Benzin-Yakıt Deposu Havalandırma Sistemi

Benzin-yakıt deposu havalandırma sistemi anlatımına başlarken temel üç sorudan başlayalım: Benzin deposu hava yapar mı? Evet yapar.
Benzin deposu neden hava yapar? Depoya yakıt doldurulurken, dolan yakıtın hacmi kadar havanın dışarı çıkması gerekir, ya da sıcak havada benzin buharı basıncı oluşur. 
Benzin deposunun hava alması gerekir mi? Evet benzin deposunun hava alması gerekir ve bazı durumlarda hava-benzin buharını tahliye etmesi gerekir. 

Yakıt deposu havalandırma sisteminin mantığı şudur; kapalı bir kabın içine sıvı eklerseniz, eklenen sıvı miktarınca içerisindeki havanın dışarı çıkması gerekir. Ya da sıvı dolu kapalı bir kaptan sıvı boşaltırsanız, boşaltılan sıvı miktarı kadar havanın içeri girmesi gerekir. Bu olmazsa, kap ya şişer ya da büzülür. Otomobile yakıt alırken pompa tabancasının hemen atması, depoya yakıt alınamaması, depoyu dolduramamak gibi sorunlar, yakıt-benzin deposunun havalandırma sisteminde arıza olmasından kaynaklanmaktadır.

 
(Benzin deposu genleşme haznesi - Benzin deposunun havalandırlması-Benzin Buharının Tahliyesi)

Genleşme Deposu – Yakıt/Benzin Buharı Geri Dönüş Borusu
Yakıt deposunda bulunan bu parça yedek depo olarak da anılır fakat bu bilgi yanlıştır. Otomobillerde yedek depo yoktur. Bu, genleşme deposudur. Yakıt depolarına normal yakıt kapasitesinin %10-15’i kadar bir genleşme deposu eklenmiştir. İstasyonda depoya yakıt doldururken, dolan yakıtın hacmi kadar havanın-buharın yer değiştirmesi gerekir, böylece depoya yakıt kolaylıkla dolabilir. Giren yakıttan dolayı basınç artmaz ve pompa tabancası depo dolmadan atmaz. Bunun dışında, benzin buharının burada tekrar sıvı hale gelerek depoya akması da sağlanır. 
Bazı araçlarda depo kapağının hemen altında genleşme haznesine açılan bir buton-kanal vardır, genleşme haznesine yakıt alınması arızalara neden olabilir ayrıca yangın açısından tehlikelidir.
Bazı araçlarda deponun üst kısmında, bazı araçlardaysa depodan ayrı olarak genleşme haznesi ve yakıt buharı ayrıştırıcısı bulunmaktadır.
 
Yakıt-Benzin Deposu Hava Tahliye ve Havalandırma Sistemi
Benzin-yakıt deposunun çalışmasından kaynaklanan iki temek sorun vardır:
1. Benzin deposundaki benzin buharı ne olacak? Dışarı mı atılacak yoksa tekrar kullanılacak mı?
2. a) Benzin-yakıt deposunda; istasyondan yakıt alırken oluşan veya sıcaklık artınca oluşan depo içindeki basınç nasıl tahliye edilecek?
b) Yakıt azaldığında veya soğuma olduğunda meydana gelen vakum (negatif basınç) nasıl yok edilecek?
Bu sorunlara teknolojik gelişmeyle birlikte çeşitli çözümler geliştirilmiştir.

Havalandırmalı Tip Benzin Deposu Kapağıyla Hava Tahliye ve Havalandırma Sistemi (Eski Sistem)
Çok eski araçlarda (70’ler öncesi) yakıt deposu kapağında kanallar vardır ve hava serbestçe içeri girebilir, yakıt buharı serbestçe atmosfere salınırdı (hava kirliliği ve yakıt kaybı). Bu sistem artık kullanılmıyor.
Daha sonraki araçlarda depo kapağında çift yönlü çalışan havalandırma valfi kullanılır (havalandırmalı depo kapağı).Depodaki benzin buharı ve yüksek basınç atmosfere salınır veya  vakum oluştuğunda ters yönlü çalışıp depo içerisine hava alınır. Bu tip benzin deposu havalandırma sistemi eski araçlarda kullanılmaktadır (90’lar ve öncesi). 

Depo kapağında mekanik olarak çalışan iki yaylı valf vardır. Valflerden biri depo içine açılarak vakum oluştuğunda dışarıdan hava girişini sağlar; diğeriyse depo içinde aşırı basınç oluştuğunda açılarak benzin buharının dışarıya atılmasını sağlar. Benzin buharı atmosfere salınarak ziyan olur ve çevreye zarar vermiş olur (hidrokarbon salınımı).
Çift yönlü havalandırmalı depo kapaklarından sonra, karbon kanister sistemiyle beraber vakum valfli sadece depo içerisine hava alan (dışarı benzin buharı bırakmayan) kapaklar kullanılmaya başlandı. Bu depo kapaklarından sonraysa tamamen sızdırmaz yakıt deposu kapakları kullanılmaya başlandı (kapalı devre yakıt sistemi).
(Benzin deposu kapağı havalandırmalı (valfli) tip ve havalandırmasız (sızdırmaz-valfsiz) tip)

Benzin kapağı bozulduğunda veya değiştirilmesi gerektiğinde, mutlaka aynı tip depo kapağı kullanılmalı. Eğer sızdırmaz depo kapağıysa yine sızdırmaz depo kapağı kullanılmalı; Havalandırmalı tipse, yine havalandırlamlı tip yakıt deposu kapağı takılmalıdır. Aksi halde depo hava alamaz, pompa yakıt gönderemez, araç çalışmaz, yakıt pompası bozulur. Havalandırmasız sızdırmaz tip depo kapaklarında, "non vented" - "no venting" (havalandırma yok) ingilizce uyarı ibaresi bulunur. 

Karbon Kanister Sistemiyle Benzin Buharı Yeniden Kullanımı ve Benzin Deposu Havalandırma Sistemi (Yeni Sistem)
Günümüz araçlarında kullanılan karbonkanister sistemi kullanılır, böylece hem benzin deposunun havalandırılmasını sağlanır hem de benzin buharı doğaya salınmadan tekrar emme manifolduna gönderilerek motorda yakılır.

Benzin-Yakıt Deposunda Vakum Oluşması
Benzin-yakıt depolarındaki hava-benzin buharı tamamen dış havaya sızdırmaz değildir. Motor yakıtı yaktıkça ve yakıt pompası depodan yakıtı gönderdikçe, depoda yakıt miktarı azalır ve azalan yakıtın hacmi kadar içeriye hava girmesi gerekir, eğer depo içine bu hava girmezse vakum oluşur. Ayrıca hava sıcaklığının azalması sebebiyle yakıt-buhar yoğunluğu azalır, basınç azalır ve vakum oluşur. Vakum çok artarsa depo içe çöker ve yapısı bozulur, ayrıca yakıt pompası düzgün çalışmaz ve yakıtı gönderemez hale gelir.

Depoda vakumu önlemek için;
a) Depo kapağındaki içeri açılan havalandırma valfi (vakum çekvalfi) , vakum oluşup valf diyaframını içeri çekince, açılır ve içeriye hava girmesini sağlar, depoya hava girip vakum ortadan kalkınca kapanır. (Bu tür depo kapaklarına vakum kırıcılı kapak da denir)

b) Bezin depo kapağı havalandırma valfsiz tamamen sızdırmaz olabilir, ne depo içine hava alır ne de depodan dışarı hava boşaltır. Bu durumda deponun havalandırılması (depoya hava girişi) karbon kanister sisteminde bulunan benzin deposu havalandırma valfi ve bu valfle beraber çalışan depoda bulunan havalandırma valfleri (genelde çek valf) tarafından yapılır. Benzin deposunda depo basınç sensörü bulunmaktadır, bu sensörün gönderdiği sinyallere göre, valfler elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir.

c) Dizel araçların mazot deposunda (deponun üst kısmında) bir havalandırma valfi (havalandırma klapesi) vardır ve depodaki mazot miktarı azaldıkça, vakum oluşmasını önlemek için bu valften deponun içine hava girer. Havalandırma valfi, yaylı basit bir çekvalf gibi çalışır, vakum etkisiyle yay kuvveti yenilir, kanal açılır, vakum azaldığında kanalı yay kapatır.
Havalandırma valfiyle beraber deponun üst kısmında, aracın takla atması durumunda buradan yakıtın sızmaması için bir kaçak önleyici valf (devrilme valfi) bulunur, depo ters döndüğünde kanalı kapatır.

Benzin-Yakıt Deposunda Hava (Basınç) Oluşması
Petrolde arabaya yakıt alırken deponun içine yakıt hızla akmakta ve depo dolmaktadır, bu durumda yükselen yakıt seviyesi sebebiyle, deponun içindeki benzin buharı gidecek yer bulamazsa basıncı artar. Ayrıca benzin buharının artması ve/veya sıcaklığın artmasıyla depo içerisindeki basınç artar. Bu durumda depodaki benzin buharı, karbon kanister haznesin gönderilir. Depodaki benzin buharı, yakıt buharı ayrıştırıcısında, sıvı ve gaz olarak ayrıştırılır, sıvı benzin depoya geri döner, gaz halindeki benzin buharı karbon kanister haznesine gider ve burada biriktirilir. Karbon kanister dolduğunda, ECU tarafından, karbon kanister valfi açılır ve düzenli olarak motor emme manifoldu – gaz kelebeği boğazına gönderilerek yakılır.

Yorumlar

  1. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  2. Mrb honda civic ies aracim var araci stop ettikten sonra icinde benzin kokuyor arastirmalarima gore depo hava tahliyesinde bir sorun var gibi gozukuyo sizde neden kynaklaniyor nasil bir yol izlemem lazim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamünaleyküm bende de marea 2004 liberty var.bende bezin alımında sorun yaşıyordum.Benzin tabancası hemen atıyor.Depoda basınç oluştuğundan sıkıntı oluyordu.Benzin depo kapağını açınca hava çıkıyor.Benzin dışarı akıyordu.Benzin genleşme haznesinde ve hortumları tıkanıklık olabilir.Bu sorun benzin pompa motorunuda bozuyor. genleşme valfi tıkalı veya arızalı olabilir.Ben depoyu komple söktürür arızayı fidwrdim

      Sil
    2. depoda vakum olustugu icin yakit alamiyor yada kapagi actiginizda fıs sesi cikiyor yada arac gec calisiyorsa butun bunlarin çözümü depo kapagina 2 mm bir delik açın sorunlar ortadan kalkar.

      benim aracimda seyir halinde arka cam acilinca benzin kokusu geliyordu depo hava yaptigi icin vakum olusuyordu kapagi acinca fıslıyordu en zayif yerden benzin buharini saliyordu bu durum benzin hortumundaki benzini geri cektigi icin arac zor calisir

      depo kapagina 2mm delik vakum ortadan kalkti

      Sil
  3. 2004 marea aracima Benzin alırken tabanca sürekli atıyordu atınca benzinde boşa dokulunce yarim depo ancak doldurabildik öğlen sıcağında uzun yola ciktim bi süre sonra benzin kokusu sardı aracı durduğunda depo borusundan benzin dokuluyor du sorunu çözemedim yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abi cozebildinmi sorunu aynisi bende de oluyor corolla 2009 model benzin alirken surekli tabanca atiyor

      Sil
    2. 98 maria elx acım var depo ya benzin dolduramiyoruz sirekli tabanca atiyor aynı sorun bizdede var ( karbon kanister benzin buhar depo ici havalandıfma kabi var arka sag teker davlumbazı icinde ) aldigim adam 14 orjinal jant takmakyerine 15 inc 195 ebat lastik takmıs lastik surttukce ( kanister ) kabını delmis 2 sefer arac yolda kaldı 2 kezb depo temizledik su alıp kaptan dopoya su dolmuştu bildigim kadariyla bu (kanister ) kabının üstunde cekvalfli kapak var dopodaki havayı buradan atması gerekirken atamıyor depoda hava oldugu icin benzin almıyor depoya😉

      Sil
  4. Kolay gelsin. 98 model Ford fiesta flair model aracımda stop etme sorunu var. Seyir halinde debriyaja basınca devir bazen çok düşüyor, stop edecek gibi oluyor. Bazen toparlıyor ama bazen de stop ediyor. Bilgisayar tespit için bağlattım. P0443 ve P1479 hata kodları aldım. Hangi ustaya gittiysem olmadı. Yardımcı olursanız sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/10/kanister-valfi-arizasi-evap-p0440-p0441-p0450.html

      Sil
  5. 2005 focus sabahları çalılırken depodan çok acayip sesler geliyor.. benzin pompası değişti yine aynı ses geliyoneden olur acaba direk benzin deposundan geliyor

    YanıtlaSil
  6. Herkese merhabalar.
    Egzozla benzin deposu arasindaki koruyucu aliminyum düşmüş(sadece 1 parçasi)
    Egzozun isinmasi halinde depoya bir zarar verirmi?teşekkürler...

    YanıtlaSil
  7. Peugeot partner tepe aracimin mazot deposu boş olduğu halde mazot koyamiyoruz. Petrolde 10 tl koyar koymaz pompa atıyor. Biraz yol yapınca depo kapağını açtığımda vakum sesi çıkartıyor. Nerede problem var anlamış değilim. Depo sökülmesi gerekiyor mu sokuleceksede tamircimi sokecek eksozcumu sokecek bilen çıkmadı. Aracima mazot koyamıyorum. Anlatılanları okudum sanki deponun hava almaması gibi duruyor. İşin garip tarafida yakıt göstergesi full gösteriyor. Ama depo boş.

    YanıtlaSil
  8. Şükrü bey arızanız çözüldü mü acaba sorun neymiş bendede yakıt göstergesi ful duruyor yakıt alırken hemen tabanca atıyor,

    YanıtlaSil
  9. Merhaba. Aracım 2016 fiesta benzinli. Aracım güneşin altında kaldığı zaman çalıştırmak istediğimde çok zor çalışıyor. Gaza yüklenmem gerekebiliyor yoksa stop ediyor. Fakat gölge veya soğukta kaldığında bunu kesinlikle yapmıyor. Servis sorunu bulamadı acaba havalandırma valfinde sorun olabilirmi?

    YanıtlaSil
  10. Bende 2009 model renk sembol var yakıt alırken pompa atıyor ne yapmam gerekir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende de aynı sorun var sizin çözüldü mü acaba nasıl bir yol izlediniz?

      Sil
  11. Bende de vardı sorun depo yanında ince delikten pipet yardımı ile hava verdim başka yerden çıkmasın die deponun ağzına bir bez tikadim sorun cozuldu

    YanıtlaSil
  12. peugeot 307 benzin kapağından koku geliyor.
    davlumbzı söktün borularda bir şey var mı diye yok idi,
    benzin konusu araç içerisine vermiyor

    YanıtlaSil

Yorum Gönder