Dizel Enjektörler Nasıl Çalışır? Dizel Yakıt Sistemi


(Eski tip hidrolik enjektörün parçaları)



Dizel Yakıt Sistemi Nasıl Çalışır?


Mazot, yakıt deposunda bulunan bir elektrikli pompa ile, common rail pompasına gönderilir. Common rail pompasında, genelde dişli tip bir besleme pompası bulunur, buraya gelen yakıt, tekrar basınçlandırılarak, common rail yüksek basınç pompasının yüksek basınç pompa kısmına gönderilir ve burada 400-1600 barlık yüksek basınç oluşturulur. Yakıt buradan rail borusuna gönderilir.


Dizel Enjektör Nedir?


Dizel motorların yanma odasına mazot püskürten parçadır. değişik enjektör uçlarında tek delikten altı deliğe kadar farklı sayılarda püskürtme deliği bulunur, bir deliğin çapı 20 mikrondur, gözle görmek zordur.

Rölantide bu delikler 2 milisaniye açık kalırken, tam gaz-tam yük anında 6 mili saniyeye kadar çıkar.

o kadar hassas çalışan bir parçadır ki, bir çevrimin yanma zamanında ( ön enjeksiyon, ana enjeksiyon, art enjeksiyon olmak üzere) 3 kez. Yeni teknolojiyle birlikte bir iş zamanında 6 kez püskürtme yapabilir.

Bunu 50 barlık bir basınç oluşan silindirin içine, 1600-2000 barlık yakıtı püskürterek yapar. (normal benzinli bir motorun yakıt basıncı 5 bar civarındadır).

Enjektörden basılan yakıtın kalan miktarı, enejktör geri dönüş hattından, yaklaşık 10 barlık bir basınçla yakıt deposuna geri döner (common rail sistemde).

Enjektörler, kullanıcının gaz pedalına basma miktarına göre, yakıt kontrol ünitesi tarafından kontrol edilir. kötü yakıt, kükürt miktarı uygun olmayan yakıt, kirli-partiküllü yakıt, yakıt içinde su bulunması, bozuk (eski) yakıt filtresi; yakıt sistemini büyük sorunlara sebep olabilir. bir saç teli 8 mikrondur, enjektörün iğnesinin gidip gelme aralığı 0,25 mikrondur, yani bir saç teli bile büyük sorunlar açabilir başınıza.

Lider dizel enjektör üreticileri ; bosch, siemens, delphi, denso gibi firmalardır.



Enjektörler Nasıl Çalışır? Animasyonlu Anlatım


Burada temel hidrolik (mekanik tip) dizel enjektörün nasıl çalıştığı resimli ve animasyonlu olarak anlatılacaktır. (selenoid ve piezo tip yeni nesil enjektörler diğer konu başlıklarında olacak)

İki farklı animasyonla bir enjektörün temel çalışma mantığı anlatılacaktır.

*Giriş rekorundan gelen yüksek basınçlı yakıt, kanaldan içeri akar,
* Alt kısımda gösterilen "basınç odasına" dolar,
* Enjektör iğnesi kapalı konumdadır çünkü, enjektör yayı, iğneyi aşağı doğru itiyor,
* Basınç odasındaki yakıtın basıncı, yayın iğneyi aşağı doğru itme kuvvetini yener,
* Yakıt basıncı iğneyi yukarı doğru iter,
* Meme deliği açılır, yakıt püskürtülür,
* Ta ki yakıt pompası basınçlı yakıtı göndermeyi kesene kadar,
* Pompa, yakıt göndermesi kesince, yakıt basıncı azalır,
* "Basınç odasındaki" yakıt basıncı azalır,
* Yayın itme kuvveti, "basınç odasındaki" yakıt basıncını yener,
* Yayın itme kuvveti, enjektör iğnesini aşağı iter ve meme deliği kapanır,
* Enjeksiyon sona erer.
* Tüm bunlar birkaç mili saniye içerisinde olur






Dizel Enjektörleri şu şekilde sınıflandırabiliriz:


Ayrıca;
(Bakınız: Dizel Motorlar)
(Bakınız: Common Rail Enjeksiyon Sistemi)
(Bakınız: Turbo Şarj)

Yorumlar