Takip Edin

Hidrojen ile Çalışan Honda Fcx Clarity Yakıt Hücreli Elektrikli (Yakıt Pilli) Araç Hakkında Teknik Bilgiler


Hidrojen ile Çalışan (Yakıt Pilli) Araç

Geleceğin Elektrikli Yakıt Hücreli Otomobili Honda Fcx Clarity

Egzozundan sadece su buharı çıkıyor, CO2 emisyonu sıfır .
Tamamen elektrikle çalışan bir otomobil. (Hibrit değil)
İçten yanmalı motoru YOK.
AC Elektrik Motoru ile tahrik ediliyor ve 134 Beygir güç üretiliyor.
Yakıt hücresinde (fuel cell) 288 Volt gerilim üretiliyor.
Sıradan benzinli bir otomobilden 3 kat daha verimli.
Ayrıca bir de lityum bataryası (rejeneratif) mevcut, bu ilave güç veriyor.
Bir depo hidrojen ile 460 km yol alabiliyor.
0à 100’e 9 saniyede çıkabiliyor.
171 Litrelik hidrojen tankında, 350 bar basınçta, Saf Hidrojen yakıt olarak kullanılıyor.
Sıkıştırılmış hidrojen, istasyonlarda araca dolduruluyor.
Bir depo hidrojen, bir depo benzin fiyatına dolduruluyor ABD’de.
Proton Değişim Membranlı (PEM) Yakıt Hücresi kullanılıyor.



Honda FCX Clarity Genel Yapısı

Honda FCX Clarity Yakıt Hücresi (PEM) (Proton Exchange Membrane Fuel Cell (PEMFC)


Honda FCX Clarity Elektrik Motoru (100kw) ve Vites Kutusu
Tek kademe Dişli oranı elde edilmiş ve diferansiyel ile kompakt yapıda.
Elektrik motoru sonsuz vites kademesi üretebildiği için, vites kutusu bulunmuyor (ihtiyaç yok).

AC Senkron Elektrik Motoru 100Kw (134 HP) Gücünde


Yakıt Hücresinin Çalışma Prensibi

Suyun elektroliz edilmesinin tam tersi mantığıyla çalışır. Suya elektrik verildiğinde, hidrojen ve oksijen atomlarına ayrılırken; Su ve hidrojenin birleşmesinden ise elektrik açığa çıkar. 

(Yakıt hücresinde elektrik üretiminin temel mantığı)

Aşağıdaki resimde, yakıt hücresindeki kimyasal reaksiyonların oluşumu adım adım görülmektedir. 
Hidrojen, anotta proton ve elektronlara ayrılır, orta kısımdaki elektrolit (mavi) sadece protonların (+) geçmesine izin verir, elektronları geçirmez. Anottaki (-) elektronlar bir devreyle alınır ve aslında bir elektron akışı olan elektrik bu şekilde elde edilmiş olur. 
Katotta; elektrolit içinden geçen protonlar, katota gelen elektronlar ve oksijenle reaksiyona girerek su ortaya çıkar. Oksijen dış ortamdan (ortam havası) veya saf oksijen olarak harici bir kaynaktan sağlanabilir. 
Kısaca, hidrojen anot tarafından, hava (oksijen) katot tarafından giriş yapar. 



Yakıt pillerinde saf hidrojen kullanılırsa, yalnızca Su ortaya çıkar.
Eğer yakıt pillerinde hidrokarbonlu yakıtlar (benzin,mazot, metanol gibi) kullanılırsa,  CO2 (karbondioksit) ve Su ortaya çıkar.

Yakıt pili (hücresi) çalışırken ısındığı için, su egzozdan buhar olarak çıkar. Böylece sistemi soğutma işlevi de görmüş olur. Eğer sistem aşırı ısınıyorsa ek soğutma sistemi gerekir.

Sisteme oksijen, haricen verilir. Eğer saf oksijen verilirse (saf hidrojenle beraber); egzozdan saf su çıkar. Eğer sisteme oksijen havadan sağlanıyorsa, egzozdan su ve azot çıkar. (Havanın %70 i zaten azottur ve azot zararsızdır)

Yakıt pillerinden en çok kullanılan elektrolit çeşidi: Proton Değişim Membranlı (PEM:Proton Exchange Membrane) elektrolittir  ve Proton Değişim Membranlı Yakıt Pili olarak yakıt piline isim olarak geçmiştir. En çok kullanılan yakıt pili türüdür.

PEM:Proton Exchange Membrane- Proton Değişim Membranlı Yakıt Pili


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/p/oto-arza-soru-ve-cevaplar.html

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Yazılı içeriklerin kopyalanması ve başka sitelerde yayınlanması yasaktır.