Takip Edin

Mercedes Airmatic Nedir? Nasıl Çalışır? Parçaları Nelerdir?


Airmatic Havalı Süspansiyon Sistemi
Airmatic, mercedes firmasının ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminin adıdır. Airmatic süspansiyon sisteminde, yol, hız ve yük şartlarına göre, süspansiyon sistemi (havalı körük ve amortisör) özelliği sert-yumuşak olarak ayarlanabilir, aracın yüksekliği değiştirebilir. Bu hem manuel olarak butonla, hem de otomatik olarak yapılabilir. Airmatic bir yarı aktif süspansiyon sistemidir.

Öncelkle havalı süspansiyon sisteminin çalışmasıyla ilgili detaylı bilgiyi buradan okumanız önerilir.

Havalı süspansiyona 3 temel faktör etki eder:
Yük (ağırlık)
Sürücünün seçimi
Araç hızı.

Havalı süspansiyonda, aracı yükseltmek için, havalı körüklere gönderilen havanın arttırılması gerekir.
Sürücü bozuk yollarda ve ya bir kaldırımdan geçerken, süspansiyon yüksekliğini butona basarak yükseltmelidir.

Havalı Süspansiyon Ünitesi
Havalı süspansiyon sisteminde 4 tekerlek için 4 tane süspansiyon ünitesi bulunur, ünitenin alt kısmı alt salıncağa, üst kısmı gövdeye bağıdır. Tek bir parça halindedir; amortisör ve yay görevi gören hava körüğü bir aradadır. Helezon yay yoktur. Arka aksta, körük ve amortisör ayrı ayrı olabilir.

(Havalı süspansiyon ünitesi)

Havalı Süspansiyon ünitesinin Parçaları
*Üst hava bölmesi ve hava körüğü
*Dış koruma körüğü
*Amortisör
*Sönümleme valfi (amortisör sertliğini ayarlar)
*Seviye Valfi (körüklerde bulunur, yüksekliği ayarlar)
  
Havalı Süspansiyon ünitesinin Görevleri;
Yaylanma yapmak,
Sönümleme yapmak,
Seviye ayarını yapmaktır.

Ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminde, aracın yüksekliği, hava körüklerine gönderilen havanın miktarı değiştirilerek ayarlanır; daha yüksek için daha fazla hava, daha alçak için daha az hava. Hava miktarı elektronik olarak ayarlanır. Sistem yaklaşık 6-10 barlık bir basınçta çalışır ve sistemin ve her bir süspansiyon ünitesinin basınç miktarı ölçülerek algılanmaktadır. Basınçlı hava, kompresör tarafından üretilir ve hava tankında her an kullanılmak üzere depolanır, kompresör sadece depodaki hava basıncı azaldığında (11 barın altına düştüğünde) çalışır ve havayı tamamlar, her zaman çalışmaz. Pnömatik valf ünitesi, kompresörün yanında bulunur ve hava akışını düzenler.

Süspansiyon ünitesindeki hava körüklerinde, havanın körüklere basılması veya körüklerden havanın boşaltılmasını sağlayan elektronik seviye valfleri bulunur.

Ayarlanabilir havalı süspansiyon sisteminde, süspansiyonun konforlu yumuşak ya da sert spor modlarına uyarlanması, amortisörün çalışması düzenlenerek sağlanır, bunu süspansiyon ünitesinde bulunan sönümleme valfi gerçekleştirir. Sönümleme valfi, elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir.  Sönümleme valfinde, 2 adet manyetik selenoid valf vardır, bu valfler, amortisörün çekme ve/veya basma yumuşaklık-sertlik ayarını yaparlar. Sönümleme valfleri, amortisörün içinde bulunan amortisör pistonunun üst ve alt odalarına bağlı bir hidrolik hatta bulunur. Yukarı-aşağı hareket sırasında, yağın geçişini, ekstra kanal açarak daha da yumuşatır, ya da ekstra yağ geçiş kanalını kapatarak sertleştirir.

Havalı Süspansiyon Sisteminin (Airmatic Dual Control) Parçaları
*Hava kompresörü
*Valf ünitesi ve basınçlı hava boruları
*Hava tankı
*Süspansiyon üniteleri (tekerleklerde)
*İvme sensörü, seviye sensörü, hava basınç sensörü; ayrıca diğer sistemlerdeki; tekerlek devir sayısı sensörü, fren pedalı konum sensörü (fren şalteri), ESP çalışma bilgisi, direksiyon açısı sensörü,
*Süspansiyon Sistemi Elektronik Kontrol Ünitesi (Kumanda kutusu)
*Sürücü seçim butonları

Tüm havalı süspansiyon sisteminin parçaları, süspansiyon sistemi elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir. Sistem, ivme sensörlerinden, seviye sensörlerinden (2 önde 1 arkada), direksiyon açısı sensöründen ve hava basınç sensöründen gelen sinyallerle çalışır.

Airmatic havalı süspansiyon video:

  

Seviye Sensörü 
Adaptif (ayarlanabilir) süspansiyon sisteminde, aracın o andaki yerden yüksekliğini algılayan sensöre, seviye sensörü denir. Aracın seviyesi, aracın önünde sağ ve sol süspansiyondan, aracın arka köprüsünden ölçülür. Seviye sensörleri aracın önünde süspansiyon üst salıncak bağlantı koluna (sağ ve sol süspansiyon) 2’şer adet bağlanmıştır.
Seviye sensörü hall effect prensibiyle çalışır ve dönme açısını çok hassas olarak algılayarak, sinyal olarak süspansiyon kontrol ünitesine gönderir.
Arka seviye sensörü, arka akstaki viraj denge çubuğu üzerine bağlıdır. Yüke bağlı olarak viraj demirinin burulma miktarını ölçer.
Ön süspansiyon üst salıncak kolundaki ön seviye sensörü de gene, sürüş şartları ve yüke bağlı olarak salıncak kolunun hareketini açısal olarak algılayıp kontrol ünitesine iletir.

(Airmatic ön süspansiyon seviye sensörü)
İvme Sensörü 
Üç adet ivme sensörü bulunur 2 tane önde 1 tane arkada. Öndeki süspansiyon ivme sensörleri, süspansiyon kulelerine monte edilmiştir. Yay kütlesine sahip elektronik bir titreşim elemanından oluşan ivme sensörü, süspansiyon ünitelerine gelen düşey darbeleri algılayarak kontrol ünitesine iletir, buna göre her bir süspansiyon ünitesi, bu darbelere göre uyarlanır.

Basınç Sensörü 

Basınç sensörü, hava tankı ve süspansiyon ünitelerindeki basınç miktarını ölçerek, bir sinyal olarak elektronik kontrol ünitesine gönderir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.