Benzin Pompası Nedir? Benzin Pompası Arıza Belirtileri

yakıt pompası
(Elektrikli benzin pompası)
Yakıt Benzin Pompası Nedir Nasıl Çalışır?

Günümüzde elektrikli yakıt pompaları hem benzinli hem dizel araçların yakıt depolarında bulunarak, motora yakıt beslemesi yapmaktadır. Elektrikli yakıt pompaları, kontak açıldığı andan itibaren birkaç saniye çalışır ve durur, böylece motor çalıştırılmadan önce yakıt sisteminde bir ön yakıt basıncı oluştururlar. Motor çalıştıktan itibaren sürekli çalışmaya devam ederler.

Benzin Pompası Arıza Belirtileri Nelerdir? (Benzin pompası arızası nasıl anlaşılır)
Benzin pompası arızalanırsa ne olur sorusunun cevabı, pompa tamamen durmuşsa , yakıt motora gönderilemeyeceğinden, motor stop eder bir daha çalışmaz. Pompa tamamen bozulmamışsa yani tıkanma vb sebeplerle basma miktarı azalmışsa, bu durumda motor tekleme, gaz yememe, yüksek hızlara çıkamama gibi belirtileri olacaktır.

Marşa bastınız, motor marş alıyor ama çalışmıyor, bunun iki temel sebebi vardır; ya ateşleme yapmıyor, ya da benzin gelmiyor. Benzin pompasının çalışıp çalışmadığını, sessiz bir ortamda kontağı açarak ve dinleyerek anlayabilirsiniz, aracın arkasından uğultu şeklinde kısa süreli bir ses gelmeli. En kolay yöntem budur.

Yeni nesil araçlarda, yakıt basıncı sürekli ölçüldüğünden, ve diyagnostikte benzin pompası çalışma testi yapılabildiğinden, benzin pompası arızası kolaylıkla belirlenebilir.
Benzin pompasının çalışmama sebebi, sigortanın atması, rölenin bozulması, bağlantı kabloları ve soketlerdeki kopma-gevşeme-temassızlık olabilir. Benzin pompasını değiştirmeden önce, sorunun tam olarak ne olduğu belirlenmelidir.

Benzin pompası neden arıza yapar neden yanar? (Yakıt pompası arıza sebepleri)
Benzin pompasının bozulma sebebi genelde kirliktir. Eğer benzin deposunda toz-pas-tortu-katı parçacıklar gibi kirler varsa, bu kirler benzin pompasını bozabilir, benzin pompasının filtresini tıkayabilir ve pompanın yanmasına sebep olabilir. Bu sebeple, yakıt deposunu temiz tutmak, kaliteli yakıt almak önemlidir.

Bir diğer yakıt pompası arıza sebebiyse, aracı çok az benzinle kullanmaktır. Bu genelde lpg’li araç sahiplerinin başına gelir. Araç lpg’de çalışsa bile, motor çalıştığı sürece, yakıt pompası da sürekli çalışır. Depodaki benzin seviyesi çok az olduğunda, benzin pompasının soğuması ve yağlanması zorlaşır, bu durumda aşırı ısınarak arıza yapar. Bunu önlemek için, depoda her zaman 1/4  çeyrek depodan az olmayacak şekilde benzin bulundurmak uygun olacaktır.

Elektrikli yakıt pompalarının görevi nedir?
*Çok noktalı enjeksiyonlu benzinli araçlarda (MPI) (benzin, emme supapının arkasına püskürtülür), depodaki yakıtı yaklaşık 5 bar civarı bir basınçla enjektörlere basar.
* Direkt enjeksiyonlu benzinli motorlarda  (GDI) (benzin, direkt yanma odasına püskürtülür), depodaki yakıtı motorda bulunan bir yüksek basınç pompasına basar. Bu sistemde elektrikli yakıt pompası bir “ön besleme pompası” görevi görür. Basınç yaklaşık 3-5 bar civarındadır.
*Dizel araçlarda kullanılan elektrikli yakıt pompası da yine, depodan çektiği mazotu, dizel motorun common rail yüksek basınç pompasına gönderir, burada da bir besleme pompası görevi görür.

Yeni nesil elektrikli yakıt pompaları, motorun ihtiyaç duyduğu yakıt miktarına göre ayarlanabilir. Pompanın çalışma hızı, motor kontrol ünitesi (ECU) tarafından değiştirilebilir.
Elektrikli yakıt pompaları, yakıt deposunun içinde bulunur. Yakıt pompasının depo içinde olması sayesinde, pompa sesi önlenmiş olur, pompanın soğutulması ve yağlanması yakıt tarafından gerçekleştirilir. Aracı yakıt deposunda çeyrek depodan az benzinle sürekli kullanmak,   pompa yeterince yağlanıp soğuyamadığı için, ömrünün kısaltacaktır. Arıza yapma riskini yükseltecektir.

Elektrikli yakıt pompasının emiş hattı girişinde, depodaki pas, kir  vb. parçacıkların engellenmesi için bir filtre bulunur.

Eski karbüratörlü araçlarda, elektrikli benzin pompası bulunmaz, bu araçlarda benzin otomatiği dediğimiz diyaframlı tip bir benzin pompası vardır. Bu benzin otomatiği motorda bulunur ve hareketini mekanik olarak eksantrik milinden alarak çalışır. 90’lı yıllardan öncesine ait bir sistem.

Elektrikli Yakıt Pompası Çeşitleri Nelerdir?
En yaygın iki çeşidi: 
* Roller cell pump (makaralı pompa silindir hücreli pompa) 
* Türbin tip  (turbine style fuel pump)

Konuyla ilgili bakınız:



Yorumlar