Motor Yağı Basınç Müşürü (Yağ Müşürü) Nedir ? Görevi Arızaları

Motor Yağı Basınç Müşürü (Yağ Müşürü) Nedir ? Görevi Arızaları 

Yağ müşürü, motor yağının basıncını algılayan bir şalterdir (anahtardır). Yağ basıncı yeterince yüksek olduğunda, müşürün içindeki şalter “OFF” konumdadır. Motor yağ basıncı düşerse, müşürdeki şalter kapanır ve “ON” konumuna, yani iletime geçerek, ECU’ye bir elektrik sinyali gönderir. Eğer araç  eski ve ECU’sü yoksa, direkt gösterge panelindeki yağ ikaz lambasını yakar. 

Kontak anahtarı açıldığında, diğer ikaz lambalarıyla birlikte yağ ikaz lambası da yanacaktır, motorun çalışmasıyla birlikte yağ basıncı artar ve ikaz lambası söner.
Motor çalışıyorken yağ basıncı düşerse, yağ ikaz lambası yanar.
Örneğin motor çalışıyorken yağ basıncı 0,2 barın altına düştüğünde, yağ basınç ikaz lambası yanar. 
Yağ basıncı normal değerindeyse, örneğin 0,2 bar üzeri, ikaz lambası söner. 
Ortalama yağ basıncı örneğin 0,5 – 5 bar arasındadır. 
(basınç değerleri temsilidir).
Bazı araçlarda yağ basıncını gösteren ayrı bir gösterge de bulunur (özellikle spor otomobillerde).


Yağ müşürünün içinde bir yay vardır ve bu yay, kontakları iterek onları kapalı (ON) halde tutar, motor çalışmıyorken müşürdeki durum budur. Motor çalıştığında, yağ pompası basınçlı yağ üretir ve basınçlı yağ, müşürün içine etki ederek, yayı geri iter, kontaklar açılır (OFF), böylece müşür OFF konumda olur, bunun anlamı sistemde yeterince yağ basıncı var demektir.
Yağ müşürü (şalteri) soketinde sadece bir pin vardır, bu hat pozitiftir, müşür gövdesinden şasilenmiştir. İçinde kontaklar temasa geçtiğinde devre tamamlanır ve müşür iletime geçer.
 Motor çalışıyorken yağ basıncı düşerse, müşür kontakları kapanır ve iletime geçer, bunun anlamı yağın basıncının düştüğüdür. Yağ ikaz lambası yanarsa gösterge panelinde kırmızı renkli yağ basınç uyarı lambası yanar. Lamba yandığında araç stop edilmelidir ve gerekli tüm kontroller yapılmalıdır. (Bkz: Yağ Basıncı İkaz Lambası Neden Yanar?)

Yağ basınç müşürü nerededir? (Yağ müşürünün motordaki konumu) Yağ filtresi yakınlarına ana yağ kanalı üzerine, motor bloğu veya karter kısmına yerleştirilmiştir. Genelde motorun alt kısmında kartere yakın ve yağ filtresinin yanında bulunur.
  


Elektronik kontrol ünitesi (ECU) olan bir araçta, sistemin çalışması ve yağ müşürü sinyalinin işlenmesi.

Elektronik kontrol ünitesi (ECU) olmayan, klasik bir araçta sistemin çalışması ve yağ müşürü sinyalinin işlenmesinde, ecu olmadığı için, yağ basıncı düştüğünde müşür direkt olarak gösterge panelindeki yağ ikaz lambasını yakar.


Motor yağının basıncı kontrol edilirken iki tip sensör kullanılabilir:

*Yağ Basınç Müşürü (Yağ Basınç Sivici veya Yağ Basınç Şalteri) (burada anlatıldı)

Yağ müşürü ile yağ basınç sensörü yapısal olarak farklıdırlar. Yağ müşürü, bir şalter gibi çalışır, açık ya da kapalıdır (ON – OFF), basıncın mekanik etkisiyle şalteri açılır (OFF), basınç düşerse şalter ON olur. Bu sinyali ECU’ye iletir, yağın basıncını değer olarak ölçüp algılamaz. 

Yağ basınç sensörüyse, yağın basıncını ölçer ve sinyal olarak ECU’ye iletilir. Bu sensörün sinyalinden yağın basınç değeri detaylı olarak hesaplanır. Yağ basınç sensörü yeni nesil motorlarda, değişken kapasiteli yağ pompası kullanılan motorlarda, yağlama sistemini yönetebilmek için kullanılır, çünkü bu motorlarda yağ basıncı ecu tarafından yönetilir.

Sanayi dilinde her iki sensöre de yağ müşürü denebilir.

Yorumlar

  1. Şimdiki araçlarda yağ durumunu yüzdelik dilimle gösteren sensörler yer alıyor. Baktığınız zaman bu ölçümün seviye olmadığını anlıyorsunuz çünkü düşük yüzdelikler göstermesine rağmen yağ seviyesi normal olabiliyor. Acaba seviyeden bağımsız olarak yağın kalitesini, viskozitesini, kalınlığını ya da inceliğini ölçebilen sensörler mi kullanılıyor yoksa basınç bilgisine dayanarak böyle bir sonuç elde edilebilir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet, bazı gelişmiş sistemlerde yağ seviyesinden bağımsız olarak yağın kalitesi, kimyasal özelliği de kontrol edilebiliyor. Öyle ki uygun olmayan yağ konulduğunda bile sistem arıza lambasını yakıyor.

      Sil
    2. yağ seviyesi,sıcaklığı,basıncı, kalitesi gibi durumları kontrol eden sensörler tam olarak hangileri acaba sonradan takılabiliniyor mu?

      Sil
  2. merhaba araç motorunda fare ölmüstü.mecbur motoru yıkatmak durumunda kaldım.o ana kadar görmediğim yağ basınç arızasını veriyor.bir yanıp biŕ sönüyor.bunun sebebi.ıslanmasıylamı alakalı.tesekkürler.

    YanıtlaSil
  3. merhaba kolay gelsin. aracımda yağ lambası yaktı. +1 uyarısı verdi. bulunduğum şehirde bmw ustası olmadığı için bakımlarını yaptırdığım ustama telefon ettim. egsozdan en ufak bir duman atma söz konusu değil. kartel korumayı açtım orda da en ufak terleme bile söz konusu değil. yine ustamın tavsiyesi üzerine 1 litre mobil 5 30 yağ ekledim. uyarının sönmemesi, hatta yağ seviyesinin daha da düştüğü gibi bur durumla karşılaştım yol bilgisayarında. +1 yada +2 gibi birşey yazmıyor ama yarısından fazla eksik gösteriyor. arıza lambası da hali ile sönmedi ama birkaç gündür daha yağ lambası da yakmadı. çok tedirgin oldum. bu konuda düşünceniz ve öneriniz nedir.(aracım bmw e90 2011)

    YanıtlaSil
  4. Merhaba 2008 model w. polo 1.4 TDI 3 silindir araç calismamisken kontak cevriminde sarı yağ lambası 4 kez yanıp sönüyor neden

    YanıtlaSil
  5. Merhaba yağ çubuğunda hiç yağ olmamasına rağmen ikaz lambası yanmıyor. Motorun çalışması sesi normal. Bu durum neden olur neden ışık yakmıyor araba? Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Misal 4 lt yag karterine sahip bir aracin yag cubugunda empty ve full arasindaki yag miktari yaklasik 600ml. Yaklasik 3 lt daha yag oluyor yani o yuzden sikinti olmuyor. En kisa surede tamamlamaniz iyi olur. Yag lambasi yanmasi icin hic yag olmamasi, yag pompasi arizali olmasi ve ya yag basinc sensoru arizali olmasi gerekir.

      Sil
  6. Araçta anlatmak bir durum yok ama yag basınc arızası veriyor sebebi ne olabilir araç 2012 volswagen crafter mısır değişti göster ge panelinde 10 saniye yanıp sonuyor

    YanıtlaSil
  7. Motoru yıkadıktan sonra Yağ basınç arıza çıkıyor nedeni ne olabilir?

    YanıtlaSil
  8. Golf 6 2010 model aracımın yağ basıncı sensörü fişi çıkartılmış erkek fiş aldım kablo renkleri uyumlu değil bu yüzden bağlantı için nasıl yapabilirim voltaj data ve ortak ucu nasıl bulurum sensördeki

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar aracım 1.6 thp yanık hasarlı topladım yağ basınç müşürü 3 pinli pin çıkış voltajlarını biliyor musunuz ve bana aracın motor üstü tesisat şeması lazım yardımcı olabilir misiniz bana bu konuda

    YanıtlaSil
  10. Merhaba aracım Opel Astra j 1.6 benzinli. Aracımda kaloriferim açıkken yağ düşük uyarısı veriyor ama kalorifer kapalıyken lamba yanmıyor sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil

Yorum Gönder