR SİTE.
    AMA SANIRIM SON ZAMANLARDA İLGİLENMİYORSUN.
    YENİ KONULAR YENİ BİLGİLER BEKLİYORUZ.
    SEN GERİ DÖNÜŞ OLMADIĞINA BAKMA BİRÇOK KİŞİ BU BİLGİLERDEN FAYDALANIYORDUR.
    SEN PAYLAŞIMA DEVAM ET LÜTFEN.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Güzel yorumlarınız için teşekkürler.
      Yeni konularda çokça yazmaya devam ediyorum, sadece bir süre daha beklemede kalacak site, yakında çok daha fazla içerik yayınlanacak. Takipte kalın.

      Sil
    2. gerçekten çok faydalı. emeğinize sağlık.takipteyiz.

      Sil
  2. Otomobil Teknoloji merhabalar
    çok açıklayıcı bilgiler paylaşılmış. ancak benim araçtaki gözlemledigim arızayı (debriyajdan gelen ses) yazıda bulamadım. araç park halinde, çalışırken ve vites boşta; debriyaja basılıyken herhangi bir ses yokken debriyajı bıraktıgımda sürtünme sesi geliyor. benim arıza neyle alakalı? bilgilendirirseniz cok sevinirim. teşekkurler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Motor çalışır, vites boşta, ayak debriyajdan çekili haldeyken ; motor hareketi şanzımana iletiliyor ama şanzımandan aks milletine iletilmiyor demektir. Debriyaja basılınca motor hareketi şanzımana iletilmiyor demektir, tam bu anda ses kesildiğine göre sesin kaynağı kavrama olmamalı, sesin kaynağı şanzıman olmalı , mantık bunu gerektiriyor.

      Ses şanzımandan geliyorsa, giriş mili yatağından olabilir.

      Bu ses belki yolda giderken araç vitesteysen de oluşuyordur ama motor sesinden duyulmuyor olabilir, eğer böyleyse yine şanzımanın içindeki mil yataklarından, senkromeçlerden sürtünme sesi geliyor olabilir.

      Yoldayken bu ses kesinlikle gelmiyorsa, yine baştaki şartlar için konuşursak, vitesin boştaki konumunda, şanzımanın içindeki çatallar senkromeçleri tam orta (boş) konuma almıyorsa, sürtünme sesi oluşabilir, bunu anlamak için debriyajı bıraktığınızda rölanti devri dalgalanıyor mu? Buna da bakın, varsa, şanzımanda bir sürtünme olduğu ihtimali güçlenir.

      Kesin sonuç için şanzımanın indirilmesi gerekebilir maalesef , önce kavrama ve bilya ve ayırma çatalı, bunlar tamamsa şanzımanın incelenmesi gerekir.

      Sil
    2. Baskı balatada (kavramada) salgı-kaçıklık varsa bu da sese sebep olabilir, yani sorunun kaynağı olarak kavrama kesin değildir demeyelim yine de.

      Sil
  3. cevap icin cok tesekkur ediyorum. dediginiz gibi debriyajı bıraktıgımda devir dalgalanması oluyor (yani araç yuke giriyormuş gibi), ayrıca arac hareket halindeyken de aynı olay devam ediyor. sanırım şanzumanda bir surtunme var.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba...
    2005 model Doblo 1.9jtd aracım var..
    Baskı balata takım olarak orjinali ile 3 ay kadar önce değiştirildi..
    Bu değişimden sonra bir problem yokken şimdi
    1.viteste kalkış yaparken araç aşırı şekilde titreme yapıyordu..
    Debriyaj üst merkez değiştirildi..Problem %80 düzeldi.Ama azda olsa kalkış yaparken azda olsa titreme var..
    Bu problem debriyaj alt merkez ile de alakalı olabilirmi..?
    Bu kunuda fikirlerinizi bekliyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet debriyaj alt merkezinden olabilir veya hidrolik hat hava yapmış olabilir, hava yapmışsa hava alma işlemi sorunu çözecektir.

      Sil
  5. Merhaba. Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Ancak benim farklı bir problemim var yardımcı olursanız sevinirim. yolda giderken yatak vurmasına benzer bir ses oluyor özellikle yokuş çıkarken daha belirgin oluyor. Debriyaja bastığımda ses kesiliyor. her zaman olmuyor ama olduğu zaman devamlı ses geliyor. Önce yüksek viteste oluyor sonra birinci viteste bile ses geliyor. Vuruntu sesi devirle orantılı geliyor. Aracı bir gün kadar kullanmayıp tekrar kullandığımda ses gelmiyor. ancak uzun yolda 2 saat kadar kullandıktan sonra başlıyor ve aracı bırakana kadar devam ediyor ve sarsıntıda yapıyor. ön takım zannettim ve ön takımı kontrol ettirdim üst salıncaklar ve viraj demir lastiklerinin eskimiş olduğunu söylediler. Ama ön takım arızası olsa sürekli ses yapması gerekmez mi ve debriyaja basınca sesin kesilmesi ön takımla alakalı olabilir mi?

    YanıtlaSil
  6. Bende sorunumu maalesef bulamadım 2016 1.4 tsi leon fr aracım 4000km den beri her kontağı kapattığım zaman kapatır kapatmaz motor gücü kestiği an her durumda araç boşta pedala basmazken araç viteste pedala sonuna kadar basılı araç boşta pedala sonuna kadar basılı farketmeksizin ses geliyor kapatır kapatmaz böyle nasıl diyim vik diye

    YanıtlaSil
  7. Merhaba, araç rolantida çalarken ses yapıyor.Gaz yükselince sanki kesiliyor. Ayak debriyajda iken ses geliyor ama ayak debriyajdan çekilince kesiliyor. Rampa çıkarken ses çok geliyor.Yokuş aşağı inerken ses gelmiyor. Düz yolda da fazla gelmiyor. Ancak kalkış yaparken bariz ses geliyor. Problem Nedir? Birde 300 km kadar yola gitmem lazım bir sıkıntı olur mu? Araba 2009 skoda oktavia. Acil yardım bekliyorum.

    YanıtlaSil
  8. Bu bilgileri derleyerek burada paylaşmanız çok iyi olmuş. Gerçekten yararlı bilgiler. Tsk.

    YanıtlaSil
  9. merhaba benim bir sorum var. aracım fiesta 2004 benzinli araç çalıştıktan sonra vites değiştirirken istop etmesinin nedeni nedir acaba? sorunu nasıl giderebilirim? teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. debriyaj pedalı boşluğu nedir

    YanıtlaSil
  11. Yorumlarınız için teşekkürler
    Baskı balata yeni değişti fakat araç kavrama yaparken kapma yapıyor birde sol aynadan baktığımda titreme fazla sağ aynadan baktığımda titreme yok gibi birde ilk kalkma anında ve yavaşlarken çıkır çıkır diye bir ses var içimi huzur düz ediyor o kadar para. veriyorsun karşılığını alamıyorsun yazık biri akıl versin

    YanıtlaSil
  12. Bu arada Renault Clio sembol 2007 model dizel aracım

    YanıtlaSil
  13. Merhaba,
    Arabam Opel Astra G 1.6 Benzin. Aracım ilk çalıştırmada, kalkışta aşırı silkeleme olmakta. Geri gidişlerde daha da sarsıntılı olması ve vuruntu yapmasına neden olmakta. Belli bir süre kullanımda kalkış esnasındaki silkeleme kısmen gidiyor. Daha önce silkeleme sıkıntısı yüzünden baskı/balata değişimi yapıldı servis tavsiyesi ile. Kısa bir süre sonra sıkıntı tekrarladı. Acaba Volan yüzeyi veya takozlardan kaynaklanma durumu varmıdır. Ayrıca Baskı Balata değişimden 6-7 ay sonra rampadan kalkış esnasında yoğun balata kokusu yayıldı. Aracımı yaklaşık 8 yıldır kullanmaktayım ve ilk defa baskı balata kokusu aldım. Acaba silkeleme sorunu değiştirilen baskı/balata kalitesinden kaynaklanma olasılığı varmıdır. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  14. Merhaba benim arabam skoda oktavia otomatik vites şuan yolda kaldım. Dün arabam kucucuk yokuslarda dahi duruyor gibiydi gaza basarken bosa basıyormuş gibi oluyordu. Bugün yokusta kaldim calistiramiyorum... sorun ne olabilir. Servis cok yuksek fiyat verdi. Iscilik dahil 2400tl. Ne yapabilirim. Simdiden teşekkürler...

    YanıtlaSil
  15. Merhaba ustam benim aracım 1.25 Ford Fiesta flair debriyaj ı çok yumuşak vitese geçmiyor sanki çalışmıyor boşta gibi vitese geçirmeye çalıştiğimda geçmiyor ses çıkarıyor sorun u nedir acaba vereceğiniz bilgi için şimdiden teşekkürler.

    YanıtlaSil
  16. Merhaba efendim hayirli aksamlar dilerim balikesirden yaziyorum ismim furkan bir sorum vardi efendim chevrolet cruze 2.0 dizel aracim var aracimin baski balatasi volanti yeni degisti 1500 km oldu efendim sehir icinde dur kalklarda efendim debriaj genellikle itiyor efendim soyle acikliyim debriaj pedalina basiyorum vitese atiyorum sonra ayagimi debriajdan cekinte araba kafa atiyor birde gene ayni sekil debriaja basip vitese atip ayagimi yavasca cekiyorum bu sefer arac kendini toparliyamiyor birden orta hizla ayagimi cekiyorum araba kendini ileri dogru atiyor vites 1den 2 ye attigim zaman ayagimi debriajdan cekince vites kolu ileri geri oynama yapiyor sadece vitesi degistirdigim zaman yapiyor
    Ustaya gittim sanayide bakti denedi debriaji sıkıntı var dedi araba kendini ileri dogru atiyor sanki yay var gibi debriajda hemen itiyo kendini dedi napmam lazim efendim bir oneriniz var mi

    YanıtlaSil
  17. araç dizel focus 2014 model. sabahleyin arabayı debriyaja basıp çalıştırıyorum. debriyajdan ayağımı çekince gevşemiş bilye sesi gibi bir ses geliyor. tekrar debriyaja basınca ses kesiliyor. focuslardaki debriyaj sisteminden dolayı balata bilyesi değişmesi gerekiyor dedi. araç ısındıktan sonra kapatıp açtığımda debriyajdan ayağımı çektiğimde o ses gelmiyr

    YanıtlaSil
  18. Merhaba fiat sitilo 1.6 16v.aracimda sıcak havalarda veya biraz arac ısındıktan sonra debriyaj pedalı basılı kalacakmış gibi oluyor bunun sebebi nedir

    YanıtlaSil
  19. Merhaba
    Bir sorum olucakti beni aydinlata bilirseniz bende ne oldugunu anlamaya calisicam
    Araba calismasiyla birlikte bir ses basliyor debriyaja bastigimda ses kesiliyor Vites degistirmede bir Problem Yok
    Ve yine araba giderkende bu ses var Motor seninden bile duyuluyor

    YanıtlaSil
  20. Çok faydalı ve başarılı

    YanıtlaSil
  21. aracin pejo partner 2003 model akü bitince geri vitedte vurdum çalışti ama 10 saniye sonra traktör gibi ses geldi birde arabayi söndürdüm debriyaja basmadığım halde vitesler geçiyor fakat akü bitik yardim edin

    YanıtlaSil
  22. 2013 1.4 tsi 140 bg leon fr manuel 6 ilerk aracim var 2 vitese atarken sorun yok fakat debriyaji.birakirken çirk diye bi ses geliyor sanzimanci dinledi sanziman sesi degil dedi yagdan dedi degistirdik hala ayni devam etmekte baski balatasida yeni degisti daha 55000 km de arac sizce sorun nedir

    YanıtlaSil
  23. 2005 model megan 2 yari otomatik aracim sanzuman yagini değiştirdikten sonra arac kaydirma yapiyor yagla alakasi olabilir mi cunki eski yagda varmis icinde eski yeni yag karistigindan olabilir mi

    YanıtlaSil
  24. Merhaba,aracım 2004 Ford c max aracımım debriyaj baskı balatası değiştikten sonra,şöyle bir arıza oluştu seyir halinde giderken 70-80 km hızla ilerde ışık var durmam gerekiyor veya dönüş yapmam gerekiyor, debriyaja basıyorum araba viteste frene bastığımda araç stop ediyor ama vitesi boşa alıp frene bastığımda stop etmiyor. Bu arıza araç 15- 20 km gittikten sonra yapmıyor. Cevabınız için şimdiden teşekkür.

    YanıtlaSil
  25. Slm ağzınıza sağlık aracım 93 model Toyota Corolla 1.6 karburator aracında debrej pedalı bagzen yoğun kullanım da içine kaçıyor en dipden kavriyor bu çok nadir oluyor vites herhangi bir konumda iken 12345 bazen de boş konuma çekmeye çalıştığım da biraz sert geliyor debreje tam basmama rağmen tam basilmiyormus gibi bir his veriyor vites zor boşa geçiyor ve vitesi hızlanma anında seyir anında devirli kullanım da bir problem olmuyor geçiyor ama biraz devirsiz deyistiginizde vitesi veya da vites dusurmeniz gerektiğinde vites yerine otururken kut diye ses geliyor (cartlama deyil) debrej hidroliği kirli değiştirilmesini istedim birşey olmaz ondan diye değiştirmediler ve bu sorunları bir ustaya dediğim de biri bozulana kadar kullan komple çıkma şanzıman al takalim dedi bir ara az birşey hidrolik ilave edilmişti rölanti de bir sorun yok cevaniniz için şimdiden tesekkurler.

    YanıtlaSil
  26. Selamlar. Aracim 1000 km de yeni aldim. Gecen gun sıkışık trafikte kullanırken çok düşük hızda tiz bir sürtmr sesi gibi ses gelmeye başladı. Hafif yokuş yukarıyken 1. Vites kavrama yapıp hareket ettiği anda ilk birkaç metre ya da debriyaja basılıyken frene basıp durmak uzereyken bu ses geliyor. Neden olabilir?

    YanıtlaSil
  27. Merhaba
    Bende 2011 sprinter var ilk defa volan takiminin degismesi gerekiyor. 7 yasinda bir minibus icin bu bu durum normal midir yoksa kullanimla alakli bir sorun olabilir mi ?
    Tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,
      Kullanımla alakalı olabilir. Aynı iki araç farklı kullanımla biri 30binde balata bitirebilir, diğeri 70 binde. aynı şekilde volan da öyle. sürekli şehir içi yoğun trafik çabuk arızaya sebep olur.

      Sil
  28. Merhaba benimde bir sorum olacak aracım lacetti hb 1.6 motor. Aracımın silindir kapak contası yandığı için üst kapak taşlandı ve bu arada motor inmişken debriyaj baskı balata ve alt merkez rulmanı değişti. Aracı teslim alalı 3 ay oldu ve motorun çalışması ile ilgili herhangi bir problem kalmadı.

    Sorun şu;
    1- aracı sabah çalıştırdığımda sol önden takırtı geliyor ve ısınıncaya kadar en az yarım saat bu ses devam ediyor.
    2- aynı ses araç sıcak-soğuk farketmeksizin araç boşta iken debriyajdan ayağımı her çektiğimde tak şeklinde devam ediyor.
    3- araç ısınıncaya kadar 2. vitese zor geçiyor.
    4- kalkışlarda motorda aşırı vuruntu yapıyor.
    5- vites değiştirmek için debriyaja bastığımda küt diye bir boşluk hissediliyor. özellikle geri hiderken debriyaja bastığımda bu boşluk çok daha fazla hissediliyor.

    Aracı yaptırdığım yer bu sesleri fazla duymuyor normal diyor. Bu şikayetlerim araca bahsettiğim tamir ve değişim olmadan önce kesinlikle yoktu yağ gibi vites geçişleri ve çok sessiz tatlı kalkışları vardı.

    Bu yüzden aracı başka yerlere gösterdim hepsi farklı konışuyor bulunduğum yerde anlayan usta yok diyebilirim. Aracı bu hale getiren özel servis şimdide şanzımandan geliyor diyor. Ne yapacağımı bilemiyorum. Herkes farklı konuşuyor.

    Sizce yukarda belirttiğim 5 maddelik arızanın (hepsinin bir yere bağlı olduğunu düşünüyorum) sebebi ne olabilir. Tek derdim teşhis koymak zaten geresi çözülür.

    YanıtlaSil
  29. sa kardeşim benşm aracım megane3 2011 dci 5 ileri 90bg, baskı balata değişti kavramada sıkıntı yok sadece debriyaj a basıp çekerken ağır basıp çekerken bi hırıltı oluyor elimle pedalı iterken dönen birşeyin hissini veriyor ama pedal hidrolik, bana kalırsa hafif sürtme hisiyatıda var yani yumuşak değil nedendir acaba

    YanıtlaSil
  30. Hocam kolay gelsin yerin yurdun atölyen varmı aracı alıp geleyim oraya bıktık su iş bilmez ustalardan

    YanıtlaSil
  31. Merhabalar
    2012 sembol arabam var
    Sıkışık trafikte 2 saat kadar yol aldık son esnada araba vitese geçmez ve vitesten çıkarmakta zorlanmaya başladı daha sonra stop edince vites normala geliyor motor çalıştı mı arızayı tekrarlıyor daha sonra bu ariza kendiliğinden yok oldu şu an normale geldi acaba ariza nedir .

    YanıtlaSil
  32. Merhaba aracim çalışırken vitese zor geçiyor stop halinde debriyaja basmadan bile rahat geçiyor sorun nedir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, motor kulakları bozuk olabilir, motor şanzıman bağlantısı bozuk-eksenden kaçık olabilir, şanzımanın içindeki miller (giriş mili-priz direkt mili) yamulmuş olabilir, kavrama eğilmiş-tam ayırmıyor olabilir.

      Sil
  33. Arkadaşlar benim arabamda debriyaj tam dipte kavrıyor
    Ve araba 40-50 km gittikten sonra geri vitese girerken çok ses yapıyor
    Bunun sebebi ne olabilir
    1'2'3'4'5 viteslerde sorun yok
    Baskı ve balatayı takım olarak değiştirmem rağmen sorun yok olmadı
    Başka kullandigim bütün araçlarda debriyaj daha yukarıda kavrıyor
    Bu arabalarda kavrama noktasi ayarlama varmıdır

    Arabam 2009 model 1.9 doblo jtd

    YanıtlaSil
  34. Benim arabam viteslere zor giriyor hatta bazen hiç girmiyor arabayi sağa çekiyorum kontağı kapatıyorum tekrar çalıştırıyorum çok kısa süreli yumuşama oluyor sonra yine sertleşiyor birkaç vites değişme hareketinden sonra yine girmemeye başlıyor araba rolantide çalışıyor durmuş vaziyette vites bir de debriyaja sonuna kadar basmış olmama rağmen araba kalkmaya çalışıyor gaz istiyor gaz vermediğim içinde stop ediyor bunun başlıca nedenleri nedir acaba

    YanıtlaSil
  35. Arkadaşlar bendeki sorunada cevap verirmisiniz. Motor ısınmışken Araç vitesteyken Debyajdan ayağımı kaldırdığımda tak sesi geliyor. Gaz verip çekip tekrar gaza bastığımda aynı sesi tekrar duyuyorum.

    YanıtlaSil
  36. S.a usta benim araba 97 slx bunda arac boşta rölantide çalışıyor ve gıcırtı sesi geliyor ve debrayja basıldığında ses gidiyo debrayja bıraktığında yine uğultu ve gıcırtı ses geliyor bu neden yapar

    YanıtlaSil
  37. Iyi gunler aracim 2011 model hyundai i20 seyir halindeyken 1.-2.-3. Vites farketmiyor duracagim zaman devriyaja basinca rolanti dalgalanmasi oluyor.arac durana kadar devam ediyor dalgalanma. Eger vitesi bosa atip durursam hic bir sorun yok(ilk calistirmada motor sogukken veya sicakken rolantide hic bir sorun yok.)

    YanıtlaSil
  38. Hayırlı gunler sorunum şöyleki; seyir halindeyken mesela 3.viteste duracagim zaman debriyaja basmamla birlikte rolantide dalgalanma meydana geliyor.arac ara gazi verir gibi alip veriyor arac duruna kadar devam ediyor. Durdugum an rolanti sabit kaliyor.ilk calismada veya arac durdugu yerde rolanti hic bir skinti yok yada vitesi bosa atip durmaya kalkarsam yine bir skinti olmuyor.sadece debriyaja bastigim an alip vermeler basliyor sorunum icin bir oneriniz varmidir acaba

    YanıtlaSil
  39. Merhaba araçın motor şanzuman takozları aksları eksozu kintrol edildi harangi bi sıkıntı çıkmadı araç kalkışlarda depriyajı bırakınca vurma yapıyor geei vitezdede kalkışlarda vurma yapıyor 4 ustaya gösterdim arızayı bulamadılar bunun sebebi nedir

    YanıtlaSil
  40. Merhabalar aracım seat leon fr 2014 1.4 TSI manuel aracı calıştırdıgımda şanzımandan ince bi tikirti geliyor debraja bastıgımda kesiyor debrajda titreme yok yolda bi ugultu yok debraj olması gereken sertlikte ve kavrama sı iyi sorun ne olabilir ?

    YanıtlaSil
  41. Slm bnmde stilo arabam var motor ısınınca debriyaj dan gıcırtı gelıo kasmaya baslıyo neden olabilir yorum yapabilir isiniz

    YanıtlaSil
  42. Slm bndede stılo var aynı sorun bndede var saglam Bı fıat cıya gotrdum debriyaj catalının ıcındekı burclar yağlanması gerekiyor dedi

    YanıtlaSil
  43. Selamunaleyküm 2017 ford courier aracım var 1.6 95 hp aracımın sorunu şu rolantide çalışırken önden şıngırtı şeklinde bi ses geliyor debriyaja basınca kesiliyor birde mesela 4. Vite 65 70 le giderken gaza basınca devir saati 2500 3000 aralığında salınım yapıyor ama bunu sürekli yapmıyor ara sıra oluyo gösterdiğim ustalardan biri baskın hafif kaçırmaya başlamış seside rulmandan yapıyor dedi diğeri şanzımandan olduğunu rulmanın bağlı olduğu milde sorun olduğunu yardımcı olurmusınız

    YanıtlaSil
  44. merhabalar yazınızı tamamen okudum ama soruma uygun cevabı bulmadım
    yardımcı olursanız çok sevinirim çünkü tekrar eden bi arızam var ve sebebini bi türlü bulamıyor ustalar
    aracım astra G kasa aracım sabahları vitese geçmiyor biraz çalışır durumda beklettikten sonra hafif zorlanarak geçiyor özellikle 1. vitese geçerken zorlanıyor iyice ısındıktan sonra araba normale dönüyor. ilk bozulmasında debriyaj tamamen boşalmıştı ve usta üst merkez demiş değiştirmşiti sorun çözülmüştü yaklaşık 6-7 ay kullanıktan sonra aynı sorun tekrar etti yine üst merkezi değiştirdim şimdi yine aynı sorun var. üst merkez neden bozulur neden sürekli bu arızayı alıyorum? yine üst merkezi değiştirecem ama neden bozulduğunu bileyimki tekrar tekrar değiştirmek zorunda kalmayayım. bi yardımcı olun rica ediyorum herkes farklı bişey diyor ve birbiriyle zıt şeyler ne yapacağımı şaşırdım

    YanıtlaSil
  45. Selamın aleyküm iyi günler fiat doblo 2016 model aracımda ki sorun seyir halindeyken özellikle 4 ve 5 viteste yapıyor debriyaj pedalı boşa düşüyor 1 vea 2 vea 3 viteslerde hiç bişe yok sadece 4 ve 5 de pedal boş böle bir sorunla karşı karşıya geldiniz mi sebebi nedir şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  46. Slm aleyküm ustam size bir sorum olacak Allah rızası için cevaplarsanız sevinirim laguna 1 aracım yolda ayagimi gazdan çekince bir hırıltı oluyor motor freni gibi gaz verince olmuyor debriyaja basincada olmuyor sanjiman kontrol edildi istavroz dişlisi değişti sorun hala aynı bugün baskı balata aldım daha takılmadı cevaplarsanız duaciniz olurum

    YanıtlaSil

Yorum Gönder