Takip Edin

Motor Rölantide Vuruntu Yapıyor Çözüm (İkaz Işığı Yanıp Sönüyor Stop Ediyor Düzensiz Çalışıyor)

(Bu motor ikaz ışığı yanıyor- yanıp sönüyor)

Motorun Rölantide Vuruntu Yapması - Düzensiz Rölanti ve Buji - Ateşleme Arızası

Aracınız;
İlk çalıştırmada zor çalışıyor
Rölantide motor titriyor ve vuruntulu çalışıyor
Rölantide motor devri sürekli oynuyor
Kırmızı ışıkta dururken ya da yolda debriyaja bastığımda motor stop ediyor
Motor çekişi düştü
Sarı renkli motor ikaz ışığı yanıp sönüyor

bu gibi sebeplerle karşı karşıyaysanız bunun nedeni ve çözümü şöyle olabilir:

* Araç LPG'liyse, buton ile benzine alın, yukarıdaki belirtileri gösteriyor mu bakın, eğer yukarıdaki sorunlar yok oluyorsa, sorun LPG sistemindedir. LPG rölanti ve gaz akışı ayarıyla sorun çözülecektir. İlgili LPG firmasının servisi bu ayarlamaları bilgisayara bağlayarak yapacaktır. (Bu iyimser bir arızadır.


* Yukarıdaki sorunlar, motor benzindeyken de devam ediyorsa, daha ciddi ve maliyetli arızalar arayabiliriz. Sıradaki kontrol edeceğimiz kısım "ateşleme bobini" olacaktır. Ateşleme bobini ve buji setlerine bakılması gerekir.

* İlke önce bujileri ve bu kablolarını kontrol edin ( en iyimser ve çözümü ucuz olan sebep budur).
Buji tırnak aralığını mutlaka kontrol ettirin, yeni takım buji alsanız bile, tırnak aralığı ayarını yaptırmadan motora taktırmayın, yanlış buji tırnak aralığı rölantiyi ve düzenli çalışmayı bozar.

* Aracın gösterge panelindeki arıza ikaz lambalarını kontrol edin, diyagnostik cihazına bağlayın. Bu yoksa, gaz kelebeğinde (emme manifoldunda) bulunan basınç ölçer ve debimetre gibi sensörlerin düzgün çalıştığından emin olun.

Buji Kablosu Sorunu Nasıl Anlaşılır ?

* Bu maddeyi bilgisi olan biriyle beraber yapınız, yalıtkan bir eldivenle kullanın 20 000 volt çarpabilir: Motor rölantide çalışıyorken sırayla buji kabloları çekilip ateşleme yapıyor mu yapmıyor mu diye bakılır, bunu bujiyi motor bloğuna yaklaştırarak kıvılcım atlaması var mı diye bakarak yapabilirsiniz.

Ayrıca ve daha önemlisi buji çıkarılırken motorun tepkisine bakınız, çıkarırken motor hiç tepki vermiyor hiç bir değişim olmuyorsa, o buji zaten ateşlemiyor demektir. Bu durumda ilk şüpheli "buji ve buji kablosu", sonraki şüpheli ateşleme bobinidir. Bu test 4 silindir için ayrı ayrı sırayla yapılır.
Eğer ateşleme sisteminde buji kabloları varsa (yani bağımsız ateşleme değilse) buji kabloları ve ateşleme bobini kontrol edilir. Bu kontrolün en kesin yöntemi, eski ateşleme bobinin çıkarıp, yenisini takıp, fark var mı diye bakın. Motor düzeldiyse sorun çözüldü demektir. Sorun ateşleme bobinindenmiş.

Eğer aracınızda bağımsız ateşleme (direkt ateşleme) sistemi varsa,
yani buji kabloları yok, her bujiye ait kendi ateşleme bobini bujinin üzerinde var. Bu durumda yukarıdaki mantıkla devam ederiz, bujilerin 12 volt besleme soketlerini çıkarıp, motor tepkisine bakarız,4 silindir için sırayla yaparız bunu. Eğer soketi çıkardığımızda motor düzensiz çalışmaya başlıyorsa, o buji ve bobin sağlamdır. Diğerlerine de aynı işlemi yaparız, her birinde aynı sonuca ulaşıyorsak, tüm bujiler ve bobinleri sağlam demektir.

Eğer her hangi bir bujiyi çıkardığınızda motor hiç oralı bile olmuyor, titreşimi artmıyor, devrinde dalgalanmalar olmuyorsa, o buji-bobin setinde arıza vardır. Yenisiyle değiştirilir, sorun çözülür.

* Sorun eğer ateşleme sisteminden kaynaklanmıyorsa, aracın yakıt sisteminde de bir sorun yoksa;

Vuruntulu çalışmanın sebebi subap sistemindedir. Bu en maliyetli arızadır. Motor silindir kapağını sökmeden bu arızayı tesbit etmenin en kolay yolu, silindir basınç testi yapmaktır. Bu özel bir aparat gerektirir, bu aparat, her silindir için, buji yerinden sökülüp, söküldüğü yere takılarak gerçekleştirilir. Takıldıktan sonra motor çalıştırılarak, ilgili silindirip kompresyon miktarı kontrol edilir, kompresyon yapmıyorsa, subaplardan kaçırıyor demektir.

(İyi bir ustaya yaptırınız)
Motora subap ayarı yapmak gerekecektir. Subaplar sağlam, sadece ayarı bozulmuşsa, subap ayarı bu sorunu çözecektir. Fakat subapların sağlam olduğundan emin olunması çok önemlidir. Yoksa kısa süre sonra arıza tekrarlayacak ve tekrar daha fazla masraf çıkaracaktır.

Ancak tavsiye şudur, silindir kapağı sökülmeli, bir uzmana kontrol ettirilmeli, subap seti yenisiyle değiştirilmelidir.

Bazı modellerde silindir kapak contasının da (orjinaliyle) değiştirilmesi gerekir.

Mümkünse parçalar orjinaliyle değiştirilmelidir. Özellikle motorun en hassas parçaları söz konusu olduğunda, yan sanayi parçalar sorunun çözülmemesine, çözülse bile kısa süre sonra tekrar ortaya çıkmasına sebep olabilmektedir.

Özellikle lpgli araçların yaklaşık 30.000-50.000 kilometrede bir mutlaka subap ayarı yaptırmaları gerekir. Lpg li motorlarda subap sorunları daha fazla olacaktır ve yukarıda anlattığımız vuruntu-subap sorunu da genelde lpg'li araçlarda görülmektedir. Lpg nin yanma sıcaklığı, benzinden daha fazla olduğundan, ve daha kuru yandığından, subapları daha çabuk aşındırmaktadır.

(Triger kayışının sağlam olduğunu ve zamanında değiştirilmiş olduğunu varsayıyoruz. )






2 yorum:

  1. palio 1.2 16 v benzinli aracımın bujileri cok sıkı usta kırılabılır deyınce bıraktırdım.sarsıntılı calısıyor. bu tür bujiye ne yapılabılır. kırılmadan cıkması icin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Motor tamamen soğukken bujileri sökünüz, sıcakken kesinlikle söktürmeyin. bunun dışında doğru buji lokması ve dikkatli bir şekilde işin ehli bir ustaya yaptırınız.

      Sil

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.