Klima ve Yakıt Sarfiyatı - Dijital ve Manuel Klima Farkı


(Manuel Klima)

Manuel ve Dijital(otomatik) Klima Arasında Ne Fark Var? Dijital Klima Kullanımı 

Manuel Klima Kullanımı
Manuel klimalarda, fan hızı ve sıcaklık elle ayarlanılır ve ortam sıcaklığını sürekli olarak sürücü ayarlamak zorundadır, klima hep çalışır.
Fan hızı butonu çevrilerek, klima fanının hızı ayarlanır.
Sıcaklık butonu çevrilerek, istenilen sıcaklık ayarlanır, mavi soğuk, kırmızı sıcak.

Dijital Klima Kullanımı
Dijital-otomatik klimalarda sıcaklık derece olarak seçilebilir. Aracın içerisinde sıcaklık sensörü (ön konsolda), güneş ışığı (solar) sensör (ön konsol cama bakan kısımda), dış ortam havası sıcaklık sensörü (ön tamponda), kalorifer su sıcaklık sensörü, Evoparatör sıcaklık sensörü vardır, klima kontrol ünitesi bu sensörlerden gelen sinyalleri hesaba katarak klimanın çalışmasını düzenler. Aracın içi 30 derece ve sıcaklık değeri 17 derece girildiğinde . Klima fanı auto konumuna alındığında, klima kontrol ünitesi aracın iç sıcaklığını bu sıcaklık değerine çekmek için, ayarlanabilir (değişken hacimli) klima kompresörünü tam kapasitede çalıştırır ve uygun fan üflemesi yapar. Sıcaklık azaldıkça, kompresörün ve fanın hızını azaltır.

(Dijital-Otomatik Klima)

Klima Yakıtı Etkiler mi? (Klima Yakıt Tüketimi - Klima Kullanımı)
Aracın kliması açıldığında, klima kompresörünü motor çevirdiği için ve motordan beygir gücü çektiği için, ister benzinli ister dizel ister lpg'li olsun, aracın yakıtı artacaktır. Klimanın yakıtı arttırmamasının tek yöntemi, yeni nesil enjeksiyonlu araçlarda yokuş aşağı inerken, araç vitesteyken, gaz pedalından ayağınızı çektiğinizdeki durumdur, araç kendi kinetik enerjisiyle aktığından ve motoru çevirdiğinden, klima yakıtı etkilemez.

*Eski tip sabit kademeli klima kompresörlerinde, klima kompresörü ya açıktır ya kapalıdır. Açtığınızda aracın çekişi düşer ve yakıt artar. Manuel klimalı araçlarda, klimayı açtığınızda, fanı ister 1 ister 4. Konuma alın, yakıtta değişen bir şey olmaz, klima hep aynı yükte çalışır. Yani fan hızını değiştirmek size yakıt tasarrufu yaptırmaz.

*Sabit kademeli kompresöre sahip, otomatik klimalı araçlardaysa, ayarlanan sıcaklığa ulaşıldığında, klima kapatılır; sıcaklık arttığında tekrar açılır. Yani periyodik olarak açılıp kapanarak uyarlama yapmaya çalışır. Fakat açıkken tam kapasite çalışacaktır.

*Yeni nesil otomatik klimalardaysa, klima kompresörünün de kademesi azaltılabiliyor (ayarlanabilir - değişken hacimli) kompresör sayesinde. Kompresörde, piston stroklarının değiştirebilen eğik plakanın eğiklik açısı elektronik olarak değiştirilerek, kompresör tam kapasiteden boş moda kadar değişken yüklerde çalıştırılabiliyor.Böylece düşük kademede çalışan klima kompresörü daha az beygir gücü çekiyor ve aracın yakıt sarfiyatı daha az artıyor.
Yani otomatik klimalı yeni nesil bir aracınız varsa, klima fanını 1. Kademeye alırsanız araç az yakar, çekiş fazla düşmez; klima fanını 3-4’e alırsanız çekiş düşer, yakıt artar.
“Auto” butonunu kullanmak ve uygun bir sıcaklık değeri girmek, en ideal olanıdır, klima kontrol ünitesi en uygun kompresör ve fan ayarlamasını yapacaktır. Başta hızlı üfleyen fan, aracın içi soğudukça yavaş üfleyecektir.
Dijital-otomatik klimalı araçlar, manuel klimalı araçlarda daha az yakar.
Dijital klimalı lüks araçlarda, sağ ve sol ayrı olmak üzere çift bölgeli klima, hatta her yolcu için ayrı ayrı arka kısımlar dahil iklimlendirme yapmak da mümkündür.

Araç Klimasının Çalışması Teme Bilgiler à



Yorumlar