Takip Edin

Piezo Enjektörler Nasıl Çalışır? (Animasyonlu Resimli Anlatım)




Piezo Enjektör Nedir Nasıl Çalışır?

Enjektörlerin görevi; yakıtı, doğru zamanda ve doğru miktarda yanma odasına püskürtmektir. Aynı zamanda, ECU’den gelen sinyal ile püskürtme, çok hızlı başlamalı ve çok hızlı sona ermelidir.
Piezo enjektörlerde, enjektör iğnesinin hareketi, piezo valf ile kontrol edilmektedir.
Piezo valf, selenoid valften 4 kat daha hızlı çalışır. Yani iğnenin açılıp kapatılma hızı, 4 kat daha hızlıdır.

Piezo enjektörlerin kullanılmasıyla;
Enjeksiyon çok hızlı başlayıp bitirilebilir,
Bir yanma zamanında, 5-6 kez enjeksiyon gerçekleştirilebilir, (Örn: 2 öncül, 1 ana, 2 ardıl enjeksiyon)
Enjeksiyon miktarı tam olarak ayarlanabilir.



Piezo kristalin çalışma prensibi (animasyon-video):






Piezo enjektörün detaylı çalışmasını anlatan video:






Ön Enjeksiyon

Ana enjeksiyondan önce az bir miktarda yakıt yanma odasına puskurtulur. Bu, yanma odasında bir sıcaklık ve basınc artışına neden olur.
Ön enjeksiyon yapılmasıyla, ana enjeksiyon sırasında oluşan tutuşma gecikmesi azalır; vuruntu, ses ve basınç sıçramaları azalır. Böylece daha düşük egzoz emisyonu ve daha düşük motor gürültüsü oluşur.
Ön enjeksiyonun miktarı ve zamanı, motor çalışma şartlarına bağlı olarak, ECU tarafından kontrol edilir.
Motor soğukken, 2 ön enjeksiyon yapılır.
Devir yükseldiğinde, düşük egzoz emisyonu sağlamak amacıyla 1 ön enjeksiyon yapılır.
Motor yüksek devirdeyken gaz pedalına tam basıldığında, yeterli motor performansı için çok miktarda yakıt püskürtülmesi gerektiği için, ön ejeksiyon yapılmaz.


Ana Enjeksiyon 

Ön enjeksiyondan sonra, yakıtın büyük bir kısmı ana enjeksiyonla püskürtülür.
Enjeksiyon basıncı, ön, ana ve ardıl enjeksiyon boyunca yaklaşık olarak aynı kalır.  


Ardıl Enjeksiyon

Dizel partikül filtresinde biriken is-kurumların yakılabilmesi için, egzoz gazının çıkış sıcaklığı arttırılmalıdır. Ardıl enjeksiyon sırasında 2 kez püskürtülen az miktarda yakıt ile bu sağlanmış olur.

Piezo Valf

Piezo valf, saniyenin onda biri hızla, çok hızlı bir şekilde devreye girebilme özelliğine sahiptir.
Enjektör gövdesinde (üst kısımda) bulunur.
Yakıt kontrol ünitesi tarafından kontrol edilir.
110 – 150 voltluk gerilimle çalışır.

Piezo kristal yapının özelliği, elektrik akımı uygulandığında, boyunun uzamasıdır.
Bu genleşme özelliğinden yararlanılarak, enjektör iğnesinin kumanda edilmesi sağlanır.
Genişleme miktarının yüksek olması için çok sayıda piezo elemanı bir arada kullanılır.
Gerilim varken piezo aktor 0,03 mm’ye kadar genleşebilir. (İnsan saçının çapı yaklaşık 0,06 mm’dir.)

(Bakınız: Dizel Motorlar)
(Bakınız: Common Rail Enjeksiyon Sistemi)
(Bakınız: Turbo Şarj)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.